برای دستیابی به موفقیت در بازاریابی ابتدا لازم است دریابید که مشتریان ایدهآل شما چه کسانی هستند؟ کجا میروند و چه کاری انجام میدهند؟ پس از کسب این اطلاعات از آنها برای هدفگیری دقیق مشتریان مورد نظرتان در زندگی روزانه استفاده کنید.
ایده
طراحی یک استراتژی دقیق و کارآمد بازاریابی شامل چهار پرسش اصلی است: چه کسی؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟ چگونه؟ ABN یک بانک هلندی است که به منظور جذب مشتریان ثروتمند اقدام به ایجاد یک سالن در فرودگاه آمستردام کرده که از این طریق به برخی اقشار خاص از مشتریان خود خدمات ارائه میدهد. (صاحبان حسابهای پسانداز یا سرمایهگذاری با اعتباری بیش از 50 هزار یورو و اشخاصی با درآمد ماهانه بیش از پنج هزار یورو از جمله مشتریانی هستند که میتوانند از این خدمات استفاده کنند.)
این سالن روزانه از ساعت شش صبح تا 10 شب به مشتریان خدمات ارائه کرده و دارای امکاناتی نظیر فضای مخصوص جلسات و ملاقات، دسترسی به اینترنت، بخش مخصوص ارائه تنقلات و خوراکیها، قسمتی برای تبدیل ارزهای خارجی و در نهایت فضایی جهت استراحت مشتریانی که دائما در حال سفر هستند، است. با اجرایی کردن این پروژه بانک ABN نشان داد که درک صحیحی از بازاریابی دقیق دارد:
* مشتریان این بانک چه کسانی بودند؟ افراد ثروتمندی که در حال سفر از مقصد هلند بودند.
* به چه چیزی نیاز داشتند؟ به مکانی لوکس و مجهز جهت استراحت در زمانی که درحال سفر هستند.
* مشتریان این بانک چه زمانی به این خدمات نیاز داشتند؟ بین ساعتهای شش صبح تا 10 شب هنگامی که اکثر پروازها در حال ورود و خروج هستند.
* ABN چگونه این خدمات را ارائه کرده است؟ با ایجاد یک سالن اختصاصی به همراه امکانات با ارزشی که مسافران ثروتمند انتظار آن را دارند.
آنچه این ایده را به یک پیشنهاد ویژه و ارزشمند تبدیل میکند توانایی رسیدن به اهداف تعریف شده در آن و هدفگیری دقیق مشتریان مورد نظر کسبوکاری است که از این ایده استفاده میکنند. بهواسطه استفاده صحیح و موفق از این ایده شرکتهای تجاری قادر خواهند بود تا محصولاتی قدرتمند را به بازار عرضه کرده که قابلیت رقابت با کالاهای مشابه تولید شده توسط شرکتهای دیگر را دارا هستند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
با استفاده از تحقیقات و بازاریابی دقیق و قابل اعتماد، اطمینان حاصل کنید که بازار هدفتان را درست انتخاب کرده باشید. بهعنوان مثال استفاده از بازاریابی اینترنتی میتواند گزینه مناسبی برای کسب اطلاعات مورد نیاز شما باشد. دقت عنصر بسیار مهمی در بازاریابی دقیق بهشمار میرود. زمانی که قصد دارید هریک از چهار پرسش اصلی را بهطور عمیق درنظر بگیرید بهتر است برای آن یک هجمه و موج تبلیغاتی و اطلاعرسانی ایجاد کنید. بررسی کنید که با استفاده از استراتژی بازاریابی دقیق به چه چیزهایی دست خواهید یافت که به واسطه دستیابی به آن میتوانید رقبای خود را در بازار پشت سر بگذارید. راههایی را بیابید که از آن طریق بتوانید گستره بازاریابی و محصولات و خدماتی را که به بازار ارائه میکنید وسیعتر کنید. دقت کنید که کالاها و خدماتی که عرضه میکنید جدید، جذاب، هدفمند و قابل تشخیص باشند.