اد ولبورن، مردی که زیبایی را به جنرالموتورز بازگرداند، پس از 11 سال کار در سمت ریاست بخش طراحی این شرکت بازنشسته خواهد شد. ولبورن 65 ساله از ابتدای ماه جولای بهعنوان قائم مقام (افتخاری) بخش طراحی جنرال موتورز فعالیت خواهد کرد. جانشین وی مایکل سیمکو 58 ساله خواهد بود که هماکنون نایب رئیس بخش طراحی جنرال موتورز در استرالیا است. با نگاهی به سال 2005، زمانیکه ولبورن از ماموریت دوساله خود بهعنوان رئیس بخش طراحی منطقه آمریکای شمالی شرکت ترفیع گرفت، «کادیلاک» سرگرم آزمایش زبان «علم و هنر» خود بود، «بیوک» بهطور کلی محو شده بود و مدل SSR نیز تنها نقطه روشن بین دریای محصولات غیرجذاب «شورولت» مانند Malibu Maxx و مینی ونهای Venture به نظر میآمد.
جنرال موتورز نیز در آن زمان تحت تاثیر سایر برندها قرار داشت و به مدیریت این وضع خود اهمیت چندانی نمیداد، چه رسد به طراحی مدلها. امروز اما شرایط بهگونهای تغییر کرده که میتوان به طراحی بدنه Malibu صفت «حیرت انگیز» نسبت داد. جنرال موتورز هماکنون 10 مرکز طراحی در هفت کشور (آلمان، کره جنوبی، چین، هند، استرالیا، برزیل و آمریکا) دارد که در تعریف هر مفهوم مرتبط با خودرو تولیدی شرکت با یکدیگر همکاری دارند.
بهطور قطع این یک تلاش گروهی بوده است و بدون شک قهرمانهای دلسوزی چون «باب لوتز» قائم مقام بخش توسعه محصول شرکت، و «مارک رویس»نایب رئیس اجرایی فعلی نقشی بزرگ در آن ایفا کردند اما طراحی داخلی و خارجی همواره نخستین نکات جلب نظرکننده در این صنعت به شمار میآیند. اخیرا ولبورن را (در مراسم معرفی خودرو) ایستاده در کنار خودروهای جدید و بسیار زیبایی دیدهایم که ممکن است هیچوقت به بازار ارائه نشوند اما اگر نگوییم که خطر ورشکستگی باعث تغییرات عمده در این شرکت شده، بخش عظیمی از رنسانس محصولات در جنرال موتورز را میتوان به خاطر تلاشهای ولبورن دانست.
مدل رونمایی شده از بیوک Avista، طراحی داخلی بینظیر مدل Impala و LaCrosse، ظاهر بسیار تمیز و زیبای Colorado؛ ما میتوانیم هزار کلمه مثل اینها بگوییم. هیچ یک از اینها خودروهای بینقصی نیستند اما بینش ولبورن کمک کرده است تا جنرال موتورز را به نقش رهبری در طراحی مدرن بازگرداند که آن را از زمان Motorama تاکنون از دست داده بود.
جنرال موتورز در سال 1972 ولبورن را که اصالتا اهل فیلادلفیا است بهعنوان یک طراح استخدام کرد. او نخستین طراح آفریقایی آمریکایی شرکت بود؛ اگرچه او با پیوستن به گروه طراحی خارجی بیوک در سال 1973 و الدزمبیل در سال 1975 نشان داد که رنگ پوستش مانعی برای رسیدن به اهداف وی نیست. او در الدزمبیل در نقشهای مختلفی مشغول شد و در این بین در سال 1987 مدل Aerotech را که دارای حداکثر سرعت 413 کیلومتر بر ساعت بود، طراحی کرد.
او از سال 1989 تا سال 1996 که به Saturn انتقال یافت، ریاست بخش طراحی الدزمبیل را بر عهده داشت.در سال 1998 ولبورن بهعنوان مدیر اجرایی مرکز طراحی پیشرفته جنرال موتورز برگزیده شد. در سال 2002 بود که بهعنوان مدیر اجرایی طراحی بدنه کامیونتها و SUVهای شرکت مشغول به کار شد و در نهایت در سال 2003 سکان هدایت ریاست بخش طراحی منطقه آمریکای شمالی شرکت را به دست گرفت.
آخرین ترفیع شغلی وی به عنوان رئیس کل بخش طراحی در سال 2005، یک پست سازمانی کاملا جدید بود که مسئولیتهای بسیار بیشتری را نسبت به آنچه پنج نایبرئیس بخش طراحی قبلی جنرال موتورز انجام میدادند، در بر میگرفت. «بیل میچل»، دومین نفری که این پست را بر عهده داشت، زمانیکه ولبورن کار خود را در شرکت آغاز کرد هنوز بر سر کار بود و وی تحت امر نفرات بعدی پس از میچل یعنی «آیرو رایبیکی»، «چاک جوردن» و «وین چری» نیز کار کرد.
ولبورن یک وارث شایسته برای بخش طراحی جنرال موتورز به حساب میآید که قدمت آن به نخستین روزهای طراحی تحت نظر «هارلی ارل» مشهور باز میگردد. به منظور بزرگداشت 44 سال کار ولبورن در جنرال موتورز، موزه ملی تاریخ و فرهنگ آفریقایی – آمریکایی تازه تاسیس Smithsonian در واشنگتن، مجموعهای از طراحیهای دستی وی را به نمایش خواهد گذاشت.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای وارداتی به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.