امروز شهرهای زیادی در دنیا وجود دارد که رنگارنگی نور و تصویر تابلوهای سردر ساختمان ها و فروشگاه های شان به نمادی برای شناسایی آنها تبدیل شده است؛ تابلوهای بزرگی به وسعت انتشار نور در همه شهر. این تابلوها که امروز دیگر نسل دیجیتال خود را پشت سر می گذارند، کسب وکارها را معرفی می کنند، آدرس های سرراستی شده اند و نمادی برای محتوای یک فروشگاه یا ساختمان.
بازار کسب وکار ایران هم از این امر مستثنا نیست. در هر خیابان و هر کوچه ای امروز این تابلوها هستند که سخن می گویند و بنابراین بازار تولیدشان هم باید بازار بزرگی باشد. برای بررسی این بازار و قوانین حاکم بر آن گزارش امروزمان را به این حوزه اختصاص داده ایم.
احمد محمدی، مالک تابلوسازی آرشا در تهران با اشاره به پیشینه صنعت تابلوسازی به «فرصت امروز» می گوید: به طور کلی صنف تابلوسازان دارای سابقه ای طولانی در میان اصناف است. چون از همان ابتدا تا به امروز فروشگاه ها برای خود نامی انتخاب کرده اند و این نام را با شیوه هایی متناسب با شرایط روز سردر فروشگاه نصب می کردند.
محمدی در ادامه می افزاید: به همین ترتیب رفته رفته صنف تابلوسازان نیز رشد کرد و با توجه به تقاضای موجود در بازار، شیوه های نوینی برای ارائه خدمات برای خود انتخاب کرد. به همین دلیل این صنف هرگز به حالت سکون نخواهد رسید و در نهایت می تواند همسو با نیازهای متقاضیان توسعه یابد.
این فعال صنفی تصریح می کند: اگرچه رشد و پویایی صنعت متناسب با نیازهای متقاضیان و دیگر اصناف ایجاد شده است، ولی بقای یک سرمایه گذاری در این صنف خاص تنها به تخصص و نحوه ارائه خدمات پس از فروش بستگی دارد که علاقه مندان نباید این نکته را فراموش کنند.
محدودیت سرمایه گذاری نداریم
مالک تابلوسازی آرشا، در ادامه به میزان سرمایه مورد نیاز جهت ورود به این صنف نیز اشاره می کند و می گوید: اگر علاقه مندان دنبال سرمایه گذاری به صورت سنتی باشند که ممکن است با چند ده میلیون تومان بتوانند وارد صنف شوند، کاملا مسیر را اشتباه انتخاب کرده اند. به اعتقاد این فعال صنفی، امروز دوران سنتی کار کردن با سرمایه های اندک کاملا گذشته و نمی توان به صورت چند سال پیش فعالیت کرد. چون نه تنها تعداد واحدهای ارائه دهنده این خدمات افزایش یافته، بلکه بازار نیازمند خدمات حرفه ای و خاص است. بنابراین تجهیزات، خلاقیت و البته تامین مواد اولیه مناسب به نوعی تعیین کننده آینده سرمایه گذاری افراد خواهد بود.
وی بهترین شیوه حضور در این صنعت را در اختیار داشتن یک فضای کارگاهی با حدود 200متر مربع عنوان می کند و می افزاید: همان طور که قبلا اشاره شد امروز دوران سنتی کار کردن تقریبا به سر آمده است، بنابراین لازم است صنعتی وارد میدان شویم و این شیوه نیازمند تجهیزات و سرمایه ای مختص به خود است.
وی معتقد است که دستگاه های برش و خم، کامپیوترها و میزهای مونتاژ و دیگر تجهیزات مثل کمپرسور باد و... همه و همه در کنار دپوی برخی از اقلام مورد نیاز مواد اولیه رقمی معادل 600میلیون تومان نیاز دارد که علاقه مندان باید برای آن آمادگی داشته باشند، اما این صنف واقعا محدودیتی برای سرمایه گذاری ندارد، چون فقط سرمایه گذاری در ساخت تابلو تفکری اشتباه است.
مواد اولیه یکی از مهم ترین نگرانی ها
محمدی در ادامه مهم ترین نگرانی اغلب تولید کنندگان را تامین مواد اولیه با کیفیت عنوان می کند و می گوید: اکنون در بازار بیشتر اقلام مورد نیاز چینی هستند و بخش کمی از مواد اولیه نیز ایرانی هستند. اما نکته اینجاست که در میان هر دو نوع مواد اولیه کیفیت های متفاوتی وجود دارد و همین نکته عاملی برای بروز مشکل تولید.
وی تصریح می کند: شاید تهیه اقلام با کیفیت تقریبا امکان پذیر باشد، ولی مهم ترین نگرانی ادامه دسترسی به همین مواد برای سفارشات بعدی است، چون مواد اولیه وارداتی اکنون مشکلاتی برای رسیدن به بازار مصرف کشورمان دارند که همه از آنها با خبریم.
این فعال صنفی ورود مواد اولیه بی کیفیت چینی را هم دلیل نبود سیاست های حمایتی و همچنین بانی مشخص صنفی دانست و گفت: نظارت های تخصصی نسبت به ورود مواد اولیه وجود ندارد و در بسیاری از موارد تجهیزات مورد استفاده در صنعت تابلوسازی ارزیابی کیفی نمی شوند به همین دلیل کیفیت اغلب مواد اولیه بسیار پایین است و تولید کنندگان تابلو که امکانات مالی آنها اجازه می دهد بیشتر سعی می کنند خودشان مواد اولیه مورد نیازشان را با برآوردهای سالانه وارد کنند.
قیمت های غیرمنطقی
محمدی درباره تعیین و محاسبه قیمت ساخت تابلو های تبلیغاتی نیز به خبرنگار «فرصت امروز» می گوید: براساس برآوردهایی که داریم تقریبا هزینه ساخت یک تابلوی معمول امروزی با مواد اولیه با کیفیت چیزی حدود 60 تا 65 هزار تومان هزینه است که با توجه به زحمت کار و همچنین اجرت های فعلی قیمت گذاری صورت می گیرد.
وی در ادامه می افزاید: به عنوان مثال اکنون حروف برجسته تقریبا از متری 180 هزار تومان به بالا قیمت دارد، ولی در بازار گاهی تا 50 هزار تومان هم به متقاضیان خدمات قیمت داده می شود که این قیمت ها بیانگر ماندگاری و کیفیت تابلو در آینده خواهد بود.
به گفته این فعال صنفی، ورود افراد غیر متخصص و همچنین فعالیت تابلوسازان غیرمجاز یا به اصطلاح بازار زیرپله ای باعث شده این قیمت ها به عنوان اصلی ترین چالش صنف شناخته شود، به همین دلیل لازم است مسئولان نسبت به ساماندهی تابلوسازان اقدام کنند.
اشتغال زایی اندک
مالک تابلوسازی آرشا درباره اشتغال زایی این حرفه خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه درآمدهای تابلوسازی با توجه به هزینه مواد اولیه و دیگر موارد زیاد نیست و اغلب صاحبان سرمایه خودشان به قول معروف دست به آچار هستند، اشتغال زایی بالایی در این حرفه نیست و اغلب تولید کنندگان با دو یا سه کارگر روزگار سپری می کنند.
محمدی معتقد است: در صورت اصولی شدن روند سرمایه گذاری در این صنعت و البته رونق دیگر صنایع از آنجا که تابلوسازی وابسته به هنر است و می توانند بی نهایت طرح از آن بیرون کشید، روند اشتغال زایی آن نیز افزایش خواهد داشت.
***
سرمایه اولیه
با درنظر گرفتن اینکه اغلب سرمایه گذاران در صنعت تولید تابلوهای تبلیغاتی برای فروشگاه ها عنوان می کنند سرمایه اصلی تخصص افراد است، لازم است به این نکته توجه کنیم که اصول تولید اقتصادی و صنعتی در این نوع سرمایه گذاری نیز کاملا مصداق مشخصی داشته و لازم است مدنظر علاقه مندان سرمایه گذاری قرار گیرد. به همین دلیل دور از واقعیت نیست اگر بگوییم برای سرمایه گذاری در این صنف خاص می توان از چند ده میلیون تومان تا چندصد میلیون تومان سرمایه گذاری در نظر گرفت.
***
مجوزها
همانطور که اشاره شد شاید نبود نظارت های دقیق و همچنین حضور فعالان صنفی غیر مجاز یا به اصطلاح زیرپله ای ها عامل مهمی در تعیین آینده اقتصادی سرمایه گذاری های مختلف بوده باشد اما اگر شخصی تصمیم به حضور قانونی در این صنف گرفته است، همه چیز از اتاق اصناف استان مورد نظر یا اتحادیه های مربوطه آغاز می شود. فراموش نکنید اگر تصمیم به تاسیس دفتر تبلیغاتی دارید که در کنارش تابلوسازی هم انجام دهید، باید از طریق وزارت ارشاد روند دریافت مجوز ها را آغاز کنید.
***
ریسک ها و تهدیدها
به طور کلی با درنظر گرفتن روند حضور سرمایه گذاران متعدد در صنعت ساخت و تولید تابلوهای سردر فروشگاه ها چالش های سرمایه گذاری در این زمینه عبارتند از: حضور افراد غیر متخصص، عدم دسترسی به مواد اولیه با خصوصیات و کیفیت های یکسان، نوسان های قیمتی بیش از حد، رکود اقتصاد و در نهایت رقابت ناسالم. این درحالی است که صنعت ساخت تابلوهای تبلیغاتی می تواند عاملی در ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای کسب و کارهای مختلف باشد.