پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته دوم خرداد در حالی به پایان رسیدکه بورس اوراق بهادار تهران در سایه رکود در فاز انتظار به سر می‌برد و برای رسیدن به شرایط مطلوب به زمان بیشتری نیاز دارد. این روزها بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر اخبارهایی از جمله انتخابات ریاست مجلس بود و هم‌اکنون که مجلس دهم رسما شروع به کار کرده، سرمایه‌گذاران منتظرند رویکرد و سیاست‌های مجلس دهم در موضوع بازار سهام را بدانند و انتظار دارند این مجلس با تصویب قوانین اصلاحی، روح تازه‌ای به بازار سهام بدمد.

بازار سهام چشم به راه کاهش نرخ سود بانکی

از سوی دیگر تعدادی از فعالان بازار سهام امیدوارند سود سپرده‌های بانکی کاهش یابد و با این کاهش سرمایه‌های راکد در حساب‌های بانکی به بورس سرازیر شوند؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به آن خوش‌بین نیستند، چنانکه برخی از این کارشناسان معتقدند با کاهش اندکی در نرخ بهره، افراد ریسک‌گریز همچنان به سرمایه‌گذاری در بازارهای کم‌ریسک اشتیاق نشان خواهند داد.

محصولات کاغذی در صدر

در چهار روز از مجموع پنج روز معاملاتی هفته دوم خرداد ماه، بورس اوراق بهادار تهران روند نزولی را طی کرد و تنها در یک روز از معاملات این هفته شاخص کل از خود 44 واحد رشد نشان داد. در هفته گذشته شاخص کل تالار شیشه‌ای با 769 واحد کاهش نسبت به هفته اول خرداد ماه تا آستانه کانال 76 هزار واحدی افت کرد و با این حساب با یک درصد کاهش روبه‌رو شد. در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 9478 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 12.2 درصد افزایش یافته است. از طرفی 4541 میلیون سهم در 354 هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت.

این ارقام نسبت به هفته گذشته به ترتیب 24.3درصد و 20درصد افزایش را تجربه کردند. در معاملات هفته دوم خرداد ماه شاخص بازار اول با 753 واحد کاهش به رقم 53 هزار و 222 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 406 واحد کاهش عدد 166 هزار و 481 واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول با 1.4 درصد کاهش و شاخص بازار دوم با 0.24 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته مواجه شدند. طی هفته گذشته محصولات کاغذی با 10.09درصد، محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با 4.14درصد، ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری با 4.07درصد، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با 2.12درصد و استخراج سایر معادن 2.01درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس به مدد عرضه‌های اولیه

داد وستدهای هفته گذشته فرابورس در شرایطی به پایان رسیدکه 3 میلیون و 264 هزار ورقه بهادار در 157 هزار نوبت به ارزش 11 هزار و 824 میلیارد ریال در بازار فرابورس مبادله شد. این وضعیت نشانگر رشد 145درصدی حجم و رشد 160 درصدی ارزش معاملات است. در نخستین روز هفته، عرضه اولیه 5درصد از سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان با کشف قیمت 12 هزار و 700 ریال انجام شد. نماد این شرکت 100میلیارد ریالی در بازار دوم فرابورس درج شده است.

روز یکشنبه، اوراق اجاره ماهان با تقاضایی بیش از 16 برابر اوراق عرضه شده در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد. با پذیره‌نویسی اوراق اجاره 2 هزار و 100 میلیارد ریالی شرکت هواپیمایی ماهان، تامین مالی جهت خرید دو فروند هواپیمای ایرباس صورت گرفت.

در بازار اول 193 میلیون ورقه بهادار در این مدت مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن به 437 میلیارد ریال رسید و در بازار دوم نیز 433 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک میلیارد و 257 میلیون ریال دادوستد شد که از رشد 55درصدی حجم و 75 درصدی ارزش معاملات بازار اول و همین‌طور افت 10 درصدی حجم و یک درصدی ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد.

از سوی دیگر، حجم معاملات بازار پایه 3 درصد کاهش یافت اما ارزش معاملات این بازار با رشد 35 درصدی معادل یک هزار و 126 میلیارد ریال شد. همین‌طور حجم و ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی این هفته با رشد 29 و 127 درصدی روبه‌رو شد به طوری که خریدوفروش 46 میلیون اوراق بهادار به ارزش 4 هزار و 985 میلیارد ریال را به ثبت رساند. 41 میلیون ورقه از مجموع اوراق معامله شده در این بازار مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بوده است.

گروه فلزات اساسی در مدت یاد شده با در اختیار داشتن 19 درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه بانک‌ها سهم 14 درصدی از معاملات داشت و گروه فرآورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش 227 میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد. این گزارش حاکی است بیشترین حجم معاملات روزانه در هفته یازدهم سال 95 به میزان یک میلیارد و 326 میلیون سهم در روز سه‌شنبه به ثبت رسید و بالاترین ارزش معاملات روزانه با رقمی معادل 3 هزار و 570 میلیارد ریال در روز یکشنبه رقم خورد.

آیفکس روز چهارشنبه با 3 واحد افت نسبت به مدت مشابه هفته پیش، به 815 واحد رسید.

ارزش بازار فرابورس هم ضمن افت 0. 5 درصدی، عدد 956 هزار و 26 میلیارد ریال را نمایش داد که 46 درصد از این رقم مربوط به بازار دوم و 12 درصد آن مربوط به بازار اول بود.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/15mpqzuB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه