پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه تولید محصولات کشاورزی هستم. همانطور که میدانید، محصولات تولیدی کسب وکارم در حوزه محصولات صنعتی قرار میگیرد و در این باره باید بازاریابانم تخصص لازم را در این حوزه داشته باشند. لطفا راهنمایی بفرمایید برای بازاریابی محصولات صنعتی چه فاکتورهایی را لحاظ کنیم تا در میان رقبا جایگاه خوبی را بهدست بیاوریم؟
پاسخ کارشناس: تدوین استراتژی موفق برای هر کسبوکاری با شناخت کامل آن و محصولاتی که به بازار ارائه میدهد، شروع میشود. حال در تدوین استراتژی بازاریابی محصولات صنعتی سه فاکتور مهم وجود دارد که بازاریابان با بررسی آن میتوانند، عملکردی موفقیتآمیز در بازار داشته باشند، فاکتورهایی مانند یک: بررسی عواملی که مانع از دستیابی به فروش موفق شده است.
اگر مشتریان درک درستی از محصولات و عملکرد کسبوکار نداشته باشند و علل تمایز آن را به نسبت سایر رقبا ندانند، به سمت کسب وکار گرایش پیدا نخواهند کرد و این موضوع باعث شکست کسبوکار خواهد شد. دو: کسبوکار باید عوامل متمایزکننده خود را از مابقی شرکای بازار تفکیک و یک مجموعه به مشتریان اعلام کند. سه: یافتن عوامل انگیزشی؛ عواملی که باعث ترغیب مخاطب به سمت کسبوکار مورد نظر خواهد شد. کسبوکارهای حوزه صنعتی با بررسی دقیق این سه فاکتور میتوانند، موقعیت خوبی را در بازار بهدست آورند.