بازاریابی را از درون کسبوکار خود شروع کنید، پیش از هر چیز پرسنل شما باید به کارشان ایمان داشته باشند. برای ایجاد وفاداری سازمانی سرمایهگذاری کنید. نیروی انسانی بیتردید شریفترین، مهمترین و ارزشمندترین عامل بین عوامل و منابع مختلف تولید است. نقش نیروی انسانی در پیشبرد امور سازمان اهمیت بالایی دارد. نیروی انسانی متعهد با رفتار خود و اتخاذ تصمیمات صحیح و بهموقع میتواند از بروز زیانهای مادی جلوگیری و برای سازمان خلق ارزش و ثروت کند. بدیهی است میزان رضایتمندی کارکنان ارتباط مستقیم با بهرهوری آنان و به تبع آن بهرهوری سازمان دارد. بنابراین داشتن رضایتمندی کارکنان عاملی کلیدی در موفقیت سازمان است و باید مورد توجه ویژه رهبران سازمان قرارگیرد.
بدون شک هزینه جلب یک کارمند جدید بسیار بیشتر از هزینه خشنود و شیفتهسازی کارمند راضی است.لذا باید سازمان همه تلاش خود را انجام دهد تا کارکنان آن به کارکنانی وفادار تبدیل شوند و بهراحتی جذب سازمانهای رقیب نشوند؛ حتی با داشتن پیشنهادهایی بهتر از سازمان فعلی. در واقع تداوم تحقق انواع نیازهای کارکنان میتواند آنها را از حالت خشنود به حالت وفادار تبدیل کند. بنابراین اندازهگیری مرتب و پیوسته خشنودی کارکنان یک ضرورت انکارناپذیر جهت وفادارسازی کارکنان است. در واقع بازاریابی درونی مقدمه و پیشرو در بازاریابی کلی سازمان است.
فرهنگ بازاریابی درونی یک شرکت در نتیجه سیاستها، روندها و ارتباطات و درگیری کارمندان ظهور میکند. از طریق یکی کردن اهداف توسعهای کارمندان با هدف استراتژیک شرکت خود، تشویق به مشارکت در فرآیندهای تصمیمگیری در همه سطوح و ارائه بینش و ماموریتی جذاب، میتوانید به نیروی کار خود انگیزه و اختیار دهید. قبل از اینکه هر استراتژی بازاریابی را درون شرکت اجرایی کنید، فاکتورهای متعدد مرتبط با همراهی کارمندان را در نظر بگیرید.
امروزه نیز وفاداری به همان میزان که در گذشته اهمیت داشته برای شرکتها مهم است. بنا بر تعریف، یک سازمان براساس اعتماد و روابط پایدار بنا میشود. امری که بهطورکلی در مورد جامعه نیز صدق میکند. مدیرانی که وفاداری را تشویق میکنند، میخواهند نهتنها کارمندانشان متعهد و درگیر با کارشان باشند بلکه کار به زندگیشان معنا دهد. البته این به معنای این نیست که کار کردن بلندمدت در یک شرکت باید به خودی خود به تأیید یک کارمند منجر شود.
بلکه شما باید فرصت لازم را در اختیار کارمندان قرار دهید تا تعهد و پایبندی خود را نشان دهند. وجود کارمندانی وفادار، باعث خلق مشتریانی وفادار نیز میشود. همچنین کارکنان با تجربه به دلیل تکنیکها و شایستگیهای سازمانیشان بهطورکلی بسیار سازندهتر هستند. فضای رقابتی حاکم بر کسبوکار، اهمیت توجه به منابع کلیدی سازمان را پر رنگتر کرده است.
بیشک منابع انسانی ارزشمندترین منابع در اختیار یک سازمان است و در دنیای دانشمحور امروز، کارکنان خلاق و نوآور وجه تمایز سازمانهای موفق با دیگر سازمانها هستند. بنابراین مهمترین وظیفه رهبران، اتخاذ تصمیات کلیدی برای تبدیل افراد سازمان به کارکنانی وفادار است. در ادبیات روانشناسی، وفاداری و تعهد در رابطه با یکدیگر دیده میشوند و بیانگر میزان انرژی اضافهای است که یک فرد ممکن است برای فرد دیگر یا برای یک سازمان صرف کند. محیطهای کار ممکن است تغییر کرده باشند اما وفاداری به محیط کار از بین نرفته است.