نائل شدن به اهداف کسبوکار در بازارهای تکاملیافته مشکل است. در این بازارها، رقبا امتحان خود را پس دادهاند و مشتریان فوقالعاده باهوش و دقیق هستند. در این شرایط موفقیت تجاری نیازمند استراتژیهای بازاریابی قوی و برنامههای هدفمند بازاریابی است که بهخوبی اجرا شود.
برنامه ارائه شده در ذیل، مفاهیم منسجم بازاریابی و رویکردهایی را فراهم میآورد که منجر به موفقیت در بازارهای تکاملیافته میشود. در این برنامه روشهای موثر و اصولی که در عمل به اثبات رسیده است، برای توسعه و طراحی استراتژیهای بازار بالغ آموزش داده میشود. لازم است هر مدیر بازاریابی به منظور ورود و معرفی بهتر محصولاتش در بازارهای تکاملیافته برنامهای را با کمک دیگر مدیران مالی، برندینگ و... تدوین کند که به او در نائل شدن به اهداف و پیشبرد آنها در این بازار کمک کند، اما او برای تدوین برنامه روی چه نکاتی باید تمرکز کند؟
سوالاتی که در طول این برنامه پرسیده میشود عبارتند از:
* ویژگیهای کلیدی بازارهای تکاملیافته چیست و چگونه بر استراتژی بازاریابی اثر میگذارد؟
* چگونه یک فرد باید در مورد هدف و موضعش تفکر مجدد کند؟
* برندینگ چگونه باید مدیریت شود تا اهداف کسبوکار در بازارهای بالغ مطمئن باشد؟
* قیمتگذاری و ارتباطات در بازارهای بالغ چگونه است؟
* چگونه میتوان چرخه عمر محصول یا خدمت را طولانی کرد؟
* استراتژیهای موثر برای دفاع مقابل رقبا چیست؟
* اهداف مالی و همچنین معیارهای نظارت چیست؟
برنامه با تمرکز بر این موضوع آغاز میشود که بازارها چگونه در طول زمان تغییر میکنند. شرایط رقبا چگونه میتواند تغییر کند و منجر به ویژگیهای خاص بازارهای تکاملیافته و بالغ شود. باید بررسی کرد که چگونه تغییرات در این بازارها میتواند منجر به تغییرات ضروری در استراتژیهای بازاریابی، برنامهها و اهداف شود.
در این برنامه باید استراتژیهای برد برای ورود به بازارهای بالغ را بررسی کنیم. با این برنامه رویکردهای سیستماتیک برای توسعه استراتژیهایی را یاد میگیرید که در نائل شدن به اهداف مالی و بازاریابی موثرند.
در طول این برنامه باید معیارهایی را بررسی کنید که کنترلهای هدایتی (پیشبرنده)ای را فراهم میکنند که اثر مالی اقدامات بازاریابیتان را قبل از اجرا تخمین میزنند.
کنفرانسها، پروندههای کوتاه و تمرینات برنامهریزی برای آشکارسازی مفاهیم بازاریابی استفاده میشود و نشان میدهد که آنها چگونه در موقعیتهای واقعی اعمال میشوند.
تدوین چنین برنامهای دارای مزیتهای فراوان از جمله رسیدن به اهداف آموزشی ذیل است.
اهداف آموزشی برنامه بازاریابی محصولات و خدمات در بازارهای تکاملیافته و بالغ
* چگونگی نائل شدن به موفقیت در بازارهای بالغ
* درک ویژگیهای خاص رقابت در بازارهای بالغ
* بررسی استراتژیهای برد جایگزین برای بازارهای بالغ
* بررسی مولفههای مهم در استراتژی بازاریابی و چگونگی تعامل آنها در کنار هم
* بررسی اینکه برندینگ چگونه میتواند بر موفقیت بازار بالغ تاثیر بگذارد
* درک چگونگی مقابله با رقبا باتوجه به ویژگیهای محصول، قیمتگذاری و ارتباطات در طول مراحل بازاریابی
* یادگیری چگونگی دفاع در مقابل رقبا
* بررسی معیارهایی که نتایج مالی فعالیتهای بازاریابی را پیشبینی میکند
نیاز است برای تدوین این برنامه عدهای از سران شرکت یا سازمان گرد هم آیند.
چه کسانی باید برای تدوین برنامه حضور داشته باشند؟
1- مدیران بازاریابی که درصدد توسعه استراتژیهای بهبود نتایج مالی در بازارهای بالغ هستند.
2- مدیران مالی که نگران نتایج مالی حاصل از محصولات و خدمات در این بازارها هستند.
3- مدیران برندینگ، قیمتگذاری و ارتباطات که تمایل به بهبود عملکرد استراتژیهایشان در این بازار دارند.
4- محققان بازار که تمایل به توسعه معیارهایی برای ارزیابی عملکرد در بازار بالغ دارند.