دراکثر اوقات تمرینهای گسترش روابط عمومی روی عموم مردم متمرکزند و اختصاص به رقبا ندارند. به بیان دیگر، اگر شرکتی تحت فشار قرار گیرد نوع مقابله با آن به کمک اذهان عمومی است نه رویارویی مستقیم و بدیهی است که همیشه خطر مقابله به مثل وجود دارد.اکثر سازمانها تدابیر چریکی برای مبارزه با دشمن خود اتخاذ میکنند و اگر از انجام این اقدام سرباز زدید فراموش نکنید که ممکن است فردی دیگر آن را علیه شما به کار برد.
ایده
دوستداران زمین بار سنگینی را برای حل مسائل محیطزیست بر عهده دارند و سازمانهای مربوطه تقریباً بهطور کامل توسط روابط عمومیها اداره میشوند و اقداماتشان شامل: تشکیل لابی دولت و صنعت با هدف کاهش ضایعات، کاهش آثار وارده کربن و بهطورکلی اقداماتی که بیانگر مسئول بودن آنان نسبت به محیطزیست میشود است.
در جریان برگزاری یکی از کمپینها با هدف مقابله با وارد شدن پلاستیکهای غیرقابل بازیافت به طبیعت، دشمنهای کارخانه تولید آب معدنی شپس 1500 بطری را در اطراف این کارخانه رها کردند که در نهایت باعث پلمب شدن کارخانه مذکور شد و مهمتر از این اتفاق آنکه به سوژه خبری مطبوعات محلی و شبکههای تلویزیونی مبدل شد.
اگرچه واضح است شرکت شپس تنها شرکتی نبود که از این نوع بطریها استفاده میکرد اما این اقدام دشمنان و اخبار منتشر شده در این باره که براساس شواهد بودند نه صرفا حقایق عاملی شد تا انگشت اتهامات به سمت آنان دراز شود. بدون شک دسیسه دشمنان بدون برنامهریزی و هماهنگی دقیق با این چنین تأثیر فوقالعادهای روبهرو نمیشد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
-همیشه سعی در انجام کاری داشته باشید که تأثیرش دیده شود.
- از آمدن مطبوعات در روز اجرا نقشه اطمینان حاصل کنید.
-اگر خواهان یک چنین دسیسههایی نیستید در ابتدا با دشمنانتان وارد مذاکره شوید.