جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته گذشته در این ستون برخی از انواع پیمان در قراردادهای اجرایی حوزه عمران و معماری را مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب انواع دیگر این قبیل پیمان ها را بررسی می کنیم.

18- پیمان دستمزدی Labour-only contract:  پیمانی است که تنها برای تامین نیروی کار منعقد می شود.

19- پیمان مذاکره ای (توافق یا قرارداد بدون مناقصه Negotiated contract:

- قراردادی که براساس بررسی صلاحیت و قدرت اجرایی و سوابق و تجهیزات یک یا چند پیمانکار بدون مناقصه منعقد می شود. مبلغ و شرایط پیمان نیز براساس مذاکره تعیین می شود.

- پیمانی است که براساس شروط مالی و شروط دیگر بین کارفرما و یک پیمانکار واحد مذاکره و توافق شده است.

 20- پیمان مناقصه‏ای:  Competitive bid contract:

پیمانی است که از طریق مناقصه و دعوت از تمام آنهایی که خواهان و دارای توان انجام آن هستند، برنده مناقصه مشخص و با وی پیمان بسته می شود.

21- پیمان مدیریت Management contract: 

پیمانی است که به موجب آن پیمانکار در مرحله طراحی، خدمات مشاوره ای ارائه می کند و پس از عقد پیمان، در کارگاه مسئول برنامه ریزی و مدیریت تمام امور و اجرای کامل پیمان است.

22- اجرای کار به روش پیمان مدیریت Execution using project management contract:

در این روش اجرای کار از طریق ترک تشریفات مناقصه به یک پیمانکار مدیریت واگذار می شود و پیمانکار مدیریت در ازای مدیریت فنی و اجرایی حق الزحمه مقطوعی دریافت می کند. هزینه اجرای عملیات (به استثنای حق الزحمه مدیریت) از وجهی که کارفرما به حساب مشترک واریز می کند، پرداخت می شود (حساب مشترک با امضای نماینده کارفرما و رئیس کارگاه است).

حداکثر هزینه اجرای عملیات بر مبنای فهرست بهای مربوط و ضرایب آن به اضافه 20 درصد به عنوان صعوبت نیمه کاره بودن آن محاسبه می شود. این روش برای کارهایی که از پیمانکار خلع ید شده یا قسمتی از طرح که قبلا انجام شده است، به کار می رود. (موضوع بخشنامه شماره 66900 مورخ 15/11/1361 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)

23- متمم پیمان Supplementary of contract:

- پیمانی است مستقل که در ادامه کار پیمان قبلی به منظور تکمیل آن منعقد می شود.

- متمم پیمان، پیمانی است که در ادامه پیمان قبلی برای ادامه کار مشابه منعقد می شود.

24- پیمان دست دوم Sub contract:

پیمانی است که به منظور انجام قسمتی از کار یا بخشی از خدمات توسط شخص ثالثی با پیمانکار اصلی بسته می شود.

 25 - قرارداد اندازه گیری مجدد Remeasurement contract: 

پیمانی است که برای انجام کار براساس حجم عملیات و واحد بهای مربوط تنظیم شده است و پرداخت بر مبنای مقادیر اقلام کار انجام شده و قیمت واحد آنها صورت می گیرد.

26-  پیمان مذاکره ای (توافق یا قرارداد بدون مناقصه): Negotiated contract:

- قراردادی که براساس بررسی صلاحیت و قدرت اجرایی و سوابق و تجهیزات یک یا چند پیمانکار بدون مناقصه منعقد می شود. مبلغ و شرایط پیمان نیز براساس مذاکره تعیین می شود.

- پیمانی است براساس شروط مالی و شروط دیگر بین کارفرما و یک پیمانکار.

 27- قرارداد همسان Standard form contract- model form contract: 

قراردادی است که موافقتنامه، شرایط عمومی، شرح خدمات و حق الزحمه مصوب داشته باشد.

 28- قرارداد ناهمسان Customized contract:

قرارداد ناهمسان قراردادی است که موافقت نامه، شرایط عمومی، شرح خدمات یا حق الزحمه مصوب نداشته باشد یا هر یک از مدارک مصوب یاد شده در آنها قابل استفاده نباشد.

 29- قرارداد پژوهشی Research contract:

 قراردادی است که برای انجام دادن خدمات یا کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

30- قرارداد همکاری Cooperation contract:

قرارداد همکاری عبارت است از توافقی که بین دو یا چند شرکت مشاور یا پیمانکار برای انجام یک طرح مشخص یا یک کار به عمل می آید. در این توافق، حدود وظایف و مسئولیت هر کدام از شرکت ها مشخص شده است.

31- قرارداد کار:  قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد.

تبصره 1- حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره 2- در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می شود.

32- موافقت نامه لیسانس License agreement: 

عبارت است از یک قرارداد که به وسیله آن صاحب لیسانس حق استفاده قانونی از لیسانس را به دیگری می دهد.

دکترای حقوق خصوصی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QR5GjkSF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه