یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

انتقال مفهوم در بستر مناسب

9 سال پیش ( 1393/7/22 )
پدیدآورنده : بهرام شاه محمد لو  

اینکه نمایش‌های کودک و نوجوان چقدر محتوای آموزشی داشته باشند یا در انتقال پیام خود موثر باشند به منسجم بودن آنها مرتبط می‌شود. وقتی کارها منسجم نباشند و دارای اشکالات اساسی نیز باشند هر چه هم باشند در کار پیام‌رسانی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. 

نکته مهم این است که پیام مورد نظر و محتوای آموزشی باید از بستر درست منتقل شود. باید با برنامه با مخاطب مورد نظر ارتباط برقرار کرد. در جشنواره‌ها در روز‌های اول متاسفانه مخاطب مورد نظر در بخش کودک و نوجوان را نداریم. هرچه زمان می‌گذرد اما مخاطبان مورد نظر بیشتر می‌شوند و پای مدارس و دانش‌آموزان نیز به سالن باز خواهد شد. 

با آمدن این مخاطبان، انرژی آن بین همه تقسیم می‌شود و نتیجه آن خوشحالی همه ما در بخش کودک و نوجوان و اجرای پرانرژی‌تر و مفید‌تر است. 

اگر این مخاطبان حضور نداشته باشند، گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان می‌خواهند پیام‌شان را به گوش که برسانند؟ من امیدوارم با گذشت زمان این کمبود مخاطب جبران شود تا این ارتباط به نحوه موثری برقرار شود. 

نبود مخاطب مخصوص یک نقطه ضعف است، مگر آنکه برنامه خاصی برای جشنواره‌ای در نظر گرفته شده باشد. مثل آنکه بحث تمرین و پژوهش برای تقویت در یک جشنواره محدود مطرح باشد تا اینکه بعدا نمایش‌هایی با نقطه ضعف‌ کمتر روی صحنه‌ و اکران عمومی برود. 

این موضوع که چگونه می‌توان نقاط ضعف در سیستم نمایش کودک و نوجوان را برطرف کرد، بحثی بسیار طولانی می‌طلبد، در حال حاضر این موضوع به سیاست‌گذاران جشنواره‌ای مربوط می‌شود اما نکته‌ای که همواره مورد اغفال واقع می‌شود همین بحث آموزش است. ما دو رویکرد در بحث آموزش و انتقال محتوا داریم. یکی رویکرد آموزش پیش از اجرا است، یعنی آموزش برای عوامل یک نمایش، نظیر کارگردان، نویسنده، طراحان صحنه و لباس و غیره. به این صورت که نوع نگرش صحیح نسبت به ادبیات و شیوه‌های اجرای نمایش کودک را به آنها آموزش بدهیم. 

رویکرد دوم آموزش حین اجرا و انتخاب برای جشنواره‌ها است. این دو با یکدیگر متفاوت هستند. در قسمت اول برنامه‌ریزی طولانی‌تری مورد نیاز است و افراد مختلف باید گروه‌ها را آموزش دهند. در قسمت دوم نیز برای گروه‌هایی که قصد دارند در جشنواره‌ها یا اجراهای عمومی در بخش کودک و نوجوان فعالیت کنند باید کارگاه‌های عملی را پیش‌بینی کرد که هزینه زیادی هم از لحاظ اقتصادی برای سازمان ها ندارد. 

اگر این رویکرد‌ها را مدنظر داشته باشیم می‌توانیم منتظر یک تحول اساسی در دل تئاتر کودک و نوجوان کشور باشیم. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/63cKx2uh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه