پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
روزی که حقوقی‌ها با هم هماهنگ نبودند

الاکلنگ شاخص کل در تلاطم بلوک‌ها

8 سال پیش ( 1394/9/10 )
پدیدآورنده : سیدمحمد صدرالغروی  

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات روز دوشنبه در حالی به کار خود پایان داد که با افزایش نه‌چندان امید بخش 9 واحدی به عدد 62هزار و 748 واحد رسید. روز گذشته برخلاف روزهای گذشته شاهد معاملات پرهیجانی در طول بازار بودیم. شاخص کل که در لحظات آغازین با بلوک منفی معاملات ارتباطات سیار ایران، معاملات خود را منفی آغاز کرده بود، در ساعات میانی بازار روند صعودی و حتی تشکیل صف خرید چند نماد را در پیش گرفت و سپس با بلوک منفی فولاد مبارکه اصفهان افت کرد و قرمز‌‌پوش شد و در نهایت در آخرین لحظات پایانی این‌بار با معامله بلوکی مثبت فولاد مبارکه اصفهان، با توجه به ارزش بازار بالای این سهام توانست رشد کند و شاخص مثبتی را به ثبت برساند.

جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب

با توجه به اینکه هنوز آثار رفع تحریم‌ها در بازار سهام نمود پیدا نکرده و اثری بر تولید و فروش شرکت‌ها نداشته است، نمی‌توان برای گزارش‌های 9 ماهه انتظار تغییر خاصی داشت. همچنین جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب مانند پول، انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کم کرده است و تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد نمی‌توان از بازار سهام انتظار رشد را داشت.

از طرفی تعدیل نرخ ارز و برطرف شدن مشکلات رکود در درازمدت می‌تواند به رونق بازار سهام یاری رساند. در شرایط فعلی تا مشخص شدن وضعیت بودجه بازار سهام در حالت انتظاری خواهد بود. از سوی دیگر قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها در هفته‌های اخیر به روند نزولی خود ادامه داده است. در عین حال شاهد افت قیمت جهانی فلزات اساسی طی هفته‌های اخیر بوده‌ایم.

معاملات پرنوسان بلوکی در گروه بانک

در گروه بانک معاملات اکثر نمادها منفی آغاز شد، اما برخلاف روند هفته‌های گذشته شاهد معاملات پر نوسان در برخی نمادهای گروه بودیم به‌طوری که در همان دقیقه اولیه شاهد معامله بلوک 34‌میلیونی بانک ملت و بلوک 14.7‌میلیونی بانک اقتصاد نوین در بازه مثبت بودیم. در‌نهایت با معامله 37 میلیون سهم، بانک ملت بیشترین حجم و ارزش معاملات را در گروه بانک به خود اختصاص داد.بانک گردشگری نیز از اوایل بازار با روندی صعودی تا سقف قیمت حرکت کرد و با وجود عرضه حقوقی، بیشتر بازه معاملاتی را با صف خرید همراه بود.

دلیل توجه سرمایه‌گذاران به بانک گردشگری، ریزش قیمت سهم و اصلاح انجام شده به مدت طولانی و رسیدن به حمایت مهم است. از سوی دیگر سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۸‌درصدی بانک دی از محل سود انباشته را صادر کرد. همچنین براساس شنیده‌ها، مدیران بانک دی با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر ادغام مؤسسه غیرمجاز افضل‌توس با این بانک مخالفت کرده‌اند. معاملات بانک دی روز گذشته تماما در بازه مثبت انجام گرفت.

صف خرید 23 میلیونی بهمن دیزل

در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات کم حجم انجام گرفت و توجه‌ها به بهمن دیزل که روز یکشنبه عرضه شد، معطوف بود. این سهم نیز معاملات را با صف خرید 27 میلیونی آغاز کرد و پس از معامله 6.3 میلیون سهم با صف خرید 23‌میلیون سهمی، معاملات را به پایان رساند. رئیس اداره بورس‌ در واکنش به این نکته که تعیین سهمیه 1500 سهم برای معامله‌گران آنلاین بهمن دیزل و فروش فرسایشی 15 میلیون سهم باقی مانده، گفت: تعیین سهمیه معامله‌گران آنلاین به عهده مسئولان بورس و فرابورس است.

در گروه محصولات شیمیایی با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش 3 سنتی نرخ خوراک پتروشیمی، معاملات اکثر نمادها روند صعودی طی کردند همچنین با توجه به روند افزایشی دلار، بازار بورس به سمت صنایعی که از این افزایش سود می‌برند حرکت می‌کند که از جمله این صنایع، پتروشیمی است.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان که به نظر می‌رسد رشد آن آغاز شده، از اواسط بازار با صف خرید همراه شد و حقوقی نیز از این سهم حمایت کرد. در مورد پتروشیمی شازند که از دقایق آغازین با صف خرید همراه شده، شایعاتی مبنی بر فروش یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام پتروشیمیران و تعدیل مثبت از این محل به گوش می‌رسد.

گروه قند و شکر در جهت مخالف اکثریت بازار

در گروه انبوه‌سازی به‌جز شركت سرمایه‌گذاری مسكن شمال‌غرب، سخت آژند و شهر‌سازی و خانه‌سازی باغمیشه، بقیه نمادها معاملات را منفی به پایان رساندند اما در 45 دقیقه پایانی شاهد رشد یکباره توریستی و رفاهی آبادگران ایران بودیم، اما سهم نتوانست قیمت پایانی خود را به بازه مثبت برساند. با معامله 1.9 میلیون سهم، نوسازی و ساختمان تهران بیشترین حجم معاملات را در گروه به خود اختصاص داد.

در گروه قند و شکر و در ادامه معاملات منفی روزهای گذشته و در جهت مخالف اکثریت بازار نمادها منفی معامله شدند. قند هکمتان و شهد تنها نمادهای مثبت گروه در پایان معاملات بودند. قند شیرین خراسان که معاملات را در سقف قیمت روزانه آغاز کرده بود با روند همگروهانش همسو شد و صف فروش در این نماد تشکیل شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8jFlSeT0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه