گروه طراحی و ایدهپردازی در طرح آگهی سعی کرده وابستگی مشاغل و کسبوکارها را به هم نشان دهد. برای نشان دادن این وابستگی در آگهی مشاغل از دل هم بیرون آمدهاند. این طرح آگهی که در فضایی از شب به تصویر کشیده شده مربوط به آگهی جدید بانک شهر است که به تازگی اکران شده است.
در این طرح آگهی، بانک شهر یکی از خدمات خود را به گروه مخاطبانش معرفی کرده است. گروه مخاطبان این طرح آگهی فعالان اقتصادی هستند که بانک شهر قرار است از طریق خدمت بانکی خود به آنها تسهیلاتی را ارائه دهد.این آگهی محیطی بخشی از کمپین گسترده بانک شهر است که مرحله به مرحله در حال اکران شدن است. بانک شهر برای این آگهی از رسانههای مختلفی بهرهبرداری کرده است.
«فرصت امروز» به منظور بررسی آگهی محیطی این کمپین گفتوگویی را با احمد جمالپور مطلق، مدیرهنری و طراح گرافیک و نرگس پناهنده، مدیر هنری و طراح گرافیک آگهی تبلیغاتی بانک شهر داشته که در ادامه میخوانید.
تکرار نام برند سهم ذهنی مخاطبان از برند را افزایش میدهد
احمد جمالپور مطلق، مدیرهنری و طراح گرافیک درباره روند تبلیغاتی بانک شهر میگوید: با توجه به حجم تبلیغات بانک شهر و گستردگی خدمات بانکی و اجرای طرحهای ویژه هر روز شاهد آگهی جدیدی از این بانک و تکرار نام بانک شهر در رسانههای مختلف هستیم که این تکرار مزایا و معایب مختلفی دارد.
مطمئنا با تکرار نام برند سهم ذهنی مخاطبان از برند افزایش پیدا کرده و در صورت یکپارچگی و زمان مناسب برای اکران تصویر ذهنی درستی در مخاطب ایجاد میشود ولی اگر این تکرار با تنوع طرح و خدمات گوناگون بانکی در رسانههای یکسان همراه باشد، میتواند موجب دیده نشدن پیام خاص هر آگهی یا حتی مخدوش شدن تصویر برند در ذهن مخاطب شود.
در روش تبلیغاتی بانک شهر که با اکران گسترده طرحهای مختلف تبلیغاتی در فواصل زمانی کوتاهمدت همراه است نیاز به مدیریت برنامههای تبلیغاتی و ایجاد سیستم زمانبندی برای اکران طرحهای متنوع تبلیغاتی یا حداقل تفکیک رسانههای مختلف برای ارائه طرحهایی که مخاطبان متفاوتی دارد بهشدت احساس میشود. باید این روش به درستی مدیریت شود تا تصویر برند روالی منطقی در ذهن مخاطب ایجاد کند.
نباید هیچ المانی در تصویر بدون دلیل بهکار گرفته شود
جمالپور درباره طرح آگهی بانک شهر میگوید: این طرح آگهی خاص که در آن برای فعالان اقتصادی خدمات ویژهای ارائه میشود را میتوان از جنبههای مختلفی مورد بررسی قرار داد. در مورد ویژوال آگهی و نحوه کدگذاری پیام به نظر تیم ایدهپردازی به کانسپت مناسبی رسیدهاند.
کمک سیستم بانکی به چرخه اقتصادی و تأثیرگذاری مشاغل مختلف بر یکدیگر و همچنین بیرون آمدن کسب وکارهای مختلف از درون یکدیگر که بانک بهعنوان حلقه اصلی و حامی این پروسه است به خوبی در این طرح بیان شده است. اما در اجرای کانسپت مواردی وجود دارد که ایده اصلی آگهی را تحت تاثیر قرار داده است بهعنوان مثال موقعیت زمانی که برای طرح آگهی در نظر گرفته شده گنگ است.
در طرح مشخص نشده که چرا تصویر آگهی در فضای شب قرار گرفته است. این موضوع با توجه به اینکه نباید هیچ المانی در تصویر بدون دلیل بهکارگرفته شود به سرعت در نگاه اول به چشم میآید. وقتی پیام توسط تصویر کدگذاری میشود هر المان میتواند در کشف درست یا گمراه کردن مخاطب تاثیرگذار باشد.
تنها نکتهای که احتمال دارد دلیلی برای قرار دادن ماه در تصویر باشد زمان اکران طرح در ماه رمضان است که البته با توجه به اینکه در آگهی به آن اشارهای نشده این دلیل نیز رد میشود. در هر صورت این فضاسازی کمکی به طرح نکرده و با حذف فضای شب در طرح، پیام قابل درکتر شده و حس مثبتی به خود خواهد گرفت.
نکته دیگر نوع تصویرسازی، جنسیتها و نورپردازی طرح است که با توجه به مخاطبان آگهی که همان فعالان اقتصادی هستند به نظر زیادی فانتزی شده است. در تصویرسازی آرت ورک حتماً برای تاثیرگذاری مطلوب پیام و ایجاد ارتباط با مخاطب باید ویژگیهای شخصیتی، بینش و سلیقه بصری این دست مخاطب در طراحی آگهی مورد توجه قرار گیرد.
اقدام شود
جمالپور در مورد شعار آگهی میگوید: در مورد شعار آگهی باید بگویم درست است که جمله «اقدام شود» برگرفته از خدمات ویژه بانک شهر برای فعالان اقتصادی است و احتمالا با توجه به شعار سال انتخاب شده ولی با توجه به لحن دستوری و نگاه بالا به پایین این جمله بهکارگیری آن برای آگهی مورد نظر مناسب به نظر نمیرسد.
شعار و تصویر در آگهی باید در راستای انتقال یک پیام عمل و به نوعی همدیگر را کامل کنند، اما در این طرح جمله «اقدام شود» با تصویر این هماهنگی را ندارد. به نظر تیم خلاقیت با وجود این کانسپت قوی برای ویژوال آگهی میتوانست با یک شعار مناسب تاثیرگذاری طرح را چند برابر کند.
جمالپور در مورد رسانههای محیطی و اینکه آیا برای این طرح درست انتخاب شدهاند یا خیر، میگوید: در این مورد نمیتوان بهصورت کلی نظر داد. رسانههای محیطی با توجه به امکان انتخاب مکانهای مختلف برای ارتباط با مخاطب مدنظر و در مقایسه با تلویزیون با توجه به بازخورد مناسب نسبت به هزینه در جایگاه خوبی قرار دارند. بهدلیل پراکندگی این نوع رسانه در سطح شهر و محل قرارگیری، همچنین منطقهای که در آن بیلبورد قرار دارد، میتوان با توجه به مخاطب و پیام آگهی در برنامهریزی رسانه ترکیب مناسبی را در نظر گرفت.
به تصویر کشیدن نقش بانک در رونق کسبوکارها در آگهی تبلیغاتی
نرگس پناهنده، مدیر هنری و طراح گرافیک آگهی تبلیغاتی بانک شهر درباره آن میگوید: یکی از مهمترین وظایف بنگاههای اقتصادی مانند بانکها کمک به رونق و توسعه کسبوکارها است. بانک شهر نیز در راستای این نقش کلیدی خود تلاش کرده با ارائه طرح و خدمت «اقدام شود» به فعالان اقتصادی یاری برساند و براین اساس معرفی این خدمت را هدف تبلیغاتی تازه خود قرار داده است.
هدف بانک شهر از راهاندازی این طرح جذب فعالان اقتصادی در حوزههای مختلف و کمک به رشد حرفههای آنها بوده است، زیرا با اعطای تسهیلات علاوه بر امکان تولید، ساخت و... فرصتهای شغلی مناسبی نیز در جامعه ایجاد میشود که این مهم از نظر بانک شهر پنهان نمانده و تلاش کرده در این عرصه پیشتاز باشد.
با توجه به بریف ارائه شده، پیشنهادهای مختلفی در راستای اولویتهای اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی به این صورت که بانک شهر بهعنوان یک حامی در تکامل طرحهای آنان حضور پیدا میکند و پروژهها با پشتیبانی بانک شهر به انجام میرسد، مطرح شد.
طرحهایی که براساس این روند پیشنهاد شد موردی بودند و هر صنعت را بهطور جداگانه در نظر گرفته بودیم ولی با توجه به درخواست بانک، طرحی کلی و عمومی با این هدف ارائه شد اما در طراحی سناریوهای تلویزیونی براساس اولویتهای اعلام شده کار بهصورت موردی پیش رفت.
شعار نشاندهنده فوریت بانک در انجام خدمات است
پناهنده درباره مراحل ایدهپردازی طرح آگهی محیطی بانک شهر میگوید: با مدنظر قرار دادن لحن بانک شهر تلاش بر آن شد که راه حلی پیدا کنیم که این مفهوم بهصورت جذاب، ساده و کلی بیان شود که در ادامه مسیر تبلیغاتی گذشته بانک شهر باشد.
بعد از جلسات متعدد ایدهپردازی به مفهوم بازآفرینی رسیدیم، به این صورت که حرفهها و مشاغل از دل بانک شهر بازآفرینی میشدند و در طراحی از اصلی استفاده کردیم که بازگوکننده «اشیای یکسان درون اشیای یکسان» است.
با توجه به 360 درجه بودن کمپین «اقدام شود» از تمام رسانههای محیطی، تلویزیون، فضاهای مجازی و... استفاده شده است. پناهنده درباره شعار آگهی بانک شهر میگوید: شعار «اقدام شود» که نام طرح حمایت از فعالان اقتصادی هم هست توسط مجموعه بانک شهر به گروه ما ارسال شد که این شعار نشاندهنده جدیت و فوریت بانک شهر در به سرانجام رساندن این طرح است.
ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com