پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

افق گالری‌داری در ایران

9 سال پیش ( 1393/7/1 )
پدیدآورنده : حسین سعلبی فرد  

یکی از مسائلی که در حوزه گالری‌داری جنبه کسب‌وکار را مورد تهدید قرار داد، تحولات اقتصادی بود که در سالیان گذشته در کشور رخ داد.
اقتصاد هنر از اقتصاد کشور مجزا نیست و وضعیت آن متناسب با تغییرات در توسعه اقتصادی تغییر می‌کند، از طرفی با توسعه فرهنگی نیز تناسب دارد.
در کشور ما اقتصاد هنر رونق قابل‌توجهی نداشته است.

یک هنرمند وقتی در گالری آثارش را به نمایش می‌گذارد به بحث فروش هم توجه کرده است. اینکه خرید و فروش آثار چه سطحی داشته باشد بخشی به عهده گالری‌دار و از وظایف او و بخشی نیز به عهده جامعه و نتیجه توسعه‌یافتگی آن است.
قرار بود قانونی تصویب شود و براساس آن دستگاه‌های دولتی موظف شوند درصدی از بودجه خود را صرف خرید آثار هنری کنند.
به تازگی هم مجددا بحث آن در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما متأسفانه تا این لحظه این قانون بلاتکلیف است.اگر این قانون تصویب شود قدم بزرگی در حوزه حمایت از هنرمندان و گالری‌داری برداشته شده است.
با این حال در تهران به عنوان پایتخت وضعیت گالری‌ها به مراتب مساعد‌تر از شهرهای دیگر است. گالری‌ها هرچه از پایتخت دورتر باشند و عمدتا آنهایی که در شهرهای به اصطلاح محروم واقع شده‌اند، کار سخت‌تری دارند.
البته رشد خوبی هم در چند سال اخیر در همین مناطق وجود داشته است. افراد علاقه‌مند زیادی به سمت تأسیس گالری رفته‌اند.

به دلیل جهش‌های اقتصادی منطقه‌ای و ملی سرمایه‌گذاران نیز به فعالیت در حوزه گالری‌داری و خرید و فروش آثار هنری ترغیب شده‌اند.
در ایران گالری‌های دولتی هم وجود دارد که خط‌مشی آنها از طرف دولت مشخص شده و زمینه فعالیت آنها حوزه‌های فرهنگی و هنری کلان است. این گالری‌ها پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خاصی دارند و بسته به پروژه‌های دولتی گاهی مشارکت‌ها به سمت گالری‌های خصوصی و نیمه‌دولتی هم کشیده می‌شود. برای مثال در هفته میراث فرهنگی برنامه خوبی توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مشارکت گالری‌ها برگزار شد. در حال‌حاضر افق مناسبی برای بحث گالری‌ها و در کل اقتصاد هنر دیده می‌شود که چندان هم دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

با توجه به قوانین و مالیات‌ها به نظر می‌رسد فضای مطلوب جهت سرمایه‌گذاری‌های هنری فراهم شود. در چند سال اخیر آثار هنری ایران سطح قابل‌قبولی را در میان آثار منطقه و جهان به دست آورده است. برگزاری حراج‌های بزرگ از جمله حراج تهران نیز تأثیر خاص خود را داشته است. توصیه می‌کنم سرمایه‌گذاران نگاهی دقیق‌تر به فرصت موجود در زمینه هنرهای تجسمی داشته باشند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VOxN5j8E
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه