رییس پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مصرف میانگین روزانه 70میلیون لیتر بنزین در کشور، گفت: افزایش استفاده از بنزین یورو 4 از اهداف فعلی وزارت نفت و با هدف کاهش میزان آلودگی هوا صورت میگیرد. به گزارش ایرنا، از آنجا که آلودگی هوا، سبب بروز بیماری قلبی، عروقی، تنفسی، گوارشی و غیره میشود و هزینه درمان این بیماریها بسیار سنگین است، عقل سلیم حکم میکند با صرف هزینههایی بهمراتب کمتر از هزینه درمان برای کاهش آلودگی هوا گام برداشت؛ اقدامی که وزارت نفت دولت تدبیر و امید آن را اجرایی کرده و بستر دسترسی به آن را مورد توجه قرار داده است.
در همین زمینه علی احسان نظربیگی در میزگردی که در ایرنا تحت عنوان «کیفیت بنزین از دیروز تا امروز» برگزار شد، با بیان آنکه اکنون براساس سیاست وزارت نفت تمام پالایشگاههای کشور حرکت خود را برای تولید بنزین پاک که در حد همان یورو 4 است، آغاز کردهاند، گفت: اکنون برخی پالایشگاهها این نوع بنزین را تولید و توزیع میکنند و این نشان میدهد وزارت نفت مسیر درستی را در پیش گرفته و با این روند در آینده نزدیک ایران جزو کشورهایی خواهد بود که استفاده از بنزین یورو4 در آن همگانی شده است.
وی مهمترین مسئله مطرح در رابطه با بنزین را اثراتی دانست که روی سلامت انسان و حفظ محیطزیست دارد و با بیان اینکه بنزین خوب یا بد اثر چندانی روی موتور خودرو ندارد، تاکید کرد: آن چیزی که اهمیت دارد اثر این نوع سوختها روی انسان است. نظربیگی با اشاره به فعالیت اتحادیه اروپا برای استاندارد کردن سوخت خودروها که مشکلات آلودگی هوا را ناشی از استاندارد نبودن سوخت خودروها دانسته بودند، گفت: این اتحادیه استانداردهایی را برای میزان آلایندگیهایی که برای خودرو میتواند ایجاد شود، تدوین کرد که از آن به استاندارد یورو تعبیر شده است.
این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد: اتحادیه اروپا استاندارد یورو یک (1993) را برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک، یورو 2 (1996) برای موتورسیکلت، یورو 3 (2000) برای موتورسیکلت، یورو 4 (2005) برای همه وسایل نقلیه، یورو 5 (2008/9)و یورو 6 (2014) برای سواریهای سبک و وسایل تجاری تدوین و حداکثر مجاز برای انتشار گازهای آلاینده را برای خودروهای جدید مشخص کرد.
وی با بیان اینکه تدوین این استانداردها توسط اتحادیه اروپا سبب شده هیچ خودروی جدیدی در اروپا نتواند بدون رعایت آنها تولید شود و آنقدر سختگیرانه است که هیچ تولیدکنندهای توان بیتوجهی به آنها را ندارد، گفت: این سختگیری در تولید باعث شد در استاندارد یورو یک که مقدار گوگرد آن 2هزار PPM بود، در یورو 5 به 10 هزار PPM کاهش پیدا کند زیرا آنها بیشتر نگران سلامت افراد جامعه بودند. نظربیگی با بیان اینکه کاهش آلایندگی تنها مربوط به سوخت نیست بلکه با موتور خودرو نیز ارتباط دارد و موتور خودروها باید منطبق با سوخت یورو 4 شوند، تصریح کرد: اگر بهترین سوخت دنیا را در خودرو نامناسب بریزید باعث ایجاد آلایندگی خواهد شد، بنابراین لازم است علاوه بر سوخت، تطابق خودرو با این نوع سوخت جدی گرفته شود.
به گفته رییس پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت، دولت اگر بخواهد آلایندگی هوا را تنظیم کند باید یکسوخت مناسب داشته باشد و بعد خودرو مناسب آن را سوخت تولید کند تا بتواند بر معضل آلودگیها غلبه کند. وی با اشاره به اینکه اکنون در ایران استاندارد بنزین پاک که چیزی در حد یورو4 است، در وزارت نفت بهعنوان هدف فعلی در نظر گرفته شده و اکثر پالایشگاهها حرکت خود را در جهت تولید این سوخت آغاز کردهاند، تاکید کرد: با آغاز تولید این نوع سوخت، تاثیرات آن را در وضعیت هوای کلانشهرها شاهد خواهیم بود.
نظربیگی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران طی هشت سال گذشته که عواقب بدی هم داشت، افزود: نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان داد یک پتروشیمی، بنزینی تولید میکند که میزان بنزن آن 12 برابر حد مجاز است، اما اکنون بنزین پاک این نوع آلاینده را بهشدت کاهش داده است. این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه در سوختهای بنزین و گازوییل رعایت چهار فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: یکی بنزن است که فوقالعاده بر سلامتی انسان اثر منفی داشته و نباید میزان آن بیش از یک درصد شود، بعد آروماتیکها هستند که برای بشر بسیار خطرناک بوده و نباید میزان آن از 35 درصد بیشتر باشد و اما در مرحله بعد گوگرد قرار دارد که آن هم خطرناک است و در آخر میزان اولفینهاست که مقدار آن در حد 18درصد باید قرار گیرد تا به سلامت انسان و محیطزیست آسیب وارد نکند.
وی تبدیل تمام سوخت خودروها به یورو4 را به نفع کشور دانست و تاکید کرد: اهمیت سلامت انسانها بهمراتب بسیار بالاتر از فواید اقتصادی است بنابراین باید برای تبدیل سوخت یورو4 به یورو 5 نیز که استانداردی بهمراتب سختگیرانهتر دارد، برنامهریزی شود و از هزینههای آنکه در نهایت به نفع سلامت مردم و جامعه است، نهراسید. نظربیگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به استفاده از بنزین پالایشگاهها در مقطعی از زمان در کشور آن را کاری کاملا اشتباه توصیف و تاکید کرد: اکنون وضعیت بنزین ایران بسیار بهتر شده و همکاری خودروسازان با تولیدکنندگان بنزین به رفع آلودگی هوای شهرها خواهد انجامید.
یادآور میشود، اکنون میزان تولید بنزین یورو4 بیش از 20میلیون لیتر در روز است که در هفت کلانشهر نیز توزیع میشود، همچنین میزان تولید گازوییل یورو4 و 5 نیز 24میلیون لیتر در روز است.