پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه با رشد یک واحدی و ثبت رقم 75 هزار و 876 واحد، سومین هفته کاری خردادماه را به پایان رساند. بازار سهام در حالی به کار خود پایان داد که انتشار برخی خبرها مبنی بر تلاش متولیان سازمان بورس و وزارت صنعت برای معافیت مالیاتی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به افزایش امیدواری‌ها در بازار منتهی شد.

افت و خیزهای کسالت‌بار شاخص کل

دیروز بازار سهام بازاری متعادل و کم‌حجم بود که ترجیح می‌داد برخی سهم‌های اصلاح قیمتی شده را مورد توجه خود قرار دهد، هر چند بازار سهام همچنان تک سهم‌ها و شرکت‌های کوچک را در فضای کنونی بازار قابل اعتمادتر برای سرمایه‌گذاری می‌داند. چنان که بازار سهام همسو با بازارگردانی و حمایت صندوق‌ها و برخی حقوقی‌های بازار سهام شاهد حمایت قیمت سهام در اغلب صنایع پیشرو بود.

اقبال دوباره به گروه خودرو

در دادوستدهای روز چهارشنبه سهامداران بیشترین خریدوفروش‌ها را در سه گروه خودرو، محصولات فلزی و بانک‌‎ها ثبت کردند. این گروه‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. در این راستا گروه خودرویی‌ها در حالی با اقبال خریداران سهام همسو با حمایت حقوقی‌های خود قرار گرفتند که کلیت معاملات سهام در این گروه چندان پرحجم نبود و حول و حوش صفر تابلو نوسان کرد.

در گروه پتروشیمی‌ها نیز در حالی دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی از عدم ابلاغ نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی از سوی وزارت نفت ابراز گله کرد که گشایش نماد معاملاتی پتروشیمی شیراز براساس حراج قیمتی و همچنین اقبال خریدار حقوقی اما با فشار فروش سهام از سوی سهامداران اغلب حقیقی مواجه شد. گروه معدنی‌ها نیز پس از آنکه خبرهای امیدوارکننده در اوایل هفته برای بازارهای جهانی از بابت عدم تغییر نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا منتشر شد با درجا زدن دسته‌جمعی قیمت سهام در این گروه با تحرک نوسان‌گیران برای شناسایی بازدهی مواجه بود.

صعود 510 واحدی شاخص بازار دوم بورس

در روزی که گذشت بیش از 892 میلیون برگه سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 861 میلیارد ریال در 66هزار نوبت معاملاتی در بازار دست به دست شد. این در حالی بود که شاخص بازار اول 84 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم 510 واحد صعود کرد. نماد پتروشیمی شیراز، ارتباطات سیار، کشتیرانی و ملی مس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص به کار خود پایان دادند. چادرملو، هلدینگ خلیج فارس و گل‌گهر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث شدند این متغیر، صعود نکند.

در جریان معاملات آخرین روز هفته پتروشیمی شیراز، واسپاری ملت، تولید محور خودرو، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سخت آژند، داروسازی زاگرس و ماشین‌سازی اراک با بیشترین رشد قیمت‌ها در صدر جدول معاملات نشستند. در مقابل نمادهای معادن بافق، آلومراد، ملی سرب و روی، فولاد آلیاژی، داروسازی فارابی، فرآورده‌های نسوز پارس و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

همچنین سهامداران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واسپاری ملت، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، ماشین‌سازی اراک، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، حق تقدم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری رنا بیشترین تقاضای خرید را ثبت کردند. در مقابل اوراق مشارکت ملی نفت ایران، شیشه و گاز، پتروشیمی شیراز، حق تقدم محورسازان ایران خودرو، داروسازی فارابی، اوراق مشارکت شهرداری اصفهان و نیرو‌ترانس بیشترین صف فروش را داشتند. در پایان معاملات بانک صادرات با معامله 80 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و آذرآب با معامله 194 میلیارد ریال سهم بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

افت 4 واحدی آیفکس

در جریان معاملات فرابورس، یک میلیارد و 180 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3هزار و 629 میلیارد و 320 میلیون ریال در 96 هزار و 969 نوبت معامله شد. در عین حال، بلوک 5 درصدی بیمه رازی شامل 100 میلیون سهم به ارزش 110 میلیارد ریال در نماد «ورازی4» واگذار شد. آیفکس هم که در آغاز فعالیت بازار رشد کرده بود در پایان با افت 4 واحدی، نمایشگر عدد 808.3 شد. نماد هلدینگ خاورمیانه بیشترین تاثیر را بر شاخص داشت.

بیشترین افزایش قیمت روز چهارشنبه به سهام شرکت‌های تابان هور، زغال سنگ پروده طبس و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان اختصاص یافت و بیشترین افت قیمت نصیب شرکت‌های نفت پاسارگاد، بیمه کوثر و قند چهارمحال شد. بازار اول شاهد خریدوفروش 290 میلیون و 920 هزار اوراق بهادار به ارزش 577 میلیارد ریال بود و در بازار دوم 133 میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 978 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات ETF مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله 2 میلیون و 610 هزار سهم به ارزش 35 میلیارد ریال بود.

علاوه بر این، بیشترین حجم معاملات در اوراق با درآمد ثابت مربوط به دادوستد 300هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا2» بود، ضمن آنکه در مجموع، 162میلیارد ریال معامله در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی انجام شد. همچنین، هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در محدوده 830 تا 850 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت اوراق مربوط به نماد آبان‌ماه 93 بود. طی روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت افرانت و نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/83hZzLHN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه