پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

خبر تغییر و تحولات مدیریت جدید سازمان بورس هفته گذشته توانست به بازار سهام ایران رمق بیشتری دهد، به طوری که در روز معارفه شاپورمحمدی، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی توانست نزدیک به ۸۰۰ واحد رشد کند و شاخص آزاد شناور هم در این روز رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی را تجربه کرد. یکی از اقدامات مهم طی این هفته، فعالیت حقوقی ها در بازار سهام بود که توانستند به خرید سهام اقدام کنند و بازار را به حرکت دربیاورند.

اشتباه سیستم معاملاتی و تشدید عرضه ها

سیاست های پولی مانند کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی که از ماه های گذشته صورت گرفته و در حال اجرا است را می توان از دلایل رشد این روزهای بازار سهام به حساب آورد، چرا که هرچند این کاهش ها چندان افراد ریسک گریز را به سرمایه گذاری در بورس تهران راغب نمی کند، ولی باعث ایجاد جو مثبتی در بازار شده و همین جو مثبت شرایط ظاهرا بهتری را برای بورس تهران به همراه داشته است.

علاوه بر این فروش نفت و میعانات گازی ایران بعد از برجام به مقدار قابل توجهی رشد کرده و این موضوع می تواند خوشبینی ها را به آینده بورس ایران کمی بیشتر کند. برای هفته پیش رو پیش بینی می شود بازار متعادلی را شاهد باشیم و به نظر می رسد سرمایه گذارانی که به صورت کوتاه مدت در گروه معدنی و فلزات و پالایشگاهی فعالیت می کنند، مقداری از سهم خود را با قیمت پایین تر بفروشند.

در عین حال با توجه به تکلیف مجدد بانک مرکزی به ایران خودرو مبنی بر فروش سهام خود در بانک پارسیان، شاهد افزایش تقاضا و رشد نمادهای گروه خودرویی به خصوص خود ایران خودرو و زیرمجموعه هایش بودیم؛ رخدادی که با ادامه مشکل سیستم معاملات و سایت tse و اشتباه نشان دادن قیمت های پایانی نمادها، موجب عقب نشینی خریداران و عرضه های مکرر صف های خرید و در نهایت نوسانات منفی برخی نمادها بودیم که به نوعی از پوسته شیرین و هسته خراب معاملات حکایت داشت، موضوعی که باتوجه به رویکرد جهانی شدن اقتصاد و بین المللی شدن بازار سهام ایران همچنان جای تأمل دارد. دوری از معاملات هیجانی و همچنین قرار نگرفتن در صف های خرید سهام بدون پشتوانه بنیادی از موارد مهمی خواهند بود که سهامداران تازه وارد و کم تجربه باید مدنظر قرار دهند.

عرضه های پرحجم حقوقی ها در آخرین ساعات معاملات

در هفته گذشته گروه های فلزی و معدنی همچنان با معاملاتی پرتقاضا، پرحجم و مثبت چشم نوازی کردند، اما در آخرین روز معاملاتی هفته با عرضه های حجم دار حقوقی اکثرا متعادل و برخی منفی به کار خود پایان دادند. گروه های ساختمانی و سیمانی اکثرا متعادل و منفی بودند. همچنین در هفته گذشته شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به علت کاهش 30درصدی مبلغ درآمد حاصل از ارائه خدمات صادرات و واردات، با کاهش 53درصدی درآمد های غیر عملیاتی با تعدیل منفی سنگین 53درصدی مواجه شد و تنها مبلغ 2224 ریال سود برای سال 95 پیش بینی کرد. طی هفته گذشته گروه های بانکی، بیمه ای، لیزینگی و سرمایه گذاری اکثرا مثبت دنبال شدند.

در گروه بانکی، بانک ملت طی گزارش12 ماهه 94 حسابرسی شده مبلغ 310 ریال سود محقق کرد که نسبت به گزارش حسابرسی نشده با تعدیل منفی 17درصدی همراه شده است. کل شاخص های بازار سهام ایران در هفته گذشته نشان از رشد نسبتا زیادی دارند؛ به طوری که نماگر کل که ابتدای هفته گذشته در تراز ۷۶ هزار و ۲۲۵ قرار داشت در طول ۴ روز معاملاتی گذشته هزار و ۶۵۸ واحد رشد کرد و با عبور از کانال ۷۷ هزار واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۸۸۲ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور در طول هفته معاملاتی گذشته با بیش از 2 هزار واحد رشد رقم ۸۷ هزار و ۵۳۷ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز هزار و ۴۹۷ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۵ هزار و ۲۶۶ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم توانست با هزار و ۶۴۹ واحدی در تراز ۱۶۵ هزار و ۸۲۰ واحدی بایستد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/c3WtEISZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه