پرسش: مدیر کسب وکاری در حال توسعه هستم و به تازگی درصدد تهیه یک دفترچه هویت برند برآمدهام. با تهیه این دفترچه مطمئنا باید روند حرکتی کسب وکار و سازمانم نیز تغییر کند، در این رابطه تصمیم گرفتهام مدیر برندی را استخدام کنم، در این باره راهنمایی کنید که مدیر برندم باید چه ویژگیهایی داشته باشد یا اصلا لزومی دارد که فردی را برای این پست استخدام کنم، یا خیر؟
پاسخ کارشناس: مدیر برند فردی متخصص است که باید حضور دائمی در سازمان داشته باشد و در این رابطه آموزشهای لازم به او داده شود یعنی تمام مسیر حرکتی برند از ابتدا تا به حال به او گفته شود و کاملا در جریان استراتژی برند قرار بگیرد. این فرد باید بداند که برند قرار است از چه نقطهای به چه نقطهای برسد. حال فردی که در سمت مدیر برند استخدام میشود اگر متوجه شود که برند موردنظر استراتژی مشخصی ندارد، باید کمک کند با هماهنگی مدیران ارشد و مدیرعامل استراتژی مناسبی برای برند بنویسد و خودش درگیر پیاده کردنش شود. قطعا نبود یک واحد مشخص به نام مدیریت برند به روند حرکتی سازمان ضربه خواهد زد یعنی عملا کسی نیست که چرخه سازمان را هدایت کند.
در واقع اکثر مدیران عامل میتوانند نقش مدیربرند را نیز در مجموعهشان ایفا کنند ولی چون این کار آنقدر جزییات دارد و مدیرعامل کارهای خیلی واجبتر از برند دارد، به همین خاطر باید یک نفر باشد که این جزییات را مدیریت کند. مدیرعامل کسب وکارها فرصت مدیریت جزییات را ندارد و در نهایت میتواند در لایههای استراتژی ورود و کلیاتش را مشخص کند و بعد دستور دهد که در جزییات سازمان چگونه حرکت کند. حال جزییات برند باید زیر نظر یک مدیر برند پیش برود. بهطورکلی کسب وکارها در یک فضای رقابتی خواه ناخواه باید به سمت اجرای مراحل برندسازی سازمان حرکت کنند، چون در غیراین صورت بازار را از دست خواهند داد.