جمعه, ۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 23 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

وقوع پدیده گرد و غبار به‌ویژه با توجه به خشکسالی‌های اخیر در فصول گرم سال امری طبیعی محسوب می‌شود اما نکته مهم این است که با توجه به حساسیت‌های گروهی از مردم در شرایط خاص آب و هوایی، اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه ضروری است و این در حالی است که روز دوشنبه مردم اصفهان و روز سه شنبه مردم سیستان از وقوع این پدیده غافلگیر شدند و بر این اساس رسانه‌ها نیز به انعکاس خبر وقوع این پدیده پرداختند.

نفس‌ها در سیستان به شماره افتاد

در همین راستا باز هم بادهای ۱۲۰ روزه و قصه تکراری خشکسالی سیستان و فریاد‌های گمشده در توفان صدر خبر‌های سیستان و بلوچستان بود. در همین رابطه سرهنگ ایوب شرافتی، فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با مهر گفت: در اثر توفان شدید شن اکنون دید افقی در منطقه سیستان به ۵۰ متر رسیده است و تردد‌ها در محورهای اصلی و فرعی به کندی صورت می‌گیرد. توصیه می‌شود رانندگان از تردد‌های غیر‌ضروری در محورهای شمالی خودداری کنند زیرا در صورت کاهش دید بیشتر حسب یقین محورها بسته خواهد شد. در حال حاضر تمامی نیروی‌های پلیس راه با تمام توان در محورهای شمالی حضور دارند و از رانندگان درخواست می‌شود تا به منظور حفظ ایمنی با چراغ روشن و رعایت سرعت مطمئنه در این شرایط تردد کنند.

354657686876876

همچنین سعید محمودی، مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در این باره به مهر گفت: براساس اعلام مرکز پایش اکنون ذرات معلق در هوای سیستان به سه هزار و ۹۲۴ میکروگرم رسید که این با توجه به استاندارد ۱۵۵ میکروگرم در هر مترمکعب شرایط بحرانی را به منطقه تحمیل کرده است. شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر منطقه سیستان، شرایط آب و هوایی را در شمال سیستان و بلوچستان به ۲۵ برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رساند. حداقل شعاع دید افقی در منطقه سیستان با توجه به‌شدت غلظت گرد و غبار ۵۰ متر گزارش شده است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، حداکثر سرعت توفان همراه گرد و خاک شدید که از روز سه شنبه منطقه سیستان را فرا‌گرفته است به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید. توفان گرمسیری در موقعیت عرض جغرافیایی ۲۰ درجه شمالی و ۶۵ درجه شرقی تشکیل و در فاصله ۹۶۰ کیلومتری از سواحل استان جریان دارد. براساس این گزارش، دانشگاه علوم پزشکی زابل با توجه به شرایط بحرانی منطقه اعلام کرد که تمامی بیمارستان منطقه سیستان به سبب خدمات‌رسانی به بیماران احتمالی تنفسی به حالت آماده‌باش در آمدند. همچنین در مناطقی از سیستان که شرایط بحرانی است، توزیع ماسک رایگان نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در تعامل دانشگاه با مردم بتوانیم سلامت مردم را به بهترین شکل حفظ کنیم.

نصف جهان در گرد و غبار

از سوی دیگر اصفهان نیز روز دوشنبه غبارآلود بود. نوید حاج بابایی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره هواشناسی اصفهان در این ارتباط به فارس گفت: پدیده گردوغبار در تابستان یک پدیده کاملا معمولی است و این در حالی است که طی چند روز گذشته یک سامانه وزش باد بر هوای اصفهان حاکم شد که روز دوشنبه سازمان هواشناسی استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای این وضعیت را به مدیریت بحران استانداری اصفهان و نیز تمامی دستگا‌ه‌های اجرایی اعلام کرد. شبکه گردوخاک در قسمت‌های مرکز استان، شرق و شمال شرق از عصر روز دوشنبه آغاز شد و سه‌شنبه هوای شهر اصفهان را فرا‌گرفت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره هواشناسی اصفهان با بیان اینکه این شرایط گردوخاک امسال نسبت به سال گذشته بیشتر در اصفهان ادامه دارد، اضافه کرد: شرایط بادهای معمولی بین 5 تا 7 متر بر ثانیه است و این باد، گردوخاک، ریزگردها و ذرات معلق با وزشی بیش از این از ماه‌های خرداد آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد. امسال در اصفهان، اردستان، نایین و ورزنه کاهش بارش داشته‌ایم، به همین دلیل شرایط خشکسالی در این نقاط حاکم شده است که با کوچک‌ترین وزش باد، خاک از سطح زمین به سرعت جدا می‌شود. ذرات معلق به دلیل خشکسالی و کاهش رطوبت خاک به سرعت از مناطقی که همچون مناطق کویری و خشک هستند جدا و در سطح هوا پراکنده می‌شود. وقتی سیستم شرایط جوی از طریق باد مهیا می‌شود این خاک از سطح زمین بلندشده و در هوا معلق و چهره غبارآلودی ایجاد می‌کند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره هواشناسی اصفهان با اشاره به منشأ این گردوغبار یادآور شد: هرچند سامانه‌های جوی از سمت عراق و کشورهای عربی بی‌تاثیر نیستند اما گردوغبار معلق در هوای فعلی اصفهان ناشی از گردوغبار محلی است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XwEv1jAB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه