بیانیه دادن و توضیح دلایل مختلف به منظور متقاعد کردن مشتریان جهت خرید محصولات تولیدی شما شیوه مناسب و موثری برای جلب نظر مخاطبان و مشتریان نیست. سعی کنید با اتخاذ استراتژی تبلیغاتی مناسب و استفاده از روشهای متنوع با تبلیغات خود مخاطب را سرگرم و برای خرید کالای مورد نظرتان وسوسه کنید یا اینکه در مورد ویژگیهای محصولاتتان به او اطمینانخاطر بدهید.
ایده
هنگامی که مشغول طراحی کارزار تبلیغاتیتان هستید این ایده که صرفا روی معرفی ویژگیها و برتریهای محصولتان و آنچه آن را نسبت به کالاهای مشابه در بازار متمایز میکند و همچنین تلاش برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای خرید محصولتان تمرکز کنید بسیار ایده وسوسهکنندهای است. استفاده از این روش ممکن است به نظر مناسب برسد، اما واقعیت این است که اغلب مخاطبان شما به واسطه دریافت این قبیل اطلاعات در کارزارهای تبلیغاتی شرکتهای دیگر، ظرفیت دریافت اطلاعات بیشتر از این طریق را نداشته و با بدبینی به این سبک از تبلیغات مینگرند...
معنای این موضوع آن است که مخاطبان تبلیغات شما دیگر چندان علاقهای به شنیدن دلایل و مستندات شما در مورد اینکه چرا محصول تان از دیگر کالاهای موجود در بازار بهتر است، ندارند. بنابراین بهتر است روش جدیدی برای صحبت کردن با مخاطبان و مشتریان بالقوه خود بیابید و با طراحی کارزارهای تبلیغاتی سرگرمکننده، هیجانانگیز و جذاب به استقبال مشتریان بروید. در این صورت قادر خواهید بود حتی بیحوصلهترین مخاطبان را نیز جذب آگهی تبلیغاتی تجاری خود کنید.
برای درک بهتر این ایده بد نیست اشارهای داشته باشیم به شرکت تلفنهمراه اُرنج. این شرکت با ابداع یک روش تبلیغاتی نوین تصمیم گرفت در چارچوب طرح تبلیغاتی چهارشنبههای اُرنج با ارائه یک بلیت رایگان سینما به مشتریان خود، آنها را در معرض تماشای یک سری تیزرهای تبلیغاتی که پیش از شروع فیلم در سینما پخش میشوند و در آن فیلمها و صنعت ساخت تیزرهای تبلیغاتی هجو میشدند حس کنجکاوی مخاطبان را برانگیزد. در این کلیپهای کوتاه ستارههای سینما به شکل ناموفقی تلاش میکردند ایدههای جذابی را در مقابل کمیته فیلم شرکت اُرنج به منظور ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای فروش تلفنهای همراه این شرکت ارائه دهند که این پیشنهادها به دلیل عدمجذابیت توسط کمیته مذکور رد میشد.
در این کلیپها پیشنهادهای خندهدار و غیرکاربردی توسط ستارگان در مقابل کارگردانان و فیلمسازان نظیر ساخت قسمت چهارم از سهگانه ارباب حلقهها ارائه می شد. استفاده از این شیوه غیرسنتی ساخت تیزرهای تبلیغاتی و دستمایه قرار دادن صنعت ساخت این قبیل تیزرها و هجو این صنعت توانست در جذب مخاطب برای آگهیهای بازرگانی شرکت اُرنج موفق عمل کرده و چهره مثبتی از نشان تجاری شرکت خدمات تلفنهمراه اُرنج ایجاد کند.
نمونه دیگر در استفاده از ایده تبلیغات جذاب و موثر شرکت تولید محصولات بهداشتی داو و کارزار تبلیغاتی این شرکت با عنوان زیبایی واقعی است. این شرکت در کارزار تبلیغاتی خود به جای به کارگیری ایده دمدستی و قدیمی استفاده از مدلهای جذاب که توسط بیشتر شرکتهای تولید لوازمآرایشی و بهداشتی به کار گرفته میشود، سعی کرد با مشتریان خود به نحو دیگری برخورد و آنان را متقاعد کند که چهره طبیعیشان را به یک صورت آرایش شده ترجیح دهند. این شرکت با استفاده از مدلهایی با چهره عادی و آرایش نشده در تبلیغات خود سعی کرد تا تصور زنان را از استانداردهای معمول زیبایی تغییر دهد تا آنها تصویر مثبتی از مشخصات منحصر به فرد ظاهری شان داشته و در پی نزدیکتر شدن به استانداردهای معمول در تبلیغات کمپانیهای آرایشی و بهداشتی نباشند.
روزنامه تایمز در انگلستان در رابطه با ایده جدیدی که شرکت داو در تبلیغات خود به کاربرده بود نوشت: شرکت تولید لوازمبهداشتی داو به واسطه ایده جدیدی که در کارزار تبلیغاتی خود به کار گرفته است توانست فضای جدید و تازهای در تبلیغ محصولات بهداشتی ایجاد کند و شیوه قدیمی و کهنه استفاده از مدلهای مشهور برای تبلیغ و فروش لوازم بهداشتی و آرایشی را به چالش بکشد. با استفاده از شیوههای تبلیغاتی نوین و جذاب و به چالش کشیدن روشهای قدیمی و تکراری ساخت تیزرهای تبلیغاتی شرکت داو و کمپانی خدمات تلفنهمراه اُرنج توانستند تصویر مثبت و دوست داشتنی از خود به مشتریان بالقوهشان ارائه کنند و موجب سرگرم شدن مخاطبان در مواجهه با کارزار تبلیغاتی شان شوند.
بنابراین توجه داشته باشید که در تبلیغات بازرگانی خود نباید کاری کنید که مخاطب در مورد محصول شما احساس خوبی داشته باشد، بلکه باید شرایطی را مهیا کنید که مخاطبان تبلیغات شما به هنگام رو به رو شدن با تبلیغات شما احساس خوبی داشته باشند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
حس شوخطبعی را درک کنید، نگرانیهایی را که در جامعه وجود دارد جدی بگیرید و به ویژگیهای فرهنگی و شخصیتی افرادی که بازار هدف شما محسوب میشوند توجه کنید. استفاده از برخی المانهای سرگرمکننده در تیزرهای تبلیغاتی شما سبب میشود که آنها بهیادماندنیتر شوند. چنانچه شرکت شما در طرحهای اجتماعی مشارکت دارد بهتر است که از آنها در کارزار تبلیغاتی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که حتما نباید از استانداردهای معمول تبلیغاتی تبعیت کرده و محصول تولیدی شما در تیزر تبلیغاتی که قصد ساخت آن را دارید در مرکز توجه باشد. بهتر است که در کارزار تبلیغاتیتان از شیوههای مدرن و جدید استفاده کنید و به مشتریان بیش از هرچیز دیگری توجه داشته باشید.