بازی به عنوان یکی از محبوب ترین سرگرمی های عصر حاضر به شمار می رود و خصوصا در سال های اخیر، بازی های کامپیوتری و هوشمند نقش برجسته ای در بازار این صنعت پیدا کرده اند به طوری که سهم بازی های دستی تا حدی کمرنگ شده است.
در این گزارش تلاش می کنیم وضعیت بازی را در سطح جهان بررسی کرده و بازار جهانی آن را در سال 2016 تبیین کنیم، در ادامه نیز چشم انداز این صنعت را تا سال 2019 نشان داده و در انتها، بزرگ ترین بازارهای صنعت بازی را در سطح جهان معرفی خواهیم کرد.
ارزش 99.6میلیارد دلاری بازار جهانی بازی
بازار جهانی بازی در سال 2016 به ارزش 99.6میلیارد دلار رسیده است که این آمار افزایش 8.5درصدی این بازار را نسبت به سال قبل نشان می دهند. در این میان 37درصد از سهم این بازار مربوط به بازی های تلفن های همراه است و این برای نخستین بار است که سهم بازی تلفن همراه از بازی های کامپیوتری بیشتر شده و درآمدی 36.9میلیارد دلاری را در پی داشته است.
به لحاظ جغرافیایی نیز منطقه آسیا-اقیانوسیه(APAC)با داشتن 47درصد از سهم این بازار، همچنان به تسلط خود بر بازار جهانی بازی جهان ادامه می دهد، به طوری که چین به تنهایی یک چهارم از درآمد جهانی صنعت بازی را از آن خود کرده است. همچنین محققان اقتصادی پیش بینی می کنند که بازار جهانی بازی تا سال 2019 با نرخ رشد6.6درصد به ارزش 118.6میلیارد دلار برسد که در این میان سهم بازی های تلفن همراه حدود 52.5میلیارد دلار برآورده شده است.
چشم انداز صنعت بازی در فاصله 2015 تا 2019
در حال حاضر بازی های مختلفی در بازار جهانی این صنعت وجود دارند که شامل انواع بازی های دستی، کامپیوتری، کنسول، گوشی های هوشمند، تبلت ها و بازی های اینترنتی می شود. تغییر عمده ای که در بازی های امروزی به وجود آمده و در سال های آینده نیز دنبال خواهد شد، پررنگ تر شدن بازی های هوشمندی است که در گوشی های همراه و تبلت ها قابل نصب است و در مقابل، بازی های سنتی تری که به صورت دستی انجام می شوند، نقش کمرنگ تری در این بازار جهانی خواهند داشت. در ادامه پیش بینی محققان را در مورد سهم هر یک از این بازی ها در فاصله سال های 2015 تا 2019 بیان می کنیم:
بازی های گوشی های هوشمند: 2015: 24درصد، 2016: 27درصد، 2017: 30درصد، 2018: 32درصد، 2019: 34درصد، تبلت ها: 2015: 9درصد، 2016: 10درصد، 2017: 10درصد، 2018: 11درصد و 2019: 11درصد.
کنسول: 2015: 30درصد، 2016: 29درصد، 2017: 28درصد، 2018: 27درصد و 2019: 26درصد.
بازی های کامپیوتری: 2015: 28درصد، 2016: 27درصد، 2017: 26درصد، 2018: 26درصد و 2019: 25درصد.
بازی های دستی: 2015: 3درصد، 2016: 2درصد، 2017: 1درصد، 2018: 1درصد و 2019: یک درصد.
همان گونه که مشاهده می شود سهم بازی های گوشی های هوشمند و تبلت ها، سیری صعودی را در دوران موردنظر طی خواهد کرد و در مقابل بازی های دستی کمترین میزان رشد را نشان می دهند. آمار فوق بیانگر این نکته نیز هستند که کنسول های بازی هم در سال های آینده جای خود را به بازی های هوشمندتر خواهند داد. حتی بازی های کامپیوتری نیز سیر نزولی را در دوره مورد پیش بینی خواهند داشت و این امر نشان دهنده گرایش روزافزونی است که نسبت به نصب بازی در تلفن های همراه هوشمند دیده می شود.
چین؛ بزرگ ترین بازار صنعت بازی جهان
بزرگ ترین بازار جهانی بازی در جهان، منطقه آسیا-اقیانوسیه است که با داشتن سهم 47درصدی بیشترین حضور را در بازار مذکور دارد به طوری که درآمد آن از بازار این صنعت در سال جاری، 46.6میلیارد دلار بوده است. آمار فوق نشان دهنده افزایش سالانه 10.7درصد این بازار در منطقه مذکور است. در این منطقه نیز چین با داشتن درآمد 24.4میلیارد دلاری از بازار جهانی بازی، نیمی از درآمد منطقه APAC را از آن خود کرده است و بزرگ ترین بازار بازی جهان محسوب می شود.
جالب است بدانید که بازار بازی های گوشی هوشمند در چین نیز روند رشد چشمگیری داشته است به طوری که با داشتن درآمد 10میلیارد دلاری در سال جاری، نسبت به سال قبل که درآمد آن 7.1میلیارد دلار بوده، 41درصد رشد داشته است.
آمریکا نیز با داشتن درآمد 23.5میلیارد دلاری، دومین بازار بزرگ این صنعت بعد از چین محسوب می شود. طبق پیش بینی محققان، چین تا سال 2019 نیز عنوان بزرگ ترین بازار بازی را در جهان از آن خود خواهد کرد و درآمد آن در صنعت مذکور به 28.9میلیارد دلار خواهد رسید.
سهم بازارهای جهانی از صنعت بازی
به طور کلی سهم بازارهای مختلف جهان از صنعت بازی در سال 2016 به ترتیب، به شرح زیر است: آسیا-اقیانوسیه: 47درصد سهم و 46.6میلیارد دلار درآمد، آمریکای شمالی: 25درصد سهم و 25.4میلیارد دلار درآمد، اروپا و آفریقا: 24درصد سهم و 23.5میلیارد دلار درآمد و آمریکای لاتین: 4درصد سهم و 4.1میلیارد دلار درآمد.