پرسش: کسب وکاری را در حوزه محصولات بهداشتی و درمانی مدیریت میکنم. در سازمانی که مدیریتش به عهده من است، کارمندان بسیاری مشغول به کارند. کارمندانی که معمولا به دلیل مشغله کاری و جلسات پی درپی کمتر فرصت میکنم با آنها ارتباط برقرار کنم اما گاهی وقتها که در آسانسور یا راه پلهها آنها را میبینم، نگاهشان به من معنادار است و احساس میکنم میخواهند حرفی به من بزنند ولی به خاطر نوع رابطه مدیر و کارمندی آن را پنهان میکنند، به نظرتان چگونه میتوانم با آنها ارتباط بهتری برقرار کنم؟
پاسخ کارشناس: مدیران زمانی که درگیر اداره کسبوکار خودشان هستند، گاهی بهطورکلی ارتباط با کارمندان را فراموش میکنند، درحالی که این موضوع جزء حیاتیترین ارکان مدیریت سازمانها است. در این باره معمولا کارمندان تمایل دارند با مدیران خود صحبت کنند و از آنها سوالاتی را بپرسند، سوالاتی که شاید در میان بسیاری از کارمندان مشترک باشد. مدیران در صورت پاسخگویی به این سوالات مشترک به تعداد زیادی از کارمندان خود پاسخ دادهاند. سوالاتی مانند
1- اکثر کارمندان میخواهند بدانند، عضوی از موفقیتهای بلندمدت کسب وکاری که در آن فعالیت میکنند، هستند یا نه. مدیران باید هر از چندگاهی با کارمندان به گفتوگو بنشینند و درباره مطابقت رفتارهای آنها با فرهنگ سازمانی نکتههایی را عنوان کنند، در این باره قدردانی از کارمندان نباید فراموش شود.
2- کارمندان دوست دارند بدانند که استعدادشان چقدر برای مدیر و کسب وکار ارزشمند است. در این باره ارزیابی آنها - البته منصفانه- برایشان جذاب است.
3- کارمندان خلاق تمایل دارند بدانند که نقطه ضعفشان چیست تا در جهت رفع آن برآیند، البته مدیران در این باره باید راهکاری نیز به کارمندان در جهت بهبود ضعفشان پیشنهاد دهند. مدیرانی که به این سوالات شفاف و ساده پاسخ دهند آینده مدیریتی خود را تضمین کردهاند.