سه شنبه, ۹ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 30 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بانک مرکزی‌ در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی «ارائه خدمت کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام مشتری برای داشتن حساب در بانک مبدا» را از حالت «اختیاری» به «اجباری» تبدیل کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در این بخشنامه آمده است: سامانه‌های ساتنا و پایا به‌عنوان جایگزین چک بین‌بانکی عمل کرده و انتقال وجه بین بانکی را با سرعت و دقت بیشتر و با ریسک و هزینه کمتر انجام می‌دهند که ضمن توقف فرآیندهای کاغذی، پیچیده و زمان‌بر، تحول بزرگی را در صنعت بانکداری از بعد نظارتی، سیاست‌گذاری و مشتری‌مداری ایجاد کرده‌اند. لیکن عدم اطمینان از واریز قطعی وجوه به حساب مقصد، ناشی از اشتباهات کاربری و مشتریان در درج شبا یا غیرفعال بودن حساب مقصد و امکان برگشت حواله‌ها به دلایل مذکور، تبعاتی را در پی داشته است که از جمله آنها می‌توان به عدم ارائه خدماتی مانند کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون داشتن حساب در بانک مبدا و لزوم تعدد حساب مشتریان در بانک‌های مختلف اشاره کرد.

6247234724623624624724613135136123624724

برای رفع نقیصه فوق، سامانه‌ای به نام سامانه استعلام شبا تولید و در اختیار بانک‌ها قرار داده شده است که علاوه بر مزیت کنترل مواردی مانند صحت نام و نام خانوادگی شبا، فعال بودن حساب مقصد و... ، امکان ارائه در درگاه‌های مختلف بانک‌ها (شعبه و اینترنت و. .) را نیز دارا است. به این ترتیب امکان ارائه خدمت موردنظر به مشتریان با راه‌اندازی سامانه مذکور و اعمال کنترل‌های لازم در بانک مبدا، برقرار شده است.

با عنایت به موارد فوق و به منظور رفاه حال مشتریان، اجتناب از نقل و انتقال فیزیکی پول، حذف مخاطرات امنیتی مربوط و جایگزینی چک‌های رمزدار با حواله‌های الکترونیکی، مقرر شده ارائه خدمت کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام مشتری در داشتن حساب در بانک مبدا، از حالت اختیاری به اجباری تبدیل شود.

شایان ذکر است به کارگیری سامانه استعلام در فرآیند ارائه خدمت فوق الزامی بوده و مسئولیت بروز هرگونه مشکلی ناشی از عدم رعایت مقررات مدون در این خصوص، بر عهده بانک مربوط خواهد بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FkN2mpj6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه