پرسش: صاحب خردهفروشی هستم که قصد افزایش شعبههای خود را در سطح شهر تهران دارم اما یکی از مشاورانم بر این باور است که فرصتی برای ما پیش آمده که بتوانیم با یکی دیگر از خرده فروشها ادغام شویم اما بنده بر این باور نیستم. به نظر شما از این موضوع چگونه میتوان استفاده کرد و بین ادغام و افزایش شعبات کدام یک بهتر است؟
پاسخ کارشناس: سازمانهای معتبر دنیا معمولا میتوانند به جای افتتاح یک فروشگاه جدید از طریق ادغام این اقدام را انجام میدهد و این موضوع در بسیاری از سازمانها رایج است، البته تصمیمگیری در مورد این موضوع بسیار بستگی به شرایط سازمان شما دارد.
بهعنوان نمونه اگر سازمان شما از نظر مالی توان بالایی دارد و در صدد افزایش شعبههای خود است میتواند با پتانسیل مالی خود شعبههایش را افزایش دهد یا میتواند بهصورت فرانچایز شعبههای خود را افزایش دهد اما اگر بخواهید از طریق ادغام، شعبههای خود را گسترش دهید باید به نکات قابل ملاحظهای توجه کنید؛ بهعنوان نمونه این موضوع بسیار حائز اهمیت است که سازمانی که میخواهد با شما ادغام شود در چه شرایط و جایگاهی قرار دارد و آیا هنگامی که ادغام صورت میپذیرد سازمان شما میتواند سازمانی دیگری را تحتالشعاع قرار دهد؟
از طرفی از نظر برنامهریزی استراتژیک باید هر دو سازمان در یک راستا باشند. بهصورت کلی توصیه میشود بررسیهایی جدی در مورد این ادغام صورت پذیرد و شرایط هر دو سازمان مورد تحلیل قرار گیرد.