یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در معاملات دومین روز بورس اوراق بهادار تهران دماسنج بازار سهام توانست پس از ۱۹۷ واحد رشد بار دیگر کانال ۷۹ هزار واحدی را رد کند. این صعود در شرایطی اتفاق افتاد که اقتصاد ایران و بازار سهام در آستانه یک سالگی اجرایی شدن برجام به سر می برد و در پی آن بورس روزهای مثبتی را سپری می کند.

در معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران توانست با ۸۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات صعودی دماسنج بازار سهام داشته باشد. پس از این نماد ایران خودرو، پتروشیمی مبین، فولاد مبارکه اصفهان و کشتیرانی ایران بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بازی کردند.

همچنین نماد معدنی و صنعتی گل گهر بیشترین نقش را در نوسانات کاهشی شاخص بر عهده داشت. پس از این نماد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و معدنی و صنعتی چادرملو، سعی کردند نگذارند تا شاخص کل بیش از این رشد کند. گفتنی است گروه های خودرو، محصولات فلزی و کانه های فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

ادامه رشد در گروه خودرو

در جریان دادوستدهای دومین روز معاملاتی هفته، گروه خودرویی به لیدری نماد ایران خودرو معاملات مثبت و پرتقاضا را شروع کردند، اما با گذشت زمان، افزایش عرضه ها محسوس بود و نوسانات منفی برخی نمادهای گروه را در پی داشت. این در حالی بود که در ادامه و با تشکیل صف خرید مجدد، مثبت شدن اکثر نمادها در این گروه معاملاتی مشاهده شد.

به این ترتیب در نماد ایران خودرو، بار دیگر شاهد رشد حدود ۵ درصدی در قیمت پایانی این سهم بودیم. روز گذشته در بازار دوم بورس تهران که معاملات درون گروهی حقوقی ها در آن صورت می گیرد، کمتر از 13 میلیون سهم سرمایه گذاری رنا به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان با معاملات انتقالی سهامداران عمده روبه رو بود.

بیش از 10 میلیون سهم معدنی و صنعتی چادرملو نیز به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامداران عمده همراه شد. 8.5میلیون سهم لیزینگ ایرانیان نیز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در کدهای درون گروهی سهامداران عمده تجمیع شد. اندکی بیش از 8 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل گهر به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان نیز کد به کد شد. بیش از 5 میلیون سهم گروه صنعتی بارز به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

سایه سنگین نمادهای بسته

روز گذشته بازار سهام همزمان با معاملات بلوکی برخی سهامداران عمده همچون روزهای گذشته شاهد تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه سهام بود؛ بازاری که این روزها بیش از آنکه با حمایت حقوقی ها روبه رو باشد روی پاشنه سهامداران اغلب حقیقی در صنایع پیشرو بازار می چرخد. دیروز با افزایش عرضه سهام در گروه معدنی ها اغلب معامله گران گروه پالایشی ها را برای خرید و جمع آوری سهام مناسب دیدند.

همزمان گروه خودرویی ها نیز با وجود برخی خبرهای امیدوارکننده به ویژه در ایران خودرو با افزایش تقاضا همراه شد. روز گذشته بازار سهام بازاری پرحجم بود که با اقبال حقیقی ها برای جمع آوری سهام در گروه های پیشرو همچنان منتظر تداوم تثبیت اوضاع کنونی در روزهای آینده است؛ بازاری که با وجود ریسک های مختلف و سایه سنگین بانک ها همچنان با اهداف کوتاه مدت در تالار شیشه ای گام برمی دارد. چنان که 53 نماد در بورس و 15 نماد در فرابورس در حال حاضر متوقف هستند و براساس گزارش ها، مجموع ارزش نمادهای متوقف شده حدود 700 هزار میلیارد ریال است.

به این ترتیب بلوکه کردن سرمایه ها، حجم معاملات بازار سهام را کاهش داده است. اما از سوی دیگر گزارش های 9 ماهه شرکت های بورسی به ویژه در گروه های دارویی، سیمانی و فلزات اساسی به ویژه معدنی ها امیدبخش و همراه با تعدیل مثبت شرکت ها بوده است.

افت 2 واحدی شاخص کل فرابورس

در دومین روز از آخرین هفته معاملاتی دی ماه، سهامداران شاهد نقل و انتقال بیش از 65 میلیون سهم در 15 هزار و 182 نوبت معاملاتی در بازار سهام (مجموع بازاهای اول، دوم و پایه) بودند که ارزش این معاملات بالغ بر 298 میلیارد ریال بود. در همین حال نماد «غشداب» متعلق به شرکت کشت و صنعت ناب خراسان با نقل و انتقال نزدیک به 14 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملاتی را در این بازار به نام خود به ثبت رساند و نماد «شلیا» متعلق به شرکت مواد ویژه لیا نیز با دادوستد نزدیک به 63 میلیارد ریال دارای بالاترین ارزش معاملاتی بود.

همچنین نماگر فرابورس، معاملات دیروز را با افت حدود 2 واحدی به پایان رساند و در ارتفاع 826 واحدی ایستاد در حالی که بیشترین اثر منفی بر شاخص از جانب نماد «مارون» با 5.7 واحد بود. در سمت دیگر، نمادهای «شراز» و «دماوند» با کمتر از یک واحد اثر مثبت، مانع از افت بیشتر آیفکس شدند.

دیروز نماد «شتوکا» از گروه محصولات شیمیایی با بیشترین رشد قیمت یعنی 5درصد، رتبه نخست بیشترین افزایش قیمت را به دست آورد و پس از آن به ترتیب نمادهای «کتوکا» و «کمرجان» رتبه های بعدی بیشترین افزایش قیمت را با 4.9واحد در اختیار گرفتند.

در مقابل نمادهای «قچار» و «بساما» به ترتیب از گروه های قندوشکر و بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی با 4.5درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در جریان دادوستدهای روز جاری، نماد «غدیس» متعلق به شرکت پاکدیس رتبه نخست را از میان پربیننده ترین نمادها کسب کرد.

در جریان معاملات دومین روز از هفته جاری در بازار اوراق با درآمد ثابت، یک میلیون و 56 هزار ورقه به ارزش یک هزار و 499 میلیارد ریال دادوستد شد که بالاترین حجم و ارزش معاملات به اوراق مرابحه گندم9707 با نقل و انتقال 502 هزار و 750 ورقه به ارزش 502 میلیارد و 75 میلیون ریال تعلق گرفت.

بازار تسهیلات مسکن نیز شاهد دادوستد 55 هزار و 795 ورقه به ارزش افزون بر 42 میلیارد ریال بود. تسه آذر 95 مانند عملکرد خود در روز شنبه، دیروز نیز صدرنشینی خود را در این بازار حفظ کرد و با معامله بیش از 29 هزار ورقه به ارزش 22 میلیارد و 68 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SR4ygXZ6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه