پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در چهار روز گذشته کاری تالار شیشه‌ای، شاخص بورس تهران توانست ۱۰۹ واحد رشد کند و با رد کردن کانال ۷۴ هزار واحدی به رقم ۷۴ هزار و ۴۹ واحدی برسد. از مجموع چهار روز کاری هفته منتهی به ۱۵ تیر ۱۳۹۵، سه روز نماگر بازار با رشد و یک روز با افت همراه بود. در روزهای گذشته با رأی شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ تسهیلات بانکی، شرکت‌های بورسی می‌توانند در نرخ‌های پایین‌تری اقدام به وام‌گیری کنند و در نتیجه تولید خود را افزایش دهند و این موضوع می‌تواند باعث سود‌آوری بیشتر و در نتیجه رونق در بازار سهام ایران شود.

احتمال رشد بورس همگام با جو روانی مثبت

با توجه به تعطیلات عید فطر، اجرایی شدن این مصوبه با نخستین روز کاری بورس تهران در هفته پیش رو یعنی ۱۹ تیر ماه مصادف می‌شود. احتمال دارد با اجرایی شدن این مصوبه در روزهای ابتدایی آن، جو روانی مثبتی در بازار سهام حاکم شود و آن جو به کمک این روزهای مبهم بورس آید. بورس تهران آخرین هفته کاری خود را در ماه رمضان سپری کرد و از آنجایی که ماه رمضان به‌صورت سنتی در شرایط بورس تهران تاثیر داشته، بعد از تعطیلات عید فطر و با شروع هفته جدید معاملات روی دیگری به خود خواهد دید. سهامداران بازار بورس تهران در سومین هفته تابستان منتظر انتشار گزارش نهایی مجامع شرکت‌ها خواهند بود تا چشم‌انداز روشن‌تری از این بازار داشته باشند.

گروه محصولات چوبی در صدر صنایع بورسی

در هفته‌ای که گذشت، تعداد 4006 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 9433 میلیارد ریال در 256 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 7.2، 3.8 و 16درصد کاهش نسبت به هفته قبل خود مواجه شد. ارزش معاملات نرمال نیز در این مدت به 9422 میلیارد ریال و حجم معاملات معاملات نرمال با 4002 میلیون سهم رسید که به ترتیب با 3.7درصد افزایش و 7.3درصد کاهش همراه شدند. تعداد 691975 برگه اوراق مشارکت به ارزش 700 میلیارد ریال هم در هفته گذشته معامله شد که 614 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص بازار اول بورس با 68 واحد افزایش در این مدت به رقم 51471 واحد و شاخص بازار دوم با 288 واحد افزایش به عدد 163969 واحد رسیدند که به ترتیب با 0.13 و 0.18درصد افزایش مواجه شدند. گروه‌های محصولات چوبی نیز در این مدت با 17.10 درصد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با 9.11درصد، خدمات فنی و مهندسی با 7.90درصد، زراعت و خدمات وابسته با 4.89درصد و استخراج سایر معادن با 3.42درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

رشد شاخص فرابورس تا ارتفاع 783 واحدی

در آخرین روز معاملاتی هفته، سهامداران فرابورس شاهد رشد 2.3 واحدی شاخص کل و رشد آیفکس تا ارتفاع 783 واحدی بودند. بررسی معاملات خرد سهام در بازارهای سهام فرابورس (اول، دوم و پایه) حاکی از آن است نماد معاملاتی بانک گردشگری با خریدوفروش بیش از 78 میلیون سهم به ارزش 102 میلیارد ریال بالاترین رقم حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت.

همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اوراق مشارکت گل گهر 3 با معامله 153هزار و 150 ورقه بهادار به ارزش نزدیک به 154 میلیارد ریال در صدر اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. پس از آن نیز اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با نماد «اخزا6» که دومین روز معاملاتی خود را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس تجربه می‌کند با بالاترین حجم و ارزش معاملات روزانه روبه‌رو شد.

بررسی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز نشان می‌دهد صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با معامله 2میلیون و 930هزار سهم به ارزش 32میلیارد ریال، شاهد بالاترین حجم و ارزش معاملات بود. در این میان در جریان معاملات اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی، هر ورقه تسه در بازه قیمتی 826هزار ریال تا 901 هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت و کمترین قیمت به تسه تیر 93 اختصاص داشت. نماد شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، شرکت آهن و فولاد ارفع و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته و در مقابل نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص به‌جا گذاشتند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و شرکت صنعتی مینو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

در مقابل نماد معاملاتی بانک گردشگری برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در پایان معاملات متوقف شدند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bw9Bst2l
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه