معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی تمامی مشکلاتی را که صنایع کوچک کشور این روزها با آن درگیرند تشریح کرد و گفت: در بسیاری از مواقع صنایع کوچک مجبورند برای اعتماد به آینده تولیدات خود، آنها را به کسانی که انحصار خرید دارند، یعنی واسطههای بازرگانی بفروشند تا اعتبارهای لازم و مواد اولیه مورد نیاز را جهت ادامه تولید به دست آورند. غلامرضا سلیمانی، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به عمدهترین مشکلات صنایع کوچک در کشور گفت: معضلی که بسیاری از صنایع کوچک با آن درگیرند، تهیه مواد اولیه خوب با نرخ مناسب به دلیل توان مالی کم و قدرت چانه زنی پایین آنهاست.
وی افزود: اکثر صنایع کوچک امروزه مشکل تامین منابع مالی دارند و این در حالی است که در ایران بر عکس اکثر کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، بیشتر منابع بانکی به صنایع بزرگ اختصاص یافتهاند تا صنایع کوچک. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یکی از راهکارهای حل مشکلات صنایع کوچک را استفاده از فناوریهای نوین دانست و گفت: در حال حاضر اکثر صنایع کوچک با استفاده از فناوریهای سطح پایین، روشهای قدیمی و تکنیکهای کهنه اقدام به تولید میکنند که قطعا راندمان کمتری نسبت به فناوریهای جدید دارند. سلیمانی همچنین با اشاره به محدود بودن بازار فروش تولیدات صنایع کوچک به بازارهای کوچک محلی اظهار کرد: دو مورد سبب شده صنایع کوچک در این زمینه آسیب ببینند؛ اول اینکه در ایران بهطورکلی در زمینه بازاریابی چندان کار نشده و بسیاری از صنایع کوچک به بازارهای فروش محلی محدود هستند.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ادامه با انتقاد از رقابت صنایع بزرگ و کوچک در کشور گفت: در کشور ما صنایع بزرگ با صنایع کوچک رقابت میکنند، درحالیکه این موضوع در کشورهای پیشرفته جهان وجود ندارد. این صنایع بهنوعی با هم پیوند دارند و مشارکت میکنند. این در حالی است که ظرفیت بسیاری از تولیدکنندههای کوچک کشور بسیار کمتر از ظرفیت اسمی آنهاست. سلیمانی همچنین یکی از مهمترین عوامل موثر بر پیشرفت بخش تولید را فعالیتهای مستمر بخشهای تحقیق و توسعه دانست و گفت: بسیاری از صنایع کوچک حتی این بخشها را در خود ندارند، درحالیکه پایه رقابت بزرگترین شرکتهای دنیا در حال حاضر در این زمینه است.