در یادداشت امروزمان بنا داریم «اثر شلاق چرمی» را برایتان بررسی کنیم.
اثر شلاق چرمی
نوسانی در زنجیره تامین است که عامل اصلی به وجود آورنده آن، تغییرات در میزان تقاضاست. به این صورت که تغییر کوچکی در سطح مشتری جزء، تغییرات بزرگ در سطوح بالایی را شامل میشود. اگر به حرکت شلاق چرمی دقت کنید، خواهید دید حاصل حرکت کوچکی در ابتدای شلاق، نوسان بزرگی در انتهای آن است. نام این پدیده اقتصادی هم از همین خاصیت شلاق چرمی گرفته شده است.
بنده و دوستانم در ستون خودپرداز تلاش کردیم با کمک دوستان اقتصاددانمان چند قضیه مشابه و کاربردی را طرح کرده و اینجا برای نخستینبار منتشر کنیم.
اثر ترکه آلبالو
تقریبا برعکس اثر شلاق چرمی است. به این صورت که تغییر کوچکی در سطوح بالای مدیریت زنجیره تامین، موجبات تغییرات بزرگ در سطح مشتری میشود. دلیل نامگذاری نیز خاصیت ترکه آلبالو است که کوچکترین حرکتی در دست ضربه زننده، درد شدیدی در محل برخورد ایجاد میکند.
اثر چک
این اثر خیلی مبتنی بر اصول مدیریتی و زنجیره تامین نیست بلکه اثری یکباره روی مشتری دارد. به این صورت که سطوح کلان همینطوری بیدلیل شب میخوابند و صبح بیدار میشوند و چَک زنجیره تامینی به گوش مشتری میزنند. معمولا هم دست این آقای مدیریت زنجیره تامین سنگین است و جای چکش تا مدتی روی صورت مشتری میماند.
اثر گازگرفتگی
اگر مدیریت زنجیره تامین به هر دلیلی نتواند ضربه خود را از طریق چک یا شلاق چرمی یا ترکه آلبالو بزند به گاز گرفتن متوسل شده و سعی میکند از طریق گازگیری روی مشتری تاثیر بگذارد. معمولا هم در زنجیره تامین تاثیرگذار بوده و اثری ماندگار دارد.
اثر فحش
باز هم اگر به هر دلیلی ترکه آلبالو یا چک و گازگرفتگی نتواند مشتری را بدبخت کند، مدیریت زنجیره تامین به این ابزار متوسل شده و فحش میدهد. به این صورت که ابتدا از فحشهای دمدستی شروع می کند و اگر مشتری رضایت ندهد به جاهای باریک ختم میشود. این پدیده بسته به ظرفیت مشتری میتواند به چک و گازگرفتگی یا لگد و کفگرگی ختم شود.
اثر زنگ زدن و فرار کردن
این اثر از آنجا ناشی میشود که مدیریت زنجیره تامین نتواند یا نخواهد که از روشهای بالا مشتری را بیچاره کند، در این صورت میآید زنگ در خانه مشتری را میزند و فرار میکند.
روایت مدیریت زنجیره تامین
موردی داشتیم که یک مشتری در صبح آخر هفتهای حواسش نبوده و تغییر کوچکی در تقاضا ایجاد کرده (اثر شلاق چرمی) و این تغییر، تغییرات بزرگ در سطوح بالایی را شامل شده، فردای آن روز مدیریت زنجیره تامین با نوچههایش به در خانه مشتری رفته و تمام اثرات ترکه آلبالو و چک و فحش و کف گرگی را روی او امتحان و مشتری را ادب کردهاند. در همان روز، مدیریت زنجیره تامین به نوچههایش گفته که قبل از اینکه مشتری شلاق چرمی بزند شما باید او را چک بزنید! بعد از گفتن این جمله بود که نوچهها نعرهها زدند و گریهها کردند و راه بیابان پیش گرفتند و هنوز هم که هنوز است کسی آنها را پیدا نکرده است.