معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل با بیان اینکه اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان یک میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد، گفت: براساس زمانبندی سرمایهگذار ترک امیدواریم این پروژه حداکثر در پنج سال تکمیل و بهرهبرداری شود. به گزارش تسنیم، امیر امینی با بیان اینکه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان بخشی از کریدور مهم حملونقل شرقی- غربی کشور است، اظهار کرد: این پروژه بخشی از محور ارتباطی شرق آسیا به اروپاست. وی ادامه داد: با تغییرات اقتصادی در کشور چین و شرق آسیا حجم مبادلات تقریبا شرقی- غربی شده است، به همین خاطر این کریدور ارتباطی بسیار حیاتی و اقتصادی است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه 300 کیلومتری از تبریز آغاز شده و به سمت بازرگان ادامه دارد، توضیح داد: آزادراه تبریز – مرند – بازرگان بخشی مهمی از این کریدور است که تقریبا مغفول باقی مانده بود اما امروز بهصورت آزادراه تعریف شده است. امینی با اشاره به همکاری سرمایهگذار ترک در اجرای این آزادراه گفت: اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به مبلغی معادل یک میلیارد دلار یا سه هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد. معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل با بیان اینکه این پروژه به چند فاز تقسیم شده است، گفت: امیدواریم با زمانبندی که سرمایهگذار ارائه داده، بهصورت فاز به فاز و حداکثر در پنج سال تکمیل و بهرهبرداری شود.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با سرمایهگذار ترک یادآور شد: در هشت ماه گذشته مذاکرات فشردهای انجام شد. شرکت بیلگیز تاکنون فعالیتهای قابلتوجهی در این حوزه داشته است. امیدواریم که در این پروژه نیز موفق عمل کند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید زمینه را برای ورود سرمایهگذاران خارجی فراهم کنیم، بر لزوم توجه به ورود سرمایهگذاران خارجی در بخش احداث آزادراهها تاکید کرد و گفت: آزادراهها استخوانبندی توسعه حملونقل کشور هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که «آزادراه تبریز – مرند – بازرگان تا چه میزان سطح ترانزیت کشور را ارتقا میدهد؟»، اظهار کرد: این کریدور از سرخس و ازبکستان آغاز شده و از مرز بازرگان خارج میشود. این تکه نیز مهمترین و پرترافیکترین بخش کریدور است که امروز برای توسعه آن به توافق رسیدیم، به همین خاطر احداث این محور بر ارتقا و رشد ترانزیت تاثیرگذار است.