جمعه, ۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 23 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرچند که تحریم در زندگی عده‌ای اثر ندارد ولی استخوان طبقه مزد‌بگیر کشور را که اکثریت هستند، می‌پوساند. زندگی برای آنها سخت شده چاره‌ای هم ندارند باید صبر کنند. به گزارش ایرنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مرکز دایره‌المعارف اسلامی و در مراسم رونمایی مجموعه تاریخ جامع ایران از برخی اظهارنظر‌ها درباره بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها انتقاد کرد و گفت: اینها حرف‌های عده‌ای است که در سراسر کشور تریبون دارند. هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در حال حاضر چطور آقایانی پیدا می‌شوند که تعامل با دنیا را ذلت حساب می‌کنند؟ چه ذلتی؟ هر جایی علم‌و‌فن نیاز بود باید به دنبال آن رفت؛ هر جا لازم بود باید آموزش دهیم و ارتباط برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه آن تمدنی که امام(ره) می‌خواستند با این انقلاب ایجاد کنند الان دچار انحرافی شده که ما باید به نحوی البته نه با دعوا و خشونت بلکه با استدلال و حرف آن را درست کنیم تا این فضا را در ایران به وجود آوریم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران ما از هیچ حرف، مشاجره و مذاکره‌ای نباید بترسد؛ ما حرف حسابی و منطق داریم. باید پشت حرف‌مان بایستیم اگر هم ناحق می‌گوییم از کسی که مذاکره کرده بپرسیم آیا حرف ما ناحق است؟ آن وقت راهمان را عوض کنیم.

3253452346

هاشمی رفسنجانی افزود: این حالاتی که انسداد درست می‌کنند، شبیه انسداد اجتهادی است که اهل سنت برای خود درست کرده‌اند و اخیرا پشیمان شده‌اند. این متناسب با مکتب اهل بیت(ص) نیست. ما باید راه‌ها را باز کنیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در زمان جاهلیت پیامبرش می‌فرماید اگر علم در ثریا باشد فارس‌ها آن را بیرون می‌کشند اما برخی باز حرف‌های عجیبی می‌زنند که ما خودمان هستیم و تحریم‌ها به نفع ما است. تحریم‌ها پدر مردم را درآورده چطور به نفع ما است؟ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به علاوه شاهدیم خیلی کارهای مهم ما خوابیده است. در برنامه‌های مصوب، طرح‌های بسیار بزرگی داریم که ناقص مانده است. دلیل شرعی ندارد که نتوانیم صحبت کنیم؛ این حرف‌های ملت ایران نیست. حرف‌های عده معدودی است که متاسفانه در سراسر کشور تریبون و قدرت پشت سرشان است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه باید به نقاط مشترک و قابل قبول با دنیا برسیم، گفت: باید تفاهم و تعامل کنیم و با عقل جمعی به استفاده از دانشگاه‌های مهم دنیا پرداخت. وی یادآور شد: متاسفانه کار را به جایی رسانده‌اند که در برخی رشته‌های بزرگ دانشجوی ایرانی را نمی‌پذیرند و این ظلم بزرگ به جامعه است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ا‌ن‌شاءلله همت مسئولان کشور این باشد که راه را برای تعامل عقل و شرع بازکنیم.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: خشکی و افراطی‌گری هیچ‌گاه جواب نداده و اکنون بیشتر جواب نمی‌دهد. وی با یادآوری وضعیتی که خوارج به آن دچار شدند، گفت: خوارج خشکی کردند و در تاریخ ارزش و اعتباری ندارند و افراطی‌ها نیز چند سال دیگر این‌گونه خواهند شد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اسلام این رفتارها را نمی‌خواهد چرا که اسلام مجموعه‌ای از دانش، عرفان و مسائل بسیار اساسی است.

هاشمی در ادامه به حضورش در مراسم رونمایی مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران اشاره کرد و گفت: کار انجام گرفته که در طی مدت چند سال به نگارش درآمده حائز اهمیت است و شاهد حضور یک اثر ارزشمند برای تاریخ کشورمان هستیم. وی اضافه کرد: اجتهاد هم در دین آمد و قرار شد دانشمندان با صلاحیت از طریق دستاوردهای عقلانی جامعه را متناسب با شرایط روز اداره کنند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) هم به مسئله اجتهاد متناسب با زمان و مکان اهمیت می‌دادند، گفت: اما این پیام دچار غفلت شده است؛ ما صدها موضوع در فقه حکومتی داریم که در هیچ یک از کتاب‌های فقهی نیامده است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اکنون نیز مسائل علمی مختلفی مطرح می‌شود که همه آنها حکم و مسائل حقوقی دارند و باید به وسیله اجتهاد آنها را حل کرد و اجتهاد هم بدون تعقل نمی‌شود. وی با اشاره به برخی آیات و روایات به تعقل پرداخت و گفت: ما اگر تعقل نداشته باشیم باید مقلد باشیم، اما با عقل می‌توانیم به همه جا برویم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jPr0YGe8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه