هواداران باشگاه فوتبال لیورپول انگلستان طرفدارانی وفادار هستند. بنابراین وقتی حدود یک چهارم از 44 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آنفیلد روز ششم فوریه درحالی که هنوز 15 دقیقه از بازی باقی مانده بود در اعترض به قیمت بالای بلیتها، آنجا را ترک کردند، جنب و جوشی در میان فوتبالیها پیش آمد. جالب اینکه لیورپولیها در فاصله کوتاهی دو گل برتری خود در این مسابقه را از دست دادند. تاکنون افراد زیادی در حمایت از ترک ورزشگاه از سوی تماشاگران معترض صحبت کردهاند. اسلاون بیلیچ، سرمربی باشگاه لندنی وستهام در این باره گفت: «فوتبال مثل واترپولو یا حتی گلف ورزش نخبگان نیست که تماشاگرانش افراد خاص باشند. فوتبال ورزش مردم است.»
معترضان به بهای بالای بلیت سرانجام به خواسته خود رسیدند: لیورپول تسلیم طرحی شد که هزینه 77 پوندی (110 دلاری) برای گرانترین بلیتهایش را تقبل کند. این کار دیگر باشگاهها را هم ترساند. ساندرلند، دیگر باشگاه انگلیسی اعلام کرد قیمت بلیتهای فصلی خود را کاهش میدهد. اتحادیه فوتبال انگلیس نیز قیمت بلیت دور نهایی جام حذفی موسوم به FA Cup را کاهش داد.تعیین قیمت بلیت برای باشگاهها یک حربه به شمار میآید.
هواداران میگویند بستن یک قرارداد چندین میلیارد پوندی این اجازه را به باشگاهها میدهد که قیمتها را پایین بیاورند اما رشد درآمد تلویزیونی فقط صرف افزایش تعداد صفرهای قرارداد بازیکنان و هزینههای مربوط به انتقال بازیکن میشود. در انگلیس تقاضا برای بلیت بازیهای لیگ برتر بسیار زیاد است، طوریکه فصل گذشته بلیت 96 درصد صندلیهای ورزشگاهها فروخته شد که این میزان از هر لیگ معتبری در دنیا بیشتر است. این تنها دلیل کوچکی برای کاهش قیمت بلیت بازیهای فوتبال در انگلیس است.
البته بلیتهای فصلی که عموما یکجا تهیه شده و قیمتشان از خرید جداگانه هر بلیت برای یک بازی کمتر است، در باشگاه پرطرفدار منچستریونایتد در پنج سال گذشته ثابت مانده و در چندین باشگاه دیگر هم رشدی کمتر از تورم داشته است. بلیت بازی در برخی دیگر از ورزشها و لیگهای ورزشی بسیار گرانتر است. برای مثال، هواداران فوتبال آمریکا در طول فصل بیش از 100 دلار پول بلیت میدهند. قیمتگذاری «پویا» که براساس تقاضا برای تماشای بازی متغیر است، تاکنون از سوی باشگاههای فوتبال در انگلیس پذیرفته نشده است.
چرا باشگاهها حاضر به پذیرش هزینههای بیشتر نیستند؟ آمدن جمعیت هوادار در بازیهای خانگی مزیت بزرگی برای هر باشگاه به شمار میآید، مزیتی که اگر نباشد ممکن است احتمال برد را کم کند. در فصل گذشته احتمال اینکه تیمها بتوانند بازیهای خانگیشان را ببرند 50 درصد بیشتر از بازیهای خارج از خانه بود.
در سال 2013 کاهش حضور تماشاگران تیم مهمان در ورزشگاهها هفت باشگاه را بلافاصله وادار کرد که تسهیلاتی برای این هواداران فراهم کنند که شامل نوشیدنی و حتی کمک هزینه خرید بلیت میشد. ترک ورزشگاه از سوی لیورپولیها در دقیقه 77 باعث شد که این هواداران بتوانند امتیازاتی را ازآن خود کنند.البته طبیعی است که این هواداران برای اینکه به حق خود برسند هنوز هم به انجام کارهای بیشتری نیاز دارند.
نحوه درآمدزایی باشگاهها
حال که صحبت از لیگ برتر جزیره، تیم محبوب لیورپول و قیمت بلیتهای سرسام آور بازیها برای هواداران است، بد نیست نگاهی به میزان درآمد و نحوه درآمدزایی پولدارترین باشگاههای جهان بیندازیم. جدول پیش رو درآمد 12 باشگاه ثروتمند جهان را به تفکیک نحوه درآمدزایی در فصل 2015-2014 به پوند نشان میدهد.