در دنیای امروز بخش قابل توجهی از هزینههای هر سازمان به آموزش پرسنل آن سازمان اختصاص مییابد که بهصورت آموزش ضمن خدمت یا بدو خدمت به کارکنان ارائه میشود. آموزش که یکی از وظایف مهم و اصلی هر مدیر منابع انسانی به شمار میرود، در بسیاری از شرکتها و سازمانهای معتبر دنیا جایگاه بسیار والایی دارد و حتی بسیاری از سازمانها واحدی جدا برای آن اختصاص دادهاند. اما متأسفانه در صنایع و سازمانهای کشور ما آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.
کارگران و کارکنان شاغل در کشور به دو دسته عمده تقسیم میشوند نخست کارکنان شاغل در دولت که طبق قوانین و مقررات دورههای آموزشی خاص خود را میگذرانند. اما آموزش کارکنان و کارگران سایر سازمانها و صنایع که عمدتا خصوصی هستند بر عهده سازمان مربوط خواهد بود. متأسفانه در بخشخصوصی در کشور ما آنچنان به آموزش کارکنان و پرسنل نمیپردازند و کارکنان عمدتا کار را بهصورت سعی و خطا یاد میگیرند . در این نوشتار سعی بر آن است تا مزایای آموزش و یادگیری کارکنان را بیشتر یادآور کنیم و نشان دهیم که آموزش بیشتر برابر است با سود و پول بیشتر برای سازمان.
دیدگاهی که اکثر کارفرمایان و سازمانهای بخشخصوصی دارند معمولاً این است که به آموزش بهعنوان یک امر صرفاً هزینهای نگاه میکنند، حال آنکه آموزش بنا به دلایلی بیشتر از آنکه برای کارکنان و کارگران مفید باشد برای کارفرمایان و سازمانها مثمر ثمر است، چرا که در درجه اول با آموزش پرسنل سازمان ضایعات کاهش مییابد و باید توجه داشت که ضایعات هم قطعات و کالاها و خدمات ناقص را شامل میشود و هم تلف کردن زمان و هزینه و بسیاری از موارد دیگر.
همچنین آموزش موجب افزایش مهارتهای پرسنل سازمان شده و باعث میشود که کارکنان علاوه بر انجام بهتر کارها، به خاطر مهارتی که آموختهاند نوعی تعلق خاطر به سازمان داشته باشند و نسبت به کارشان مسئولیت پذیرتر باشند و سازمان را بهراحتی رها نکنند. دلیل دیگری که آموزش کارکنان میتواند باعث اعتلای سازمان شود این است که چون به مرور زمان پرسنل سازمان و در مجموع خود سازمان به خاطر آموزشهای یاد شده پیشرفت خواهند کرد و این باعث خوشنامی صنعت یا سازمان مربوط میشود که خود میتواند در فرآیند جذب و استخدام و بازاریابی محصولات، یارای کارفرمایان و سازمان مربوط شود.
از طرف دیگر با توجه به اینکه در دنیای کنونی روزبهروز در حال پیشرفت هستیم آموزش بهموقع و مفید باعث میشود که صنایع و سازمانها از پیشرفتهای روز دنیا در زمینه مربوط عقب نمانند. بهطور مثال امروزه بسیاری از کارها بهصورت اینترنتی انجام شده و در این میان شبکههای اجتماعی میتوانند در بسیاری از مشاغل مفید واقع شوند و در صورت عدم اطلاع کارکنان، دود آن به چشم سازمان خواهد رفت.
نکات دیگری که در این میان مهم است اول این است که نباید به آموزش بهعنوان یک امر سوری نگریسته شود و باید به آن توجه شود و برای آن هزینه نمود و دوم اینکه آموزش و یاد دادن طوری در سازمانها نهادینه شود که علاوه بر دورههای آموزشی، کارکنان خودشان هر کدام یک یاددهنده و آموزشدهنده باشند. به هر حال همانطور که آموزش و فرآیند یاد دادن به کارکنان میتواند باعث اعتلای سازمان شود، نبود و عدم آموزش باعث اثرات جبرانناپذیری برای سازمان خواهد شد.
در واقع هر اندازه که مدیران، کارفرمایان، مسئولان سازمانها به آموزش و تشخیص نیازهای آموزشی کارکنان توجه کردهاند آن سازمان موفقتر و پویاتر بوده و بهتر خود را با محیط تطبیق داده است.
* دانشجوی مدیریت منابع انسانی