از زمان آغاز به کار شرکت اوبر و باز شدن فصل جدیدی در حمل و نقل مسافران در شهرهای بزرگ دنیا، این استارتاپ جذاب که به دلیل کیفیت ممتاز و کم نظیر خدمات خود از محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم برخوردار شده بود، توانست میلیاردها دلار از تجارت حمل و نقل مسافر خود به جیب بزند. با این حال شرایط همیشه برای این شرکت چندان رنگارنگ و مناسب نبوده و به نظر می رسد اوبر وارد دوران ضرردهی خود شده است.
در همین راستا می توان گفت که شرکت اوبر همواره تلاش کرده است تا اطلاعات چندانی از وضعیت مالی خود در اختیار رسانه ها قرار ندهد. اما اسناد مالی این شرکت که اخیرا منتشر شده اند حاکی از آن است که این شرکت بزرگ فعال در حوزه حمل و نقل که ارزش آن به 50 میلیارد دلار می رسد این روزها بسیار زیان ده بوده و دوران سوددهی آن به اتمام رسیده است. با این حال کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که زیان دهی این شرکت به هیچ وجه موضوع عجیبی نبوده و از سوی دیگر اوبر در خطر ورشکستگی قرار ندارد.
این کارشناسان بر این باورند که بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات به رغم نقل و انتقال ارقام بسیار سنگین به هیچ عنوان شرکت هایی سودده محسوب نشده و بسیاری از آنها در چنین شرایطی اقدام به انتشار اطلاعات مالی خود می کنند. نمونه بارز این موضوع وب سایت آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین جهان است.
با این وجود اطلاعاتی که از گردش مالی شرکت اوبر در سال های 2012، 2013 و 2014 میلادی به دست رسانه ها رسیده حاکی از آن است که این شرکت فعال در حوزه حمل و نقل در سال های اخیر در حال از دست دادن حجم قابل توجهی پول بوده است.
اعلام خبر زیان ده بودن شرکت اوبر این روزها به هیچ عنوان خبر جذابی محسوب نمی شود، چراکه این خبر بسیار قدیمی بوده و مدیران اوبر پیش از آن نسبت به انتشار این خبر در رسانه ها واکنش نشان داده اند.
در همین چارچوب، مدیران این استارتاپ محبوب در واکنش به انتشار خبر زیان دهی این شرکت با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کردند که تاسیس یک استارتاپ و موفقیت آن منجر به افزایش درآمد شده و در چنین شرایطی مدیران آن استارتاپ به امید رشد کسب و کار خود در سایر زمینه های تجاری نیز به سرمایه گذاری می پردازند تا درآمد خود را افزایش داده و سود بیشتری عاید سرمایه گذاران شود.
در ادامه بیانیه اوبر آمده است: «در چنین شرایطی و در پروژه های اقتصادی احتمال زیان دهی وجود داشته و فعالیت های اقتصادی شرکت اوبر نیز از این قاعده مستثنی نیستند.»
شایان ذکر است که اخبار مربوط به زیان دهی شرکت اوبر در حالی محقق می شود که بررسی گزارش های مالی این شرکت در سال های گذشته نشان دهنده سودآور بودن و در عین حال زیان ده بودن آن است. به عنوان مثال میزان ضرر اوبر در سال 2012 میلادی بالغ بر 20 میلیون و 400 هزار دلار بوده و حجم آن درمدت مشابه در سال 2013 به 15 میلیون دلار رسیده است.
بررسی تفکیکی گزارش های مالی منتشر شده نشان می دهد که هزینه های اجرایی، بازاریابی، تحقیق و توسعه و خدمات اداری از جمله فعالیت هایی هستند که بخش قابل توجهی از منابع مالی اوبر را به خود اختصاص می دهند. به رغم ضرر و زیان های قابل توجه، شرکت اوبر موفق شده است تا رقمی معادل 6میلیارد دلار از سرمایه گذاران برای رقابت در بازارهای خارجی دریافت کرده و برای حضور خود در بازارهای جذاب و پرجمعیتی نظیر چین و هند برنامه ریزی کرده و خدمات متنوع تری را به مشتریان خود ارائه کند.
مدارکی که از عملکرد مالی اوبر در اختیار رسانه ها قرار گرفته است نشان می دهد که در اوایل سال 2014 میلادی هزینه های جاری سالانه این شرکت در پنج بازار عمده خود در شهر های لس آنجلس، نیویورک، واشنگتن، سانفرانسیسکو و شیکاگو رقمی معادل یک میلیارد دلار را به حساب های بانکی این شرکت سرازیر خواهد کرد.
این موضوع بیانگر آن است که شرکت اوبر در برخی از شهرهای یاد شده عملکرد موفق تری داشته و توانسته به سود دهی برسد.
با وجود تمامی اخبار موجود مبنی بر ضرر و زیان اوبر، کارشناسان و فعالان اقتصادی پیش بینی می کنند که این شرکت در سال جاری میلادی رقمی معاد 5/1 الی 2 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.