جمعه, ۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 23 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

با نزدیک شدن به دوشنبه نهم جولای دوباره گمانه‌ها شدت می‌گیرد و از هر دری درباره مذاکرات خبری می‌رسد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آخرین اظهارنظرش در این باره با بیان اینکه همه دنیا موافق مذاکره و توافق با ایران هستند، تأکید کرد: آمریکایی‌ها سنگ اندازی نکنند؛ سران کشورهای اروپایی در جلسات خصوصی می‌گویند که ما از این زیاده‌خواهی‌های آمریکا ضرر می‌کنیم و روسیه و چین نیز همین نگرانی را دارند، لذا مذاکره با ۱+۵ تقریباً به نتیجه رسیده اما آمریکایی‌ها نمی‌گذارند و به دنبال امتیازگیری بیشتر از ملت ایران هستند و به امتیازاتی که جمهوری اسلامی قبول کرده به آنها بدهد قانع نیستند.

مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد

پس از اظهارات عصر روز جمعه جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر رسیدن به پیشرفت‌های قابل توجه در مذاکرات و حل برخی موضوعات باقی‌مانده فضای حاکم بر مذاکرات و به‌ویژه رسانه‌های مختلف مثبت شده است. با این حال روز جمعه مقامات ایران و 1+5 تأیید کردند که مذاکرات تا چند روز دیگر (آخر هفته میلادی) ادامه دارد. منابع نزدیک به مذاکرات همچنین به ایسنا گفتند که مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد. با آمدن وزیر خارجه روسیه به وین که پیش از این رسانه‌های روسی نقل کرده بودند لاوروف در صورت اعلام توافق به وین باز می‌گردد، گمانه زنی‌ها نسبت به حصول توافق بیشتر و بیشتر شده است.

کری: هنوز مسائل سختی وجود دارد

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: امروز (شنبه) در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، با ظریف و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین دیدار کردم. هنوز مسائل سختی در این مذاکرات وجود دارد که باید حل شوند.  مذاکرات روز شنبه با گفت‌وگوهای ظریف و کری در هتل کوبورگ محل مذاکرات ایران و گروه 1+5 آغاز شد. درحالی‌که مذاکرات روز پنجشنبه با تلخی در اظهارات مقامات ایران و آمریکا همراه بود در پایان روز جمعه جان کری، وزیر خارجه آمریکا از حل بخش قابل توجهی از مسائل باقی‌مانده و پیشرفت در مذاکرات سخن گفت.

کری روز جمعه در گفت‌وگو با برخی از خبرنگاران در هتل کوبورگ گفت: فکر می‌کنم برخی از موضوعاتی که مورد اختلاف دو طرف بود در طول گفت‌وگوهای امروز حل شده است و پیشرفت‌هایی را داشته‌ایم. امروز چندین نشست میان اعضای مختلف تیم‌های مذاکره‌کننده برگزار شد و هم‌اکنون بحث در مورد دو موضوع جداگانه در حال انجام است. وزیران خارجه ایران و 1+5 به‌جز روسیه و چین در وین به سر می‌برند در عین حال که گاهی برای انجام امور داخلی به پایتخت‌های‌شان رفته و مجددا سریع باز می‌گردند.

فدریکا موگرینی، برنامه سفر خود به سربرنیتسا را لغو کرده و در وین مانده و سایر وزیران از جمله اشتاین‌مایر نیز برنامه سفر خود به کوبا را عقب انداختند. برخی منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده‌اند که مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد. براساس تحلیل‌های رسانه‌ای درصورتی‌که مذاکرات به هر دلیل تا دوشنبه به نتیجه نرسد احتمال تمدید آن تا اوایل سپتامبر پیش‌بینی می‌شود. در عین حال به نظر نمی‌آید کسی اینجا در وین به تمدید فکر کند.

برگزاری جلسات استماع در کنگره با موضوع توافق هسته‌ای

پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا گزارش داد: همزمان که رایزنی‌های هسته‌ای میان ایران و1+5 به حصول توافق نهایی نزدیک شده است، قانونگذاران آمریکا به دقت آن را دنبال می‌کنند. به نقل از این پایگاه، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اکنون با وجود گذشت دو هفته رایزنی‌های بی‌وقفه تا روز دوشنبه 13 ژوئیه ادامه خواهد داشت. اگر توافق به دست آید، قانونگذاران 60 روز فرصت خواهند داشت تا متن آن را مورد بازبینی قرار دهند و آنها تاکنون در حال تعیین خطوط قرمزشان هستند. کنگره یا می‌تواند کاری انجام ندهد یا اینکه قطعنامه‌ای را در تأیید یا رد توافق تصویب کند. عدم تصویب توافق می‌تواند مانع از اجرای آن شود اما رییس‌جمهور آمریکا قادر است آن را وتو کند. همچنین مخالفان برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور باید دو سوم آرا را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا در اختیار داشته باشند.

این مهلت بازبینی ابتدا یک ماه بود که به دلیل دست نیافتن به توافق تا 9 ژوییه افزایش یافت. باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در کاخ سفید با دموکرات‌های سنا دیدار کرد و از آنها خواست تا برای قضاوت درباره توافق پیش از پایان آن دست نگه دارند. او برای تأیید توافق هسته‌ای به‌ویژه نیازمند موافقت این دموکرات‌هاست که برخی‌شان نیز مواضع جنگ‌طلبانه‌ای در قبال ایران دارند. به گزارش هیل، کمیته روابط خارجی در هفته جاری جلسات استماعی را تشکیل خواهد داد که یکی از موضوعات مورد بحث در آنها ایران خواهد بود. این کمیته روز سه‌شنبه سری دوم جلسات خود با موضوع ایران را برگزار می‌کند؛ زمانی که انتظار می‌رود توافق هسته‌ای با ایران نهایی شده باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Nn2JRoG4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه