پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس در نخستین روز کاری پس از تعطیلات عید فطر و در سایه آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی 332 واحد افت کرد و در ایستگاه 73 هزار و 716 واحد ایستاد. معاملات روز شنبه با نگرانی از پیامدهای آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی بر وضعیت گروه پتروشیمی و به ویژه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین شرکت بورسی آغاز شد.

آتش پتروشیمی بوعلی بر بازار سهام

با وجود همه تلاش هایی که شد تا تاثیر این حادثه بر وضعیت سودآوری این شرکت، اندک دانسته شده و حتی نامه شفاف سازی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به سازمان بورس ارسال شد، اما در نهایت نماد این شرکت در تابلوی معاملات افت کرد و با توجه به ارزش بازار این سهم، شاخص کل را نیز به دنبال خود پایین کشید. افت جهانی قیمت نفت و خبرهایی مبنی بر ممنوعیت فروش هواپیمای بویینگ به ایران از دیگر خبرهای بدی بودند که کام فعالان بازار سهام را تلخ کرد. افت جهانی قیمت نفت خام نیز این روزها بر بازار سهام سایه افکنده است، به طوری که نفت برنت در هفته گذشته حدود 8درصد کاهش در قیمت جهانی را ثبت کرد که این افت قیمت، بزرگ ترین کاهش هفتگی از ماه ژانویه بود. از سوی دیگر ممنوعیت فروش بویینگ به ایران و نگرانی ها از بابت لطمه به برنامه جامع اقدام مشترک  (برجام) بازیگران بازار سهام ایران را محتاط تر کرد و این موضوع توانست شرایط ابهام آلود بورس را تا حدودی بیشتر کند. 

افزایش عرضه سهام در گروه خودرویی

روز گـذشـتـه در گـروه خودرویی ها همزمان با اعلام گزارش های عملکردی سایپا و ایران خودرو، بازار سهام شاهد افزایش عرضه سهام در این دو نماد معاملاتی همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع عادی سالانه بود. در این  دو نماد معاملاتی طی روزهای اخیر گزارش های تلفیقی حاکی از تحقق زیان عملکردی در سال مالی 94 است. در نماد سایپا با وجود افزایش عرضه سهام از سوی معامله گران اغلب حقیقی اما روندی متعادل در این سهم در محدوده صفر تابلو صورت گرفت که درنهایت معامله بیش از 101 میلیون سهم به ارزش بیش از 13.5 میلیارد تومان را برای این شرکت در پی داشت.

همچنین در نماد زامیاد نیز بازار سهام شاهد افزایش عرضه سهام در کنار معاملات درون گروهی سهامدار عمده حقوقی بود. در گروه فلزات اساسی نیز با وجود درجا زدن بزرگان این گروه اما تک  سهم ها و شرکت های کوچک فلزات اساسی همچنان خودنمایی می کنند. در این گروه ملی سرب و روی ایران در کنار آهن و فولاد ارفع و فولاد هرمزگان بیشترین تقاضای بالا را در این گروه به خود اختصاص دادند. 

افت 3 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات 19 تیر ماه بالغ بر 102 میلیون ورقه بهادار در 13 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 940 میلیارد و 250 میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 3 واحدی نسبت به روز معاملاتی قبل، رقم 780.69 واحد را نمایش داد؛ نماد پالایش نفت تهران و ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر وضعیت شاخص گذاشتند. 

بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز گذشته متعلق به نماد ذوب آهن اصفهان با 8 میلیون و 220 هزار سهم به ارزش 21 میلیارد و 720 میلیون ریال بود. در بازار اول، 10 میلیون و 370 هزار اوراق بهادار به ارزش 19 میلیارد و 350 میلیون ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. همین طور 40 میلیون و 520 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 101 میلیارد و 70 میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات این بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود. دیروز اوراق مشارکت گل گهر با معاملاتی به ارزش 85 میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع بیش از 260 میلیارد ریال مبادله انجام شد. 

در میان ETFها، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و ارزش معاملات این صندوق به 9 میلیارد ریال رسید. نماد شرکت های تدبیرگران فارس و خوزستان، توکارنگ فولاد سپاهان و آهن و فولاد ارفع بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت های زغال سنگ پروده طبس، روی زنگان و ذوب آهن اصفهان بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز یکشنبه در اغلب نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 893 تا 912 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد مردادماه 93 بود.

همچنین روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت صنعتی مینو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و نمادهای معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده نوبت دوم صاحبان سهام و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم صاحبان سهام در روز دوشنبه متوقف شدند. 

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

شاخص کل بورس در نخستین روز کاری پس از تعطیلات عید فطر و در سایه آتشسوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی 332 واحد افت کرد و در ایستگاه 73 هزار و 716 واحد ایستاد. معاملات روز شنبه با نگرانی از پیامدهای آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی بر وضعیت گروه پتروشیمی و بهویژه هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس بهعنوان بزرگترین شرکت بورسی آغاز شد. با وجود همه تلاشهایی که شد تا تاثیر این حادثه بر وضعیت سودآوری این شرکت، اندک دانسته شده و حتی نامه شفافسازی هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس به سازمان بورس ارسال شد، اما در نهایت نماد این شرکت در تابلوی معاملات افت کرد و با توجه به ارزش بازار این سهم، شاخص کل را نیز به دنبال خود پایین کشید. افت جهانی قیمت نفت و خبرهایی مبنی بر ممنوعیت فروش هواپیمای بویینگ به ایران از دیگر خبرهای بدی بودند که کام فعالان بازار سهام را تلخ کرد. افت جهانی قیمت نفت خام نیز این روزها بر بازار سهام سایه افکنده است، بهطوری که نفت برنت در هفته گذشته حدود 8درصد کاهش در قیمت جهانی را ثبت کرد که این افت قیمت، بزرگترین کاهش هفتگی از ماه ژانویه بود. از سوی دیگر ممنوعیت فروش بویینگ به ایران و نگرانیها از بابت لطمه به برنامه جامع اقدام مشترک  (برجام) بازیگران بازار سهام ایران را محتاطتر کرد و این موضوع توانست شرایط ابهامآلود بورس را تا حدودی بیشتر کند.

افزایش عرضه سهام در گروه خودرویی

روز گـذشـتـه در گـروه خودروییها همزمان با اعلام گزارشهای عملکردی سایپا و ایران خودرو، بازار سهام شاهد افزایش عرضه سهام در این دو نماد معاملاتی همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع عادی سالانه بود. در این  دو نماد معاملاتی طی روزهای اخیر گزارشهای تلفیقی حاکی از تحقق زیان عملکردی در سال مالی 94 است. در نماد سایپا با وجود افزایش عرضه سهام از سوی معاملهگران اغلب حقیقی اما روندی متعادل در این سهم در محدوده صفر تابلو صورت گرفت که درنهایت معامله بیش از 101 میلیون سهم به ارزش بیش از 13.5 میلیارد تومان را برای این شرکت در پی داشت. همچنین در نماد زامیاد نیز بازار سهام شاهد افزایش عرضه سهام در کنار معاملات درونگروهی سهامدار عمده حقوقی بود. در گروه فلزات اساسی نیز با وجود درجا زدن بزرگان این گروه اما تک سهمها و شرکتهای کوچک فلزات اساسی همچنان خودنمایی میکنند. در این گروه ملی سرب و روی ایران در کنار آهن و فولاد ارفع و فولاد هرمزگان بیشترین تقاضای بالا را در این گروه به خود اختصاص دادند.

افت 3 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات 19 تیرماه بالغ بر 102 میلیون ورقه بهادار در 13 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 940 میلیارد و 250 میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 3 واحدی نسبت به روز معاملاتی قبل، رقم 780.69 واحد را نمایش داد؛ نماد پالایش نفت تهران و ذوبآهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر وضعیت شاخص گذاشتند.

بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز گذشته متعلق به نماد ذوبآهن اصفهان با 8 میلیون و 220 هزار سهم به ارزش 21 میلیارد و 720 میلیون ریال بود. در بازار اول، 10میلیون و 370 هزار اوراق بهادار به ارزش 19 میلیارد و 350 میلیون ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. همینطور 40 میلیون و 520 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 101 میلیارد و 70 میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات این بازار مربوط به ذوبآهن اصفهان بود. دیروز اوراق مشارکت گلگهر با معاملاتی به ارزش 85 میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع بیش از 260میلیارد ریال مبادله انجام شد.

در میان ETFها، صندوق سرمایهگذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و ارزش معاملات این صندوق به 9 میلیارد ریال رسید. نماد شرکتهای تدبیرگران فارس و خوزستان، توکارنگ فولاد سپاهان و آهن و فولاد ارفع بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکتهای زغال سنگ پروده طبس، روی زنگان و ذوبآهن اصفهان بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز یکشنبه در اغلب نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 893 تا 912 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد مردادماه 93 بود. همچنین روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت صنعتی مینو پس از برگزاری مجمععمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و نمادهای معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بهطور فوقالعاده نوبت دوم صاحبان سهام و شرکت سرمایهگذاری تدبیرگران فارس و خوزستان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم صاحبان سهام در روز دوشنبه متوقف شدند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5MzHWIyQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه