پرسش: مدیر کسبوکاری در حوزه خدمات اینترنتی هستم و کارمندان زیادی را مدیریت میکنم؛ کارمندانی که باید با هم به خوبی همکاری کنند تا بازدهی کاری خوبی داشته باشند. برای ایجاد همکاری مناسب میان کارمندانم، راهکارهایی را اجرا کردهام ولی به نتیجه ایدهآلم نرسیدهام، لطفا در این زمینه مرا راهنمایی بفرمایید؟
پاسخ کارشناس: همکاری میان کارمندان یکی از پرکاربردترین واژهها در جلسات انگیزشی کسبوکارهاست. در واقع همکاری و مشارکت عاملی کلیدی در موفقیت هر کاری است که اگر گروهی انجام شود، بالاترین اثربخشی را برای سازمان به همراه خواهد داشت. در این باره مدیران باید محرکهایی را برای ایجاد انگیزش همکاری میان کارمندان بیابند. محرکهایی که باید راهکارهایی نیز برای اجرای آنها تعریف شود.
محرکهای مختلفی در این باره وجود دارد، یک: برای شروع باید فعالیتهای کسبوکار را بهگونهای تنظیم کنید که کارمندان احساس کنند به هم وابستهاند و فعالیت آنها فردی نیست و باید برای اینکه کارشان بهتر جلوه کند با دیگران همکاری کنند. دو: کارمندان معمولا افزایش حقوق یا دادن جایزه را بهترین محرک میدانند، پس چه خوب است که مدیران از این محرک نیز برای ایجاد انگیزه همکاری استفاده کنند برای مثال به آنها بگویند که اگر کارشان بازده خوبی داشته باشد، جایزههایی را برای گروه در نظر میگیرند. سه: اگر کارمندان در جریان تمامی امور سازمان قرار بگیرند، عاملی خواهد بود، برای همکاری بیشتر آنها،
برای مثال در جلساتی عنوان شود که سازمان با چه مشکلاتی روبهرو شده است. اگر کارمندان مشکلات سازمان برایشان دغدغه باشد، همکاری میان خود را تقویت خواهند کرد و محرکی خواهد شد که روند بهتری داشته باشند. پس در این باره اطلاعات و منابع را از کارمندان پنهان نکنید. مدیران باید برای ایجاد همکاری میان کارمندان انعطافپذیر باشند و به كارمندان خود اطمینان دهند تا جایی كه مقدور است، مقررات دستوپاگیر را حذف میكنند. علاوه براین موارد مدیران باید در نظر بگیرند که كنترل دائم از سوی ردههای بالاتر، باعث عدم انگیزه همکاری میان کارمندان خواهد شد.