گرچه گروه خودروسازی سایپا هنوز اندرخم کوچه مذاکرات با شرکای خارجی به سر میبرد اما طبق آنچه که مدیرعامل سایپا کاشان پس از اصرار فراوان خبرنگاران به آن اذعان داشت؛ یکی از شرکای معتبر خارجی سایپا به کاشان خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، مدتهاست که موضوع قرارداد سیتروئن و رنو با گروه سایپا مطرح است اما برخلاف آن که پیشبینی میشد قرارداد رنو با این شرکت زودتر به سرانجام برسد، این سیتروئن فرانسوی بود که در مذاکرات پیشتر آمد و دستکم شنیدهها میگویند که قرارداد سایپا با سیتروئن یعنی همان شریک قدیمی سایپا نهایی شده است. حالا در این میان باز هم اخبار حاکی از این است که سایت بن رو سایپا به رنو میرسد و سایت کاشان در اختیار سیتروئن قرار خواهد گرفت.
فریبرز شهباز، مدیرعامل سایپا کاشان، روز گذشته طی بازدید خبرنگاران از سایپا کاشان، تمام تلاش خود را به کار بست تا از پاسخ به این پرسش که آیا سیتروئن به کاشان خواهد آمد؟ فرار کند اما در نهایت نه با ذکر نامی مشخص اما از کوچ یکی از شرکای خارجی سایپا به کاشان خبر داد.
شهباز در این نشست در پاسخ به اینکه اخبار حاکی از نهایی شدن قرارداد سایپا با سیتروئن است و گویا در قالب این قرارداد، سایپا کاشان بهعنوان آورده سایپا تلقی شده، گفت: «گروه خودروسازی سایپا با شرکتهای مختلف اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است اما نهایی شدن این قراردادها صرفاً از طریق جمالی، مدیرعامل گروه سایپا اعلام خواهد شد اما در نهایت سایپا کاشان یک شریک خارجی معتبر خواهد داشت.»
او ادامه داد: «این فرصت برای شرکت سایپا کاشان وجود دارد که یک شریک داشته باشد و قطعاً محصولات این شریک در کاشان تولید خواهد شد. نحوه همکاری ما با شرکای خارجی به صورت 50-50 خواهد بود.»
شاسی بلند جدید سایپا در بازار ایران
در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل سایپا کاشان از ورود دو محصول جدید به بازار توسط این شرکت خبر داد. سایت تولیدی سایپا کاشان که از بزرگترین سایتهای تولیدی کشور محسوب میشود، قرار است تا پایان سال جاری دو محصول جدید را روانه بازار ایران کند اما یکی از اصلیترین سایتهای تولیدی این شرکت تا خرداد ماه محصول CS35 چانگان را با قیمت 62 میلیون تومان روانه بازار خواهد کرد.
شهباز درباره جزییات ارائه این محصول توضیح داد: «برنامهریزی برای تولید این خودرو از سال گذشته صورت گرفته و ما این محصول را ابتدا به صورت CBU وارد بازار کردیم و به دلیل استقبال از آن، تصمیم به تولید گرفتیم. در برنامهریزیهای صورت گرفته در سال اول عمق ساخت داخل این محصول 21 درصد بوده و از سال دوم عمق ساخت داخل به 40 درصد خواهد رسید.»
البته در شرایطی صحبت از عمق ساخت داخل یک محصول تا 21 درصد میشود که طبق مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، همه خودروسازان داخلی باید عمق ساخت داخل محصولات خود را دست کم به 30 درصد برسانند.
شهباز در پاسخ به این پرسش «فرصت امروز» که چرا عمق ساخت داخل محصول جدید چانگان 21 درصد است؟ تصریح کرد: «برنامهریزی برای تولید این محصول از سال گذشته انجام شده و وزارتخانه در جریان عمق ساخت داخل این محصول است اما طبق این مصوبه محصولات جدید باید عمق ساخت داخل بالای 30 درصد داشته باشند که ما قطعاً آن را رعایت خواهیم کرد.»
او همچنین در پاسخ به اینکه آیا محصول جدید دیگری در این سایت تولید خواهد شد، گفت: «برای ورود محصول جدید برنامهریزیهایی صورت گرفته و محصول ایگو انتخاب شده است که زمان ورود آن به بازار هنوز مشخص نیست.»
محصول تازه سایپا کاشان که یک شاسی بلند شهری چینی است، با قیمتگذاری هوشمندانهای که دارد تقریباً در سگمنت قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان، یک خودروی خوب و کم رقیب محسوب میشود البته برای آنها که به شاسی بلندهای چینی به دلیل قیمت مناسبشان علاقه دارند.