جف گیدو، رئیس جهانی فاین تک در کمپانی گلدمن ساکس در بخش بانکداری سرمایه می گوید که مرحله بعدی در توسعه فناوری اقتصادی، مشارکت واسط بین بانک ها و استارتاپ های بزرگ است. این عملا سومین موج توسعه صنایع است.
او کمی پیش در کنفرانس سالانه فناوری های مالی این شرکت در نیویورک سخنرانی کرده و مراحل را این گونه شرح می دهد.
در موج اول قواعد تغییر کرده و فناوری های جدید و ترجیحات در حال تغییر مصرف کنندگان، مسیر سرمایه گذاری های بزرگ را تعیین کرده است.
او گفت: «پس از بحران اقتصادی، قوانین جدید، با ایجاد فرصت دریافت وام های فناوری و سایر خدماتی که می توانست خلأ های موجود را کمتر کند، سودآوری برخی کسب و کارها برای بانک ها کمتر شد. در عین حال، داده های اطلاعاتی کلان توانست امکان ابر محاسباتی را ایجاد کند که کارها را برای استارتاپ ها ساده تر می کرد.»
ماهیت در حال تغییر مصرف کنندگان نیز به این تغییرات اضافه شده است. به طور خاص نسل هزاره با خدمات اقتصادی دوران واقعی موبایل اخت شده است و این موضوع به آنها اجازه می دهد که پیچیدگی ها، مراحل اداری و تاخیرهایی را که خدمات اقتصادی سنتی با آنها درگیر هستند دور بزنند.
گیدو باور دارد که ما در حال حاضر در موج دوم توسعه فناوری های اقتصادی قرار داریم و متصدیان اقتصادی از زیرساخت های آنها برای باقی ماندن در رقابت با استارتاپ ها استفاده می کنند.
او از استارتاپی به نام «زِلا» نام می برد که شامل گروهی از بانک هاست که خدمات قرارداد شخص با شخص را ارائه می دهند. گلدمن ساکس بانک آنلاین خودش به نام «جی. اس بانک» را دارد که کمی پیش و در همین سال جاری راه اندازی شده است و مثال دیگری است برای نوآوری هایی که توسط یکی از نقش آفرینان قدیمی اقتصادی برای باقی ماندن در رقابت با ارمغان های عصر دیجیتال طراحی شده است.
او گفت که موج سوم توسعه، روی مشارکت واسطه ای بین نقش آفرینان قدیمی و استارتاپ های فاین تک متمرکز خواهد بود.
در یک محیط تامین مالی تنگ تر، استراتژی های تک روانه کار برای بسیاری از استارتاپ ها سخت شده و ارائه خدمات اقتصادی سنتی و همچنین راه اندازی این فناوری های جدید توسط خودشان هزینه بر است. «به همین دلیل است که ما شاهد آغاز گفت وگوهای دوطرفه بیشتر در این فضا هستیم.»
این موج سوم درواقع همین حالا در حال وقوع است. تعداد روزافزونی از استارتاپ های فاین تک با هدف فروش یا مشارکت با نقش آفرینان سنتی روی مدل های B2B تمرکز کرده اند. آنها می خواهند از ترکیب مشتری های وفادار و گسترده این متصدیان قدیمی و ارائه فناوری های نوآورانه و زیرکانه خودشان سود ببرند.
گیدو می گوید: «نقش آفرینان سنتی به طور فزاینده ای پتانسیل ها را شناسایی کرده و دارند بازوهای سرمایه گذاری های داخلی خود را برای سرمایه گذاری در این استارتاپ ها قوی می کنند.»