اگرچه امروزه کارآفرینی به یک رقابت جنجالی برای کسب درآمد تبدیل شده، اما جوانانی در دنیا وجود دارند که در سنین پایین موفق شدهاند که گوی سبقت را از بسیاری از افراد باتجربه در تجارت بربایند.
در این قسمت سه نوجوان را معرفی میکنیم که با وجود سرمایهگذاری اندک، کسب و کار پررونقی را برای خود راهاندازی کردهاند. شاید ایدههای بلندپروازانه آنها الهام بخش شما هم باشد تا دیگر برای راهاندازی یک کسب و کار به فکر سرمایههای کلان و دور از دسترس نباشید.
هارت مین:
هارت، پسر نوجوان 14 سالهای است که زمانی که خواهر کوچکش برای کمک به کودکان دیگر در مدرسه خود کارهای فوق برنامه فروش شمع را انجام میداد، ایده شمعهای معطر به فکرش رسید. در نهایت این پسر نوجوان توانست ایده خود را عملی کند و کسب و کاری راه بیندازد که در سراسر امریکا به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود. خانواده او با سرمایه 200دلاری کار را مانند یک گروه منسجم در کنار هم آغاز کردند. رایحههای موجود در این شمعها اکنون عبارتند از: آتش، بیکن، خاک اره، چمن و... در حال حاضر شرکت MANCAN بیش از 60 شعبه در سراسر امریکا دارد.
شارلوت فورتین:
فورتین، یک فارغالتحصیل جوان دبیرستانی بود که وارث کارآفرینی پدر و پدربزرگش محسوب میشد. وی تلاش و پشتکار آنها را دنبال کرد. او یک کسب و کار جدید به نام WOUND UP را به راه انداخت که در حقیقت از بوتیکهای کوچک کالیفرنیا الهام گرفته بود.
هدف اصلی این فروشگاهها فروش لباس زنانه در سنین 18 تا 40 سال است که بلوز، شلوار، دامن و لباس شب را در بر میگیرد. شارلوت با سرمایهای ناچیز فروشگاه کوچک خود را تاسیس کرد که اکنون توسعه فراوانی پیدا کرده است. خودش میگوید: «باوجود سن کم، تجربه زیادی در صنعت پوشاک دارم و درحالی که روزی 9ساعت کار میکنم، اما از دوستان دبیرستانی خود غافل نشده و با آنها هم در تماس هستم.»
کاترین کوک:
کاترین که تنها 15 سال داشت به همراه برادرش به این فکر افتادند یک وبسایت راهاندازی کنند؛ وبسایتی که مانند نسخهای آنلاین از کتاب سال باشد. این یک ایده بسیار بکر و جالبی به حساب میآمد.
MY YEAR BOOK. COM توسط سایتهای زیادی حمایت و تبلیغ شد که در آن کاربران میتوانند حضوری فعال و مثمرثمر داشته باشند. این سایت اگرچه تقریباً بدون سرمایه راهاندازی شد، اما توانست بودجه خود را تا 4میلیون و 100هزار دلار افزایش دهد. این در حالی بود که سایت نام برده 3میلیون عضو در سراسر جهان داشت و توانست توجه تبلیغکنندگان بزرگی چون «دیزنی» و «ABC» را به خود جلب کند.