شرکتهای اروپایی متعدد که بسیاری از آنها در خودروسازی، انرژی و فاینانس فعالیت میکنند از زمان امضای توافق هستهای مقدماتی میان تهران و گروه 1+5 آماده میشوند تا در صورت حصول توافق جامع میان دو طرف که زمینه را برای برداشته شدن تحریمها هموار میکند به ایران بازگردند. به گزارش ایسنا، فایننشیال تایمز نوشت: خودروساز فرانسوی پژو یکی از این شرکتهای متعدد است. سه سال پیش زمانیکه تحریمهای غربی مانع عرضه قطعات خودرو از سوی پژو سیتروئن به ایران شد، این شرکت دسترسی به دومین بازار بزرگش را از دست داد در حالیکه پیش از آن سالانه حدود نیم میلیون خودرو در ایران میفروخت. فروش خودروهای برند پژو به شکل عجیبی در ایران قوی مانده است. براساس آمار ثبت خودرو، تنها در سال گذشته حدود 300 هزار خودرو تحت برند پژو در ایران به فروش رفت که نشان میدهد شرکای ایرانی پژو سیتروئن موفق شدهاند قطعات مورد نیازشان را از جای دیگری تامین کنند.
به گفته منابع آگاه، پژو در مورد فروش خودروی تحت برند خود نمیتواند کار چندانی انجام دهد با این همه وضعیت فروش مذکور نشان میدهد این خودروساز میتواند امیدوار باشد پس از برداشته شدن تحریمها علیه ایران درآمد از دست رفته از این بازار را مجددا بهدست آورد. منابع آگاه در این گروه فرانسوی اظهار کردهاند ماه گذشته پژو با ایران خودرو یک توافق غیرالزامآور برای تشکیل یک جوینت ونچر با سهم 50-50 به منظور تولید مشترک خودرو امضا کردند. اگرچه توافق هستهای جامع هنوز حاصل نشده است اما اگر همه چیز خوب پیشرود، در این صورت تحریمها علیه تجارت و سرمایهگذاری خارجی تسهیل میشود. پاتریک پویان، مدیرعامل گروه انرژی فرانسوی توتال در آوریل اظهار کرد که مطمئنا به بازگشت به ایران فکر میکند. وی در ادامه خاطرنشان کرده بود ایران صاحب دومین ذخایر گازی بزرگ جهان پس از روسیه است و ما به محض برداشته شدن تحریمها، بازگشت به این کشور را بررسی میکنیم. ایران همچنین چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد.
توتال از سال 1995 تا 2000 یک پروژه گازی 2 میلیارد دلاری را در ایران به اتفاق شرکای روسی و آسیایی خود اجرا کرد. این شرکت اعلام کرده هنوز تصمیمی درباره طرحهای جدید نگرفته است. حتی شرکتهای کشورهایی مانند لهستان که روابط تجاری آنها با ایران سابقه چندانی نداشته است، سرگرم بررسی فرصتهای سرمایهگذاری در بخش انرژی هستند. «پی کی ان اورلن» که بزرگترین پالایشگاه نفت لهستان است و ماه جاری در سفر هیات تجاری کشورش به ایران حضور داشت، برای فعالیت در این کشور ابراز علاقه کرده است.
در بازار خودرو، رنو با استفاده از تسهیل موقت تحریمها، در حال حاضر عرضه اندک کیتهای خودرو به ایران را آغاز کرده است. این گروه خودروی فرانسوی که به دلیل تحریم ایران از فعالیتهایش در این کشور متحمل 512 میلیون یورو ضرر و زیان شد، به دقت تحولات وضعیت دیپلماتیک را دنبال میکند تا در صورت امکان بتواند فعالیتش را به سطح عادی بازگرداند. رنو همچنین یکی از شرکتهای بینالمللی است که با برداشته شدن تحریمها، نقدینگی زیادی را بهدست میآورد زیرا برداشته شدن تحریمهای مالی، پول این شرکت را که در حسابهای بانکی ایرانی مانده، آزاد خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، رنو 200 میلیون یورو به ریال ایران در حسابهای ایرانی دارد. اپراتور تلفن همراه MTN Group هم اعلام کرده تسهیل تحریمها به این گروه اجازه خواهد داد حدود یک میلیارد دلار سود و بازپرداخت وام از سوی زیرمجموعه خود در ایران را از این کشور خارج کند.
بیشتر کارهای آمادهسازی شرکتها با تشویق دولتها صورت میگیرد که مایلند به صنایعشان برای بازگشت به ایران که زمانی بازار موفقی برای آنها بود، کمک کنند. فرانسه یکی از نخستین کشورهایی بود که سال گذشته یک هیات تجاری به تهران اعزام کرد که بیش از 100 شرکت در آن حضور داشتند و یکی از بزرگترین هیاتهای تجاری غربی در یک دهه گذشته بود. در میان شرکتهای حاضر در سفر سهروزه این هیات به ایران، توتال، آلستوم و رنو حضور داشتند. این شرکتها به اندازهای اشتیاق داشتند که هشدار آمریکا مبنی بر بسته ماندن بازار ایران را نادیده گرفتند. از آن زمان کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، اتریش و پرتغال همگی اقدام به اعزام هیات تجاری به ایران کردهاند و لهستان آخرین کشوری بوده که به تازگی هیات تجاری با حضور 70 گروه به ایران فرستاده است.