رئیس بانک مرکزی در خصوص وام ۱۰۰ میلیونی ساخت مسکن، اظهار داشت: بانک مسکن اخیراً مذاکراتی برای وام ساخت ۱۰۰ میلیون تومانی داشته اما فعلاً همان وامهای قبلی در حال اجراست. به گزارش مهر، ولیالله سیف با اشاره به اینکه رشد و توسعه زیرساختهای حملونقل به دو روش اصلی قابل طبقهبندی است، گفت: افزایش سرمایهگذاری و گسترش زیرساختهای بخش حملونقل از طریق احداث بزرگراههای جدید، فرودگاهها و بازسازی ناوگان فرسوده و ارتقای کارآیی در بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود از روشهایی مانند بهینهسازی سازمانهای حملو نقل با به کارگیری سیستمهای حملونقل هوشمند دو روش اصلی هستند.
وی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری در این بخش، کاهش سوانح حمل و نقل، زمینه تسهیل شرایط تولید، افزایش درآمدهای ترانزیتی و توسعه صنعت گردشگری را فراهم میکند، گفت: در سال ۹۳ ارزش افزوده گروه حملونقل، انبارداری و ارتباطات، به قیمتهای ثابت سال ۸۳ از رشد ۲.۹ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شد، به طوری که سهم این گروه در تحقق رشد اقتصادی ۳ درصدی سال ۹۳ معادل ۰.۴۴ واحد درصد بوده است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این سال کل سرمایهگذاری در بخش حملونقل به قیمت ثابت سال ۸۳ بالغ بر 6.80 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن ۶.۹درصد افزایش نشان میدهد که این میزان سرمایهگذاری معادل ۱۵.۷ درصد از سرمایهگذاری کل بخشهای اقتصادی در این سال است.
سیف تصریح کرد: بررسی عملکرد سرفصل حملونقل به عنوان یکی از اجزای اصلی حساب خدمات در جدول تراز پرداختها نشانگر تراز مثبت عملکرد صادرات و واردات در سرفصل حملونقل در سال ۹۳ است. در این سال عملکرد صادرات و واردات در این سرفصل به ترتیب معادل ۳.۳ و ۲.۹ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۲.۹ و ۱۹.۲ درصد افزایش نشان میدهد. وی با اشاره به اینکه تراز مثبت حساب خدمات در بخش حملونقل در سالهای اخیر در نتیجه تراز مثبت ناوگان باری در بخش حملونقل بینالمللی است، افزود: این در حالی است که بخش حملونقل مسافری همواره با تراز منفی مواجه بوده که نشانگر ضرورت توجه بیشتر به این بخش از طریق سرمایهگذاری جدید است.
سیف به مشکلات پیشروی بخش حملونقل اشاره کرد و گفت: نامناسب بودن زیرساختها و عدم استفاده بهینه از امکانات موجود، فرسودگی و کمبود ناوگان حملونقل در تمامی زیربخشها، کمبود منابع مالی تخصیص یافته در بودجههای سنواتی برای توسعه زیرساختهای موجود از جمله این چالشهاست. وی افزود: عدم به کارگیری ظرفیتهای مالی بازار سرمایه در جهت توسعه بخش حملونقل، محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه غرب و فضای نامساعد کسب و کار و عدم انگیزش کافی در سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در بخش حملونقل از دیگر چالشهای این بخش است.
سیف، حل این مشکلات را نیازمند الزامات و پیشنیازهایی دانست و افزود: لزوم تدوین برنامه جامع توسعه حملونقل و پیشبینی تدابیر لازم در برنامه ششم توسعه، لزوم ایجاد و پذیرش مدیریت واحد و یکپارچه در توسعه زیرساختها و لزوم تعریف سازوکارهای جذاب در جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق ارائه تضمینهای دولتی در بازگشت اصل و سود سرمایه بخشخصوصی از راهکارهای این بخش است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بررسی تجربه سایر کشورها نشان میدهد بخشی از تأمین زیرساختهای مورد نیاز بخش حملونقل همواره با منابع و حمایتهای یارانهای دولت در این کشورها انجام گرفته است، اظهار داشت: اما اکثر دولتها به دلیل گسترده بودن اولویتهای سرمایهگذاری با هدف رسیدن به رشد اقتصادی پایدار با محدودیت در منابع عمومی مواجه هستند، به همین دلیل از راهکارهایی مانند مشارکت با بخش خصوصی استفاده میکنند.
وی استفاده از بازار سرمایه، جلب سرمایهگذاری خارجی و استفاده از ظرفیت بانکهای توسعهای و سرمایهگذاری را در قالب انتشار اوراق قرضه و بهادار از جمله این راهکارها عنوان کرد و افزود: با توجه به افت قیمت جهانی نفت و کاهش درآمدهای دولت، باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد و با توافقات اخیر، برای رفع تحریمها به نظر میرسد ظرفیت مناسبی برای توسعه این بخش پیشروی متولیان قرار گرفته است.
رئیس کل بانک مرکزی تعامل مؤثر و سازنده بینالمللی و اتخاذ دیپلماسی فعال تجاری با شرکای عمده تجاری و کشورهای همسایه را از جمله اقدامات دولت عنوان کرد و گفت: تلاش گسترده برای روزآمد کردن خدمات بخش حملونقل و کمک به برقراری آرامش و ثبات اقتصاد کلان از دیگر نیازهای سرمایهگذاری در این بخش است.