گروه ولوو یک شرکت سوئدی سازنده وسایل نقلیه و قطعات آن است. از جمله تولیدات این شرکت تریلی، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ترابری و سازهای، سامانههای پیشرانش دریایی و صنعتی، قطعات هوافضا و خدمات مالی است. شرکت ولوو در ۱۴آوریل ۱۹۲۷ توسط دو مهندس میکانیک به نامهایAssar Gabrielsson وGustaf Larson بهعنوان شرکت خودروسازی در شهر گوتنبورگ سوئد آغاز به کار کرد. نخستین سالی که این شرکت فعالیت خود را آغاز کرد تنها 280 خودرو در طول یک سال ساخت.
ساخت نخستین کامیون و اتوبوس
نخستین کامیون به نام سری یک، در ژانویه سال 1928 عرضه شد که موفقیتی برای شرکت محسوب شد چرا که توجه کشورهای خارجی را جلب کرد. نتیجه این شد که شرکت ولوو در سال 1930 تعداد 639 خودرو فروخت و در همان حین کامیونهایش را به دیگر نقاط اروپا صادر کرد. نخستین محصول با موتور دیزل را در ۱۹۶۳با معرفی سری L43 وارد بازار کرد. همچنین نخستین اتوبوس هم به نام B1 در سال 1934 ساخته شد.
ولوو در سال 1935 شرکت پنتاورکن که موتورهای شرکت ولوو را تولید میکرد به خدمت خود درآورد و بدین ترتیب یک منبع مطمئن و دائمی برای تولید موتور پیدا کرد. سال 1963 سالی بود که شرکت ولوو نخستین کارخانه مونتاژش را در خارج از سوئد یعنی در کانادا تأسیس کرد. گروه ولوو هماکنون کامیونسازی ماک و رنو را تحت سیطره خود دارد و بخشهای بسیاری شامل گروه مالی/ لجستیک/هوایی و... را هم مدیریت میکند. ولوو در حال حاضر تمرکز خود را برای ارائه مدلهایی کممصرف طبق استانداردهای یورو ۴و۵ صرف
میکند.
تولید خودروهای مقاوم در مقابل هوای سرد
این شرکت در آغاز شاخهای از شرکت بلبرینگسازی اس. کی. اف بود. هدف از تأسیس این شرکت، ساخت خودروهایی بود که در مقابل سرمای هوای سوئد مقاومت داشته باشند و برای جادههای یخزده و ناهموار این کشور بهینه شده باشند. نام ولوو به معنی «میغلتم» است و از فعل volvere لاتین گرفته شده است. گروه ولوو در سال ۱۹۹۹ اقدام به فروش بخش خودروهای سبک خود، تحت نام ولوو کارز، به ارزش ۶,۴۵ میلیارد دلار به شرکت آمریکایی فورد کرد. در سال ۲۰۱۰ میلادی فورد نیز ولوو کارز را با قیمت ۱,۸ میلیارد دلار به شرکت چینی جیلی فروخت.
ورود به ایران
ورود ولوو به ایران در ۱۹۳۴شکل گرفت. طبق مدارک کمپانی برای نخستین بار سه کامیون ساخته شده به ایران تحویل داده شد. نخستین شریک ولوو شرکت رنا (هماکنون خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل را بر عهده دارد) بود و کارش را با مونتاژسری N آغاز کرد. بعدها ولوو مقداری از سهام گروه زامیاد را خرید و تولید محصول را از این طریق پیگیری کرد.
در۱۹۸۴ تولید سری معروفF را با ایران کاوه آغاز و مدلهای متنوعی از آن را در ایران عرضه کرد. ولوو در سری Fدارای ضعفهای بسیاری بود در واقع تنها یک موتور پرقدرت ارائه کرده بود و کامیون هیچ امتیاز دیگری نداشت اما با ارائه سری FHنشان داد که روش طراحی را روی خواستههای مشتریان متمرکز کرده است. شرکت پارسیان پیشرو صنعت نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش شرکت Volvo Construction Equipment و Volvo Penta سوئد در ایران است.
محصولات متنوع
در حال حاضر شرکت ولوو تولیدکننده خودروهای سنگین شامل کامیون، اتوبوس و. . . است و بخش خودروسازی آن، توسط شرکت جیلی مدیریت میشود. محصولات ولوو عبارتند از: انواع لودر ولوو، انواع بیلمکانیکی ولوو و انواع غلتک ولوو، انواع دامپتراک کمرشکن ولوو و انواع ماشین آسفالت ولوو. در 11 مه 2015 شرکت تولیدکننده خودروهای ولوو اعلام کرد که قصد گشایش نخستین کارخانه آمریکاییاش در چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی را دارد. این کارخانه جدید که هزینه 500میلیون دلاری داشته، سالانه قادر به تولید 100هزار خودرو است.