جمعه, ۲ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Fri, 22 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

سه ماه پیش بود که خبر امضای قرارداد هیوندای با کرمان موتور منتشر شد؛ خبری که گواهی بازگشت یکی دیگر از شرکای پیش از تحریمی صنعت خودروی ایران بود.

در پی امضای همین قرارداد بود که چند روز پیش در نمایشگاه خودروی کرمان از دو محصول مشترک آینده کرمان موتور و هیوندای یعنی i10 و i20 رونمایی شد. اما در حالی این قرارداد به مرحله اجرا رسیده که گویا هیوندای به دلیل چند سال دوری از ایران، مسیر بازگشت را اشتباه رفته و به جای خانه خودروسازان راین یعنی همان شریک قدیمی اش، زنگ خانه همسایه کرمانی او یعنی کرمان موتور را زده و کرمانی ها نیز به رسم مهمان نوازی جواب منفی نداده اند.

شركت خودروسازان راین در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از شرکت های تابعه گروه صنایع خودروسازی کرمان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و به منظور تولید خودرو، تاسیس و ثبت شد.

در اسفند ماه همان سال با عقد قرارداد رسمی میان این شرکت و هیوندای کره جنوبی، راین به عنوان تولید کننده رسمی محصولات این شرکت کره ای در ایران شناخته شد. تولید محصولاتی نظیر آوانته و ورنا حاصل آغاز همین همکاری مشترک بود.

اما با ابری شدن فضای مراودات اقتصادی ایران با جامعه بین الملل به دلیل تشدید تحریم های یکجانبه علیه ایران، هیوندای نیز مثل شیرهای فرانسوی، بلیت یک طرفه بازگشت به کشورش را گرفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد. در طول چند سال اخیر نام هیوندای فقط با واردات واسطه ای از کشورهای عربی و همان محصولات مونتاژ شده توسط خودروسازان راین، در بازار ایران باقی ماند.

با کنار رفتن ابرهای تحریم و آغاز فرآیند اجرایی شدن برجام، این خودروساز کره ای نیز که طعم بازار جذاب ایران هنوز در دهانش مانده بود، به فکر برگشت به کرمان افتاد اما برخلاف انتظارها، هیوندای این بار مهمان پرستوهای آبی نشد و به خانه کرمان موتوری ها برای اقامت رفت و سوغاتی سفرش را به خطوط تولید کرمان موتور برد.

در حالی این قرارداد به امضا رسیده که به گفته منابع آگاه صنایع خودروسازی کرمان چند سال پیش، ۶۵درصد از سهام خودروسازان راین را با ارزش گذاری مشارکت با هیوندای به بخش دیگری فروخته است.  حالا باتوجه به حرکت خلاف انتظار هیوندای، راین خودرویی ها برای دادخواهی در خانه ملت را زده و خواستار پیگیری حقوق از دست رفته شان شدند.

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «هیوندای پیش از این با شرکت راین خودرو محصول مشترک در ایران تولید می کرد اما با توجه به تشدید تحریم ها، این شرکت ایران را ترک کرد و اکنون در حالی به ایران بازگشته که نسبت به تعهدات قبلی خود به راین خودرو، بی توجه بوده و فعالیت خود را با شرکت دیگری آغاز کرده است. خودروسازان راین نیز مکاتباتی را با ما داشته و براساس مستندات خواهان رسیدگی به این پرونده شده اند.»

او می افزاید: «ما طی چند نامه این درخواست ها را به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون او اعلام کرده و منتظر پاسخ هستیم. اگر قانونا شرکت قبلی حقوقی دارد باید به آن رسیدگی شود و این گونه نباشد که ما پس از برجام هیجان زده شویم و بازار خود را به هر قیمتی و به راحتی دست شرکت های خارجی بدهیم. در بازار داخلی ما از همه مهم تر تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی هستند. از همین رو آقای نعمت زاده باید ادعای شرکت قبلی را بررسی کرده و ما را قانع کنند. وزارت صنعت تصمیم گیرنده نهایی و مجری این کار است بنابراین این وزارتخانه باید به عنوان مجری پاسخگو باشد.»

احمدی تاکید می کند: «وزارت صنعت موظف است در این زمینه پاسخگو باشد و ما تا زمانی که قانع نشویم پیگیر مطالبات راین خودرو خواهیم بود.» براساس گفته احمدی با وجود ارسال چند نامه از سوی کمیسیون صنایع مجلس به وزارت صنعت، هنوز پاسخی از این وزارتخانه برای اقناع نمایندگان مجلس، ارائه نشده است. اما در این سوی ماجرا یکی از مدیران وزارت صنعت می گوید این وزارتخانه در حال آماده سازی مستندات برای پاسخگویی به مجلس است. 

امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت در این باره در گفت و گو با «فرصت امروز» بیان می کند: «ما در حال آماده سازی مستندات هستیم و بر همین اساس به زودی در این زمینه پاسخ نمایندگان مجلس را خواهیم داد.»

شرکت هیوندای با خودروسازان راین خودش را در بازار ایران مطرح کرد. حدود ۱۳ سال پیش قرارداد میان راین و هیوندای تولید محصولات به صورت سی کی دی بود و حالا پس از ۱۳ سال، قرارداد جدید با کرمان موتور نیز تولید محصولات به صورت دی کی دی است که این یعنی تغییر به اندازه صفر. گرچه انتظار می رفت که پس از این همه سال هیوندای با دست پرتری عازم ایران شود اما گویا امضای قرارداد بر کاربرد آن ارجحیت داشته است. حالا باید منتظر ماند و نتیجه بررسی های وزارت صنعت به مطالبات پرستوها را دید.

ارتباط با نویسنده: dadashloo@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AlsN3Urc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
مهدی :
7 سال پیش
ذکر چند نکته(بخوانید پاسخ به چند مغلطه): 1-هیوندای تعهدی مبنی بر ادامه همکاری با راین نداشته و الزامی وجود ندارد که برای بازگشت مجدد به ایران با شریک سابقش کار کند. 2-هیوندای خودش را با راین در ایران مطرح نکرده؛ بلکه از دهه نود میلادی این برند برای ایرانیان با واردات مدل‌هایی نظیر النترا و اکسل(که این مدل مورد استفاده تاکسیرانی نیز بوده) شناخته شده و معتبر بوده است. 3-روشن است که پیگیری حقوقی مسئولین راین راه به جایی نخواهد برد و ادعای آنها غیرمنصفانه، بی‌منطق و بدون ادله و توجیه قانونی است.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه