مری کی اش (Mary Kay Ash) تاجر آمریکایی و موسس شرکت لوازم آرایشی مری کی (Mary Kay Cosmetics) بود. اش در سال 1934 از دبیرستان فارغ التحصیل شد. او در 17 سالگی ازدواج کرد و در حالی که همسرش در جنگ جهانی دوم بود، به فروش کتاب درب منازل مشغول شد.
پس از جدایی از همسرش، او در شرکت محصولات خانگی استینلی کارش را آغاز کرد، اما سرخورده شد، زیرا نتوانست ارتقا پیدا کند و در عوض یکی از کارکنان مردی که خود او آموزش داده بود، به جایش ارتقا گرفت.
او در سال 1963 بازنشسته شد و سعی کرد کتابی بنویسد تا در آن بتواند به زنانی که در تجارت حضور دارند، کمک کند. همین کتاب به یک برنامه برای افتتاح شرکت ایده آلش تبدیل شد و در سال 1963 او به همراه مِل اش همسر دومش کار راه اندازی شرکت لوازم آرایشی ماری کِی را آغاز کرد. البته نام این شرکت پس از مرگ همسر او به مِل تغییر یافت.
اش تلاش کرد در شرکت و در بازاریابی آن روش هایی را به کار بگیرد تا این امکان به وجود بیاید که کارمندان خانم پیشرفت و به دیگران در موفقیت کمک کنند. او طرفدار «تشویق دیگران برای دستیابی به موفقیت» بود و شعارش اول خدا، دوم خانواده و سوم کسب وکار بود. مری اش در سال 2001 در دالاس درگذشت.
موانع را از سر راه تان بردارید
«برای هر شکستی، مسیری جایگزین برای دستیابی به موفقیت وجود دارد. فقط باید آن را پیدا کنید. وقتی که به یک مانع در مسیر رسیدید، مسیرتان را منحرف کنید.» اش تنها مدیر زنی است که مشخصاتش در کتاب «برترین داستان های کسب وکار تمام زمان ها در مجله فوربس» ثبت شده، زیرا او در زمانی خوش درخشید که تعداد معدودی از زنان می توانستند در دنیای تجارت دیده شوند، چه برسد به اینکه بخواهند در رأس یک شرکت قرار بگیرند.
او که بارها و بارها در مقابل همکاران مردش با تبعیض مواجه شده بود، همین امر دستیابی به موفقیت را برایش سخت کرده بود. با این وجود، او هرگز اجازه نمی داد که هیچ چیزی بر سر راهش قرار بگیرد. در سال 1952، اش به شرکت جهانی گیفت ملحق شد و سال ها تجربه اش در زمینه فروش مستقیم را برای گسترش شرکتش در 43 ایالت به کار گرفت.
طی 10سال، اش توانست جایی را در هیات مدیره این شرکت به دست آورد. با این وجود پیشنهادات او اغلب از جانب همکاران مرد رد می شد و شنیدن این جمله که «تو فقط مثل یک زن فکر می کنی» اش را عصبانی می کرد. او به خودش باور داشت و در نهایت توانست احترام آنها را به دست آورد و سهم خودش را از شرکت ادعا کند. تا اینکه در سال 1962 نیز مردی که او آموزش داده بود سوپروایزر خودش شد و حقوقی دو برابر حقوق او دریافت کرد.
اش شرکت گیفت را ترک کرد، اما در رسیدن به رویاهایش تسلیم نشد: «آن مردها هیچ گاه به زنان باور نداشتند. من یاد گرفتم تا زمانی که مردان باور داشته باشند که زنان نمی توانند هیچ کاری انجام دهند، زنان هرگز نمی توانند شانسی داشته باشند.» به همین دلیل او تصمیم گرفت تا به همه مردهایی که بر سر راه کسب وکار حرفه ای اش قرار گرفته بودند، ثابت کند که اشتباه می کنند.
با قانون طلایی زندگی کنید
«به صراحت می گویم که هر تصمیم در شرکت مری کی گرفتیم، براساس قانون طلایی بود.» قانون طلایی اش این بود؛ «کاری را برای دیگران انجام دهید که می خواهید آنها برای تان انجام دهند.» در مسیر تبدیل شدن به یکی از موفق ترین زنان آمریکا، اش تلاش کرد تا فرهنگ همکاری را به وجود بیاورد که برای همه بهترین باشد.
او معتقد بود قانون طلایی باید به عنوان یک الگوی عملی به کار گرفته شود تا یک کسب و کار اداره شود. این مدیر موفق فقط خودش به این روش عمل نمی کرد، بلکه اطرافیانش را نیز تشویق می کرد تا تلاشی مشابه این داشته باشند. اش می دانست که قانون طلایی ساخته شده تا روشی طلایی در کسب وکارش ایجاد کند. یکی از این روش ها خوب رفتار کردن با دیگران است که به سادگی می تواند حس خوبی در کار به وجود بیاورد.
از همین طریق او شرکتی را تأسیس کرد که به شرکت مردم مشهور شد: «شرکت لوازم آرایشی مری کی در زمینه تشویق افراد برای دستیابی به موفقیت شناخته شده است. فکر می کنم این مسئله بسیار مهم است و همه برنامه بازاریابی ما بر همین اساس واقع شده است.» او معتقد بود که مردم باارزش ترین دارایی شرکتش هستند: «مهم نیست که محصول شرکت ماشین باشد یا لوازم آرایش، یک شرکت به آن اندازه که مردم را نگه دارد، موفق است.» شاید اش سایر قوانین کسب وکارش را زیر پا گذاشته باشد، ولی هرگز این قانون طلایی را نشکست.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com