فیسبوک از آغاز کارش فضایی را برای مردم فراهم کرد تا بتوانند لحظههایی از زندگیشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما حالا فیسبوک مردمی را به چشم میبیند که پستهای بسیار کمی را همرسانی میکنند. البته میزان کلی همرسانی در فیسبوک پایین نیامده اما نوع استفاده از فیسبوک متفاوت شده و مردم بیشتر ترجیح میدهند ویدئوها و لینکهای گوناگون از وب را همرسانی کنند.
این کاهش در به اشتراکگذاری لحظههای شخصی (نوشته، عکس، یادداشت وغیره) در فیسبوک با اوج گرفتن استفاده از نرمافزارهای پیامرسانی مثل اسنپچت (Snapchat) و واتسآپ (WhatsApp) که متعلق به خود فیسبوک است، همزمان شده است. براساس دادههای منتشر شده در وبسایت Information در اوایل سال جاری میلادی، آنچه فیسبوک آن را «همرسانی اصیل در رسانه» مینامد، نسبت به سال پیش از آن 15 درصد کاهش را نشان میدهد.
براساس این گزارش، فیسبوک اخیرا تیمی را تشکیل داده که به جنگ کاهش همرسانیهای شخصی با استفاده از امکاناتی چون یادآوری پستهای سالهای گذشته درهمان روز به نام «On This Day» رفتهاند. کاربر با استفاده از این امکان میتواند پستهایی را که سالهای گذشته در همان روز همرسانی کرده، دوباره به اشتراک بگذارد. فیسبوک همچنین در بخش اخبار (News Feed) خود ساختار را عوض کرده و امکان اولویتبندی خبرها را طبق آنچه کاربران در صفحه شخصی خودشان همرسانی میکنند، فراهم کرده است.
براساس این گزارش، تنها 39درصد از کاربران فعال هفتگی محتوایی از خودشان در آن هفته پست میکنند. فیسبوکیها این مشکل را در میان خود با عنوان «ریزش محتوا» نامگذاری کردهاند.