قائممقام گروه خودروسازی سایپا با طرح این پرسش که این مافیای صنعت خودرو که گفته میشود چیست و کجاست؟ توضیح داد: از بس در تریبونهای مختلف گفته شده کیفیت خودروهای داخلی پایین و قیمت آنها بالاست، مردم نیز این موضوع را پذیرفته و باور کردهاند.
به گزارش ایسنا، داوود جدیدبناب با بیان اینکه برخی اظهارات درباره صنعت خودرو و لزوم کاهش قیمت این محصولات در راستای منافع شخصی و بدون بسترهای کارشناسی است، خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال با برخی فشارها در سالهای گذشته سایتهای خودروسازی در شهرستانها ایجاد شد، در حالی که توجیه اقتصادی نداشت، اما از آن سو در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، خودروسازان را توبیخ میکنند که چرا در شهرستانها سایتهای غیراقتصادی ایجاد کردهاید.
قائممقام گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: اخیرا شکایتی داشتیم که چرا وقتی که هنوز بنزین یورو4 در کشور توزیع نشده، خودروی یورو4 تولید کردهاید.نمونههای چنین مشکلاتی در صنعت خودرو فراوان است. از آن سو نیز عنوان میشود چرا خودروسازان پلتفرمها و خودروهای جدید تولید نمیکنند، در حالی که این کار نیاز به سرمایهگذاری بالایی دارد و در شرایط سرکوب قیمتی و زیاندهی خودروسازان چگونه میتوانند این کار را انجام دهند.
بناب با بیان اینکه به دلایل مختلف از جمله بالا بودن نرخ بهره و هزینههای تامین مالی، قیمت تمامشده کالاهای صنعتی در ایران بالاست، تصریح کرد: گناه مردم چیست که باید کالاهای صنعتی را به دلیل بالا بودن نرخ بهره سیستم بانکی، گرانتر از قیمت واقعی خریداری کنند. وی ادامه داد: از آن سو نیز در برخی رسانهها بحث مافیای خودرو مطرح میشود در حالی که مدیران عامل شرکتهای خودروسازی که طول عمر مدیریتشان به طور میانگین دو سال است کارمندان هم که نمیتوانند مافیا باشند، پس این مافیای صنعت خودرو که گفته میشود چیست و کجاست؟
قائممقام گروه خودروسازی سایپا افزود: متاسفانه سازمانهای مختلف مرتبط با صنعت خودرو با یکدیگر هماهنگ نیستند، بهعنوان مثال در دو ماه نخست امسال هیچ خودرویی شمارهگذاری نشد و به همین دلیل قیمتها در بازار آزاد افزایش یافت، اما در آن زمان مطرح کردند خودروسازان عمدا خودرو عرضه نمیکنند تا قیمتها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه بیشتر خودروهای وارداتی بهصورت غیرمستقیم و از امارات وارد کشور میشود، خاطرنشان کرد: کشور امارات بابت هر خودروی وارداتی به کشور مبلغ قابل توجهی سود میبرد، بنابراین در نهایت سود واردات خودرو به کشورهای همسایه میرسد.
بناب گفت: چرا غربیها در حالی که تولید خودرو در ایران را تحریم کردهاند، مخالفتی با واردات خودروهای آماده به کشور ندارند.