شرکت صنایع غذایی آمریکایی موندلیز (Mondelēz) تصمیم گرفته است قیمت شکلات هایش را افزایش ندهد، اما ظاهر و وزن آنها را تغییر دهد؛ تغییری که خیلی به مذاق طرفدارانش خوش نمی آید.
پیامدهای اقتصادی برگزیت نشان داده است شرکت شکلات سازی سوییسی تابلرون (Toblerone) که متعلق به شرکت صنایع غذایی آمریکایی موندلیز است، ناچارا تغییر رویه غیر منتظره ای داشته است و طرفداران تابلرون تجربه تلخی را پشت سر خواهند گذاشت.
در مواجهه با برگزیت و در پی افزایش قیمت اکثر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این شکلات های شناخته شده در سراسر جهان، نام تجاری سوییسی با ایجاد فاصله های بیشتری بین قله های نمادین شکلاتش تصمیم به کاهش وزن شکلات ها گرفت؛ در حالی که طول شکلات ثابت باقی مانده است.
این شرکت در صفحه فیس بوک خود در جواب به طرفدارانش اعلام کرد: «همانند بسیاری از شرکت های دیگر، ما نیز با افزایش هزینه بسیاری از مواد اولیه روبه رو هستیم. تا زمانی که در توان مان باشد این هزینه ها را پشتیبانی خواهیم کرد، اما برای اینکه از حضور شکلات های Toblerone در طبقات فروشگاه ها در انگلستان اطمینان حاصل شود، هزینه اش تفاوتی نکند و شکل مثلثی خود را حفظ کند، ما مجبوریم دو قله از شکلات ها را حذف کنیم.»
اگر بخواهیم در جزییات وارد شویم باید گفت فاصله بین قله های شکلات های جدید تابلرون، نیم سانتی متر افزایش پیدا کرده. شکلات بزرگ 400 گرمی در حال حاضر وزنش بیش از 360 گرم نیست (کاهش 10 درصدی) و شکلات کوچک 170 گرمی به 150 گرم تقلیل یافته (کاهش 12،8 درصدی) است.
با کمال تعجب، بقیه اروپا تحت تاثیراین تغییر شکل قرار نگرفته اند. برای تعجب بیشتر باید گفت در واقع هیچ افزایش قیمتی برای محصولات کشاورزی در جهان رخ نداده است.