صـاحـب خودروسازی آمریکایی کرایسلر، شریک چهارم ایرانخودرو شد. بالاخره پس از مدتها که خبرهای متفاوتی از شریک چهارم بزرگترین خودروساز ایرانی منتشر میشد، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد که بهزودی با فیات ایتالیایی برای شراکت، تفاهمنامه امضا خواهند کرد.
حدود دو ماه پیش بود که هیات بزرگ اقتصادی ایتالیا به ایران آمد و در همان زمان رئیس این هیات تجاری اعلام کرد که ایتالیاییها تمایل دارند تا در ایران 2میلیون دستگاه خودرو تولید کنند. این تنها فیات ایتالیا نبود که برای مذاکره نمایندگان خود را به ایران فرستاده بود بلکه پیش از این نیز فولکسواگن آلمانی بهعنوان یکی از گزینههای پیش روی ایرانخودرو مطرح شده بود.
حالا هاشم یکهزارع میگوید به دلیل اینکه فولکسواگن پیش از این شریک ایرانی دیگری داشته، سراغ فیات رفتهاند و بعید نیست که این خودروساز بزرگ به شریک اصلی ایرانخودرو تبدیل شود. یکهزارع روز گذشته در نشستی خبری درباره مشارکت با فیات، گفت: «فیات شرکتی است که صاحب مجموعههای قوی خودروسازی از جمله کرایسلر آمریکا است، به نظر میرسد که فیات شریک خوبی برای ایران خواهد بود. ما طی دو هفته آتی مذاکرات جدی خود را با فیات برای امضای تفاهمنامه در مرحله ابتدایی آغاز خواهیم کرد.»
او با بیان اینکه پیشبینی میکنم فیات بسیاری از شرکتهای خودروسازی را طی دو سال آینده از بازار بیرون میکند، اظهار کرد: «جزییات همکاری که با فیات خواهیم داشت در زمان مقتضی اعلام خواهد شد اما فیات این قابلیت را دارد که سهم بیشتری از سبد محصولات ایرانخودرو را نسبت به سایر شرکا به خود اختصاص دهد و بعید نیست در سالهای آینده به شریک اصلی ایرانخودرو تبدیل شود.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری با فیات منجر به همکاری با خودروسازان آمریکایی خواهد شد، گفت: «درباره این موضوع میتوان در آینده نظر داد اما بههرحال ایرانخودرو مایل است با هر شرکت قوی در دنیا کار کند ولی در مورد شراکت با خودروسازان آمریکایی تابع نظر دولت هستیم. باید این نکته را هم توجه کنیم که میتوانیم تکنولوژی آمریکایی را از طریق فیات به خودروسازان ایرانی منتقل کنیم، چراکه فیات پلتفرم مشترک با شرکتهای آمریکایی دارد.»
خبری از خودروی ارزان جدید نیست
ایرانخودرو بعد از پژو سراغ فیاتی رفته که رقیب پژو در اروپا محسوب میشود و محصولات این دو شرکت از نظر قیمتی بهشدت به هم نزدیک هستند، بنابراین از آنجاییکه حداقل قیمت محصولات جدید پژو در ایران 58میلیون تومان خواهد بود، پیشبینی میشود که حداقل قیمت محصولات مشترک با فیات نیز بالای 50میلیون تومان باشد، اما در سگمنت قیمتی زیر 40میلیون تومان خبری از خودروهای جدید است؟
یکهزارع در پاسخ به این پرسش «فرصت امروز» آب پاکی را روی دست مشتریان ریخت و تصریح کرد: «ما با هیچ شریک خارجی خودروی زیر 50میلیون تومان تولید نخواهیم کرد و در سگمنت قیمتی زیر 40میلیون تومان همچنان خودروهای قدیمی را خواهیم داشت البته خودروهایی که بهروز میشوند. بنابراین همکاری با شرکای خارجی در خودروهای کلاس C که منجر به تولید پژو ۴۰۵ و پژوپارس شد، رخ نخواهد داد.»
بنز تمامقد به ایران میآید
نخستین تفاهمنامه در پسابرجام با خودروساز قدر آلمانی به امضا رسید. در نخستین هفته اجرای برجام، مدیران ارشد بنز با هواپیمای شخصی به ایران سفر کردند تا در زمینه همکاری در تولید خودروهای تجاری با ایرانخودرو تفاهمنامه امضا کنند. حالا مدیرعامل ایرانخودرو از حضور تمامقد بنز در ایران خبر میدهد. یکهزارع درباره نحوه حضور بنز در ایران توضیح داد: «بنز تمامقد به ایران خواهد آمد. ما با بنز تفاهمنامه همکاری در زمینه خودروهای تجاری امضا کردیم که مقرر شد یک شرکت برای تولید خودروهای تجاری و یک شرکت برای خدمات پس از فروش تاسیس شود. در هر دوی این شرکت بنز سهامدار خواهد بود.»
او ادامه داد: «با بنز هم تولید خودروی سواری را نیز خواهیم داشت و همکاریها در حوزه ساخت و مونتاژ خودرو در قالب شرکتهای مذکور و همچنین ستاره ایران انجام خواهد شد.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه ما با بنز به سمت تولید خودرو حرکت خواهیم کرد، گفت: «ما برنامهریزیای در زمینه تجهیز ناوگان تاکسیرانی به خودروهای بنز داریم که در صورت رسیدن به تفاهم اجرایی خواهد شد.»
همه جزییات قرارداد پژو
جزییات قرارداد پژو با ایرانخودرو که انتقادات بسیاری را در پی داشت از جمله محورهای اصلی این نشست خبری بود. به گفته یکهزارع، 20درصد از قرارداد پژو محرمانه است و نخستین خودروی حاصل این مشارکت در سال 95 وارد بازار خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه بیشترین منافع در قرارداد جوینتونچر ایرانخودرو و پژو برای طرف ایرانی دیده شده است، بیان کرد: «بر این اساس میتوان گفت قرارداد پژو با ایران بیش از ۵۰درصد سهمی که برای ایرانخودرو در نظر گرفته شده است، به نفع ایران خواهد بود. این قرارداد کاملا منافع قطعهسازان کشور را تامین میکند و قرار است تکنولوژی در این قرارداد جدید به قطعهسازان داخلی منتقل شود.»
یکهزارع درباره زمان ورود نخستین خودرو به بازار، اظهار کرد: «خودروی ۲۰۰۸ اواخر سال ۹۵ به تولید میرسد و سال به سال خودروهای بعدی نیز به سبد تولید مشترک ایرانخودرو و پژو اضافه میشود تا به تولید ۲۰۰هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ برسیم که در آن زمان 70درصد قطعات تولید داخل خواهند بود.» او درباره قیمت خودروها نیز گفت: «با فاکتورهای حال حاضر، قیمت پژو 301 دستی 58میلیون تومان و پژو 301 اتومات 63میلیون تومان، قیمت پژو 208، 68میلیون تومان و قیمت دو مدل دستی و اتومات پژو 2008، 72 و 78میلیون تومان خواهد بود.»
یکهزارع افزود: «علاوه بر اینکه سهم هر یک از دو طرف ایرانخودرو و پژو در این قرارداد ۵۰درصد است، دو سال مدیرعامل شرکت مشترک از ایرانخودرو و رئیس هیاتمدیره از پژو خواهند بود و دو سال بعد جای آنها عوض خواهد شد و این جوینتونچر بر عمق ساخت داخل محصولات نظارت خواهد داشت.» او درباره حذف تولید خودروهای ۵۰۸ و ۵۰۰۸ پژو از قرارداد جدید، توضیح داد: «مذاکرات ما با پژو راجع به تولید پنج مدل خودرو در ایران بود که بر این اساس، خودروهای ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ در فاز اول تولید خواهند شد و پس از آن، دو مدل خودروی ۵۰۸ و ۵۰۰۸ در فازهای بعدی همکاری ایران و پژو عملیاتی میشود.»
بسته حمایتی پژو چیست؟
موضوع پرداخت غرامت پژو به ایران برای ترک مشارکت در زمان تحریمها، یکی از پیششرطهای امضای قرارداد با این خودروساز فرانسوی بود. اکنون مدیرعامل ایرانخودرو میگوید که غرامت مورد نظر در قالب یک بسته حمایتی از سوی پژو به ایران پرداخت خواهد شد.
یکهزارع با بیان اینکه جمع مبلغی که پژو باید به ایرانخودرو برای غرامت پرداخت کند 427میلیون و 600هزار یورو است، گفت: «116میلیون یورو بابت موضوعات گذشته است و 311 و 600هزار یور و مربوط به مسائل آینده. بابت مسائل گذشته پژو 25میلیون یورو قطعات مجانی و 11میلیون یورو خط تولید مجانی پژو 207 به ما خواهد داد. همچنین 11میلیون یورو از مطالبات نقدی پژو از ایرانخودرو دریافت نخواهد شد. همچنین ایرانخودرو ملزم بود برای خودروهای پژویی که در ایران تولید شدهاند مبلغ 69میلیون یورو به پژو رویالیتی پرداخت کند که براساس این تفاهم پرداخت نخواهد کرد.»
او ادامه داد: «برای موضوعات آینده نیز، در خریدهایی که ایرانخودرو به طور مستقل از جوینت ونچر از پژو خواهد کرد، 20میلیون یورو تخفیف خواهد گرفت. شرکت پژو متعهد شده که به میزان 4میلیون یورو، به مدت یکسال کارشناسان خود را به ایران بفرستد تا روی تولید محصولات جاری ما نظارت داشته باشند. همچنین یکمیلیون و 600هزار نفر از پرسنل ایرانخودرو نیز در فرانسه آموزش خواهند دید.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، افزود: «مقرر شده که پژو یکمیلیون یورو برای ارتقای سیستمهای تولید محصولات جاری در اختیار ایرانخودرو قرار دهد.»
* ارتباط با کارشناس: dadashloo@gmail.com