فولکس واگن آلمانی که جادهمخصوصیها یکسال پیش از مذاکرات خود با این خودروساز بزرگ برای مشارکت خبر داده بودند، گویا کرمان را بهعنوان مقصد خود انتخاب کرده و رایزنیهایی در این زمینه در حال انجام است. به گزارش خبرنگار «فرصتامروز»، پیش از رسیدن به توافق هستهای، صحبت حضور خودروسازان اروپایی در ایران مطرح شد. سال گذشته نیز مدیرعامل ایران خودرو از مذاکرات جدی با فولکس واگن خبر داد اما پس از به نتیجه رسیدن توافق هستهای ایران، خبر تازهای از نتیجه این مذاکرات نشد.
طی چند ماه گذشته خبرهایی به گوش رسید که فولکس واگن به جای جاده مخصوص کرج، بلیت بم را برای تولید خودروهای سبک خود خواهد گرفت. زیرا این خودروساز پیش از این سابقه تولید خودرو «گل» را در کرمان موتور داشته است. حالا معاون بازاریابی و فروش کرمانموتور میگوید که کرمان موتور یکی از گزینههای جدی فولکس واگن است.
امیرحسین یزدانی، در نشستی خبری، در پاسخ به پرسش «فرصتامروز» مبنی بر اینکه شنیده میشود که کرمانموتور یکی از گزینههای جدی فولکس واگن برای حضور در ایران است، آیا مذاکراتی در این باره انجام شده است؟ گفت: «این موضوع محرمانه است اما بههر حال به این دلیل که ما سابقه همکاری با این شرکت را داشته و قرارداد معتبر با این شرکت داریم و همچنان تا امروز نماینده این شرکت در ایران هستیم، یکی از گزینههای جدی برای مشارکت با فولکس واگن خواهیم بود اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست.»او همچنین درباره برنامه این شرکت برای بعد از اجرایی شدن برجام توضیح داد: «ما همچنان منتظر هستیم. هنوز هیچ خودروساز اروپایی به ایران وارد نشده و همه در حال مذاکره هستند، ما نیز به سهم خود در حال رایزنی هستیم.»
خودروهای چینی در بازار ایران میمانند
در حالیکه با اجرایی شدن برجام، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند سهم چینیها از بازار ایران کم خواهد شد و به همین دلیل خودروسازان ایرانی که شرکای چینی دارند در این روزهای آخر در حال بردن بیشترین بهره از این بازار هستند، معاون فروش کرمان موتور مدعی است، چینیها قطعا در بازار ایران خواهند ماند.
یزدانی در این زمینه اظهار کرد: «خودروسازان چینی در بازار ایران ماندگار خواهند بود، زیرا حتی با ورود شرکتهای مطرح اروپایی این چینیها هستند که در جنگ قیمت برنده خواهند شد. سرعت رشد و پیشرفت خودروسازان چینی در تولید، تنوع و طراحی بسیار چشمگیر است و ما شراکت خود را با چینیها ادامه خواهیم داد.» معاون بازاریابی و فروش کرمانموتور افزود: «با ورود خودروسازان بزرگ به ایران باز هم چینیها در بازار ایران حضور چشمگیری خواهند داشت، زیرا این چینیها هستند که برنده جنگ قیمتی در کلاسهای خودرو مختلف خواهند بود.»
رکود تولید نخستین خودروساز بخش خصوصی را نصف کرد
رکودی که از ماههای ابتدایی سال جاری گریبان همه صنایع ایران را گرفته است، موجب شده تا خودروسازان بخش خصوصی نیز تولید خود را به نصف برسانند. یزدانی با بیان اینکه تولید ما نسبت به سال گذشته حدود 50درصد کاهش داشته است، گفت: «ما نسبت به سال گذشته کاهش تولید داشتهایم. برنامه ما این بود که به تولید روزانه 300 دستگاه خودرو برسیم، اما با توجه به رکود بازار که از اوایل تابستان سال جاری به وجود آمد، تولید ما به مرور کاهش پیدا کرد و اکنون به تولید 150 دستگاه در روز رسیدیم. البته با توجه به اینکه ما بارها با این بحران روبهرو بودیم با برنامهریزی در نحوه سفارش و فروش تلاش کردیم که این مشکل را پشت سر بگذاریم.»
او همچنین با اشاره به سهم بازار کرمان موتور، بیان کرد: «ما خودروساز اول کشور در بخش خصوصی هستیم. سال گذشته بیشترین سهم تولید و فروش را با فروش 46هزار دستگاه خودرو در بازار داشتیم.»معاون بازاریابی و فروش کرمانموتور درباره قیمت خودروهای چینی در بازار تصریح کرد: «ما منطقیترین قیمتگذاری را در میان خودروهای چینی بازار ایران و حتی رقبای دیگر خود داریم و با حداقل سود خودرو عرضه میکنیم. در چند سال اخیر توانستیم با همکاری شرکای خود هم تنوع محصولاتمان را در بازار بیشتر کنیم و هم میزان رضایتمندی مشتریان را از محصولات و خدمات پس از فروش خود افزایش دهیم.»