در رابطه با شبکههای اجتماعی، شاید مادربزرگ شما از زمانی که یک اکانت فیسبوک برایش درست کردید، هنوز به آن وارد نشده باشد یا مثلا پدربزرگ شما شبکه توییتر را به دلیل لوگوی آن با مجموعهای از طرفداران محیط زیست اشتباه بگیرد، اما... باید ببینیم واقعا آنها در این رابطه چه چیزهایی را میتوانند به ما آموزش دهند؟
همه ما بهخوبی میدانیم که شبکههای اجتماعی با هدف بازاریابی به معنای فعالیت اجتماعی داشتن است، اما اغلب پس از ورود به این شبکهها به دلیل عجله برای چک کردن خوراک خبری خودمان، هدف اصلی از ورود به این شبکهها را – هدف اصلی ارتباط داشتن با دیگران – فراموش میکنیم.
ما همواره به تعامل با دیگران نیاز داریم، برای روح و ذهن و کسبوکار خودمان و مشکل اصلی این است که اغلب در این فعالیتهای اجتماعی و آنلاین خودمان باادب بودن، مهربانی و رئوفت را هم فراموش میکنیم.
این دقیقا همان نقطهای است که باید پدربزرگ و مادربزرگها را به یادآورده و از آنها بیاموزیم...
زمانی که ارزش باادب بودن را گوشزد میکردند به خاطر دارید؟ به خاطر دارید که چگونه با همسایگان و دوستان خود ارتباط برقرار میکردند؟ با کسبه محل، با پیشوای محل یا حتی باکسانی که بهواسطه کسبوکار خودشان با آنها در ارتباط بودند!!! آنها مثلا هیچوقت نمیگفتند: «هِی، نگاه کن من رو... ببین چه موهایی دارم، حال کردی؟» مطمئنا هیچ توقع خاصی از یک همسایه یا همشهری که تازه باهم آشنا شده بودند هم نداشتند. بلکه تنها ارتباطاتی دوسویه را براساس اعتماد و علایق دوطرفه شکل میدادند.
پس اجازه دهید برخی از این درسها را بهتفصیل باهم مرور کنیم و شکل امروزی آنها را در شبکههای اجتماعی پیدا کنیم:
1- یک تاثیر اولیه بجا و مناسب از خودمان ایجاد کنیم
مردم زمانی که شما را در فضای آنلاین میبینند، نخستین نکتهای که به آن توجه میکنند چیست؟ نمایه یا همان پروفایل شما!!! زمان کوتاهی را به بازبینی تمام تصاویر و اطلاعات خودتان در تمام شبکههای اجتماعی اختصاص دهید. شاید برخی از آنها را از زمان ایجاد شدن تا حالا بازدید و بررسی نکرده باشید. تصویر خود را آپدیت کنید و اطلاعات جدید در مورد خودتان و کسبوکار خودتان به آن اضافه کنید. آیا این پروفایل فعلی نمایی از یک فرد حرفهای دارد؟ آیا نشاندهنده برند شماست؟
2- دست دادن و لبخند زدن
زمانی که با افراد در محیط شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنید، یک مقدمه – دست دادن و لبخند زدن بهصورت مجازی – خیلی از کارهای شما را میتواند پیش ببرد. مثلا از دنبالکنندگان جدید خودتان برای دنبال کردن خودتان تشکر کنید. این کار شاید نخستین قدم برای خارج شدن از وضعیت یک حساب کاربری ناشناخته باشد. با این کار رفتهرفته یخها بازشده و دیدن و شناختن تصویر و دیگر اطلاعات در هر دو طرف شروع میشود.
دنبالکنندگان شما از این پس به دلیل داشتن یک احساس شخصی مطالب و بهروزرسانیهای شما را دنبال میکنند، چراکه فقط و فقط شما زمانی را صرف کرده و خودتان را به آنها معرفی کردید. به نظرتان خیلی وقتگیر است؟ روزی 15 دقیقه را به این موضوع اختصاص دهید و نتیجه آن را پس از مدتی کوتاه ببینید...
3- بیش از حرف زدن گوش دهیم
چند بار طی روز اقدام به ارسال محتوا در این شبکهها میکنید، در مقابل چقدر زمان برای مطالعه محتوای منتشرشده توسط دیگران میکنید یا با آنها تعامل برقرار میکنید؟ اگر محتوای زیادی را منتشر میکنید، اما در مقابل، چنین رفتاری با دیگر اعضای این شبکهها ندارید و تعاملی با آنها برقرار نمیکنید، به نظر میرسد بهتر باشد رویکرد خود را مورد بازبینی قرار دهید.
راه درست و صحیح ایجاد ارتباط در شبکههای اجتماعی، همانند زندگی عادی خودمان، گوش دادن (یا نگاه کردن و خواندن) و برقراری تعامل و ارتباط است. اجازه دهید آنهایی هم که شما را دنبال میکنند، احساس شنیده شدن و دیده شدن را داشته باشند. اگر زمانی برای عکسالعمل نشان دادن به محتوای دیگران اختصاص دهید، خودتان هم بیشتر دیده میشوید. برای دوست پیدا کردن باید دوست باشید.
4- کلام ما نشاندهنده شخصیت ماست
پیش از آنکه گزینه «انتشار» یا «اشتراکگذاری» محتوا را کلیک کنید، چند ثانیه در مورد چیزی که در دنیا در حال پخش کردن آن هستید، فکر کنید. فکر کنید که... آیا حقیقت دارد؟ مفید است؟ الهامبخش است؟ ضرورت دارد؟ و آیا موجب مهر و محبت میشود؟
با صداقت و راستی محتوای خودتان را منتشر کنید و خودتان را بهعنوان منبعی از کمک و همیاری به دیگران بشناسانید. این راه و روش تاثیر بسیار بیشتری در شکل دادن به برندی مثبت از شما در فضای آنلاین بهعنوان یک تاثیرگذار یا رهبر فکری بر جای میگذارد.