روز گذشــته دور جدید همکاریهـــای مشــترک ایرانخودرو و بنز آغاز شد تا سال آینده 1500 تا 2000 دستگاه از محصولات بنز در کلاسهای مختلف از طریق شرکت ستاره ایران به بازار داخلی تزریق شود. هاشم یکهزارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، هفته جاری در گفت و گو با برنامه «پایش» اعلام کرد که بنز شریک پنجم ایران خودرو خواهد بود. البته جزییاتی درباره نحوه این مشارکت ارائه نشد.
البته یک ماه پیش تفاهمنامه همکاری میان ایران خودرو و بنز برای تولید خودروهای تجاری در ایران به امضا رسید. حالا در شرایطی که محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت درباره رایزنی با بنز برای تولید خودروهای سواری در ایران صحبت کرده بود، خبر میرسد دور تازه همکاری میان این شرکت آلمانی و آبیهای جاده مخصوص اینبار برای واردات محصولات سواری، آغاز میشود.
شتفن باومن، مدیر منطقهای آسیا و خاورمیانه مرسدس بنز، در مراسم آغاز همکاری مشترک ایران خودرو و بنز از برنامهریزی برای صادرات ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه خودروی بنز به ایران در سال آینده خبر داد و گفت: بعد از شرایط جدید اقتصاد ایران بعد از تحریمها، دور جدید همکاریهای بنز با ایران از امروز آغاز میشود که بر این اساس، استراتژی بنز حضور در بازار فعلی ایران است، البته هدف اصلی ما این نیست که در ایران خط تولید افتتاح کنیم، بلکه قصد داریم خدمات پس از فروش را بهینه کرده و خودروهای بنز را بهصورت CBU در اختیار ایران گذاشته و وارد بازار ایران شویم. به این ترتیب قدمهای اولیه را در این زمینه برای دور جدید همکاریها برمیداریم.
او درباره برنامههای تولیدی این شرکت در ایران، بیان کرد: اکنون قصد ما تولید خودرو در ایران نیست. نظر ما درباره بازار ایران مثبت است و معتقدیم این کشور میتواند یک بازار مطمئن و مناسب برای خودروهای لوکس مرسدس بنز باشد، اما در عین حال از مسئولان دولتی ایران میخواهیم که زمینه فروش خودروهای هیبریدی و الکترونیک این شرکت را نیز در ایران فراهم کنند.
با اینکه مدیر منطقهای آسیا و خاورمیانه بنز همچنان تاکید میکند که این شرکت فعلا برنامهای برای تولید در ایران ندارد اما به احتمال زیاد در آینده نزدیک مجددا خط مونتاژ برخی از محصولات این شرکت با توجه به اینکه در گذشته محصولات کلاس E بنز در ایران مونتاژ میشده، راهاندازی خواهد شد.
باومن در اینباره اظهار کرد: «قدمهای اولیه برای صادرات خودروهای بنز به ایران برداشته شده است اما در گامهای بعدی و براساس مطالعاتی که صورت خواهد گرفت، خط مونتاژ ممکن است دوباره در ایران شروع به کار کند، همانطور که در گذشته کلاس E بنز در ایران خودرو تولید میشد. البته ما نمیخواهیم بازار را بهصورت بیحد و حصر در اختیار بگیریم اما به هر حال برای هر بخشی از بازار مطالعه خواهیم داشت.»
بازار خاکستری کمرنگ میشود
اکنون محصولات بنز، یک درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی در ایران را در اختیار دارد، این در حالی است که سال گذشته حدود 700 دستگاه از محصولات این برند از طریق شرکت ستاره ایران به فروش رسیده و حدود 600 دستگاه از طریق واردکنندگان دیگری که علی نمکین، مدیرعامل شرکت ستاره ایران (نماینده رسمی بنز در ایران) بازار آنها را خاکستری مینامد، در ایران به فروش رسیده است. حالا در سال 95 با توجه به واردات 1500 تا 2000دستگاه خودروی بنز در کشور، سهم واردات رسمی افزایشی دو برابری خواهد داشت، اما آیا این افزایش به کمرنگ شدن بازار خاکستری میانجامد؟
نمکین در این زمینه در مراسم آغاز دور جدید مشارکت ایران خودرو و بنز گفت: «هدف ما از دور جدید همکاری با بنز از بین بردن بازار خاکستری و غیررسمی است و در این ارتباط در آینده فعالیتهای خود را با بنز گسترش خواهیم داد. در گذشته خودروهای کلاس E بنز در ایرانخودرو تولید میشد که امیدواریم بتوانیم با همکاری مشترک مجدد این خط تولید را احیا کنیم.» در گذشته شرکت ستاره ایران توانسته بود با قیمتگذاری بهتر برای محصولات بنز، این حاشیه خاکستری را کمرنگ کند، اما در طول سالهای گذشته به دلیل وجود تحریمها سهم این شرکت در بازار کاسته شد. حالا با آغاز دور جدید همکاری این دو شرکت، چه اتفاقی برای بازار وارداتی خودروهای بنز میافتد؟
فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به این پرسش به «فرصتامروز» میگوید: «سهم فعلی بنز از بازار خودروهای وارداتی کمتر از یک درصد است. تاثیر این افزایش سهم بستگی به حجم بازار سال آینده دارد اما سهم این برند در بازار تفاوت چندانی با شرایط فعلی نخواهد داشت.» او درباره فروش این محصولات در بازار ایران بیان میکند: «شرکتهای اروپایی برای ورود به هر بازاری به این شکل ابتدا مطالعه میکنند و برنامه فروش مشخصی دارند و بر همین اساس میزان واردات را اعلام میکنند.»
* ارتباط با کارشناس: dadashloo@gmail.com